Charles de Gaulle a világ leghatékonyabb repterévé kíván válni

Nem kevesebbet tűzött ki az Air France és a Charles de Gaulle repülőtér, mint hogy a világ legjobb és leghatékonyabb reptéri kiszolgálását nyújtsa, melynek fontos mérföldköve a 2012 júliusában megnyíló új szatelit terminál. Az S4 névre keresztelt szatelit az Air France közép- és hosszú távú schengeni zónán kívüli forgalmát bonyolító 2E terminál kinyújtott karja.

Kulcsfontosságú évnek nevezte Charles de Gaulle (CDG) repülőtér új szatelit termináljának megnyitó évét, 2012-t Pierre Graff, a repülőteret üzemeltető Aéroports de Paris (ADP) elnök-vezérigazgatója. A Hub 2012 program keretében megvalósult beruházás révén Pierre Graff szerint javul a Charles de Gaulle-ról alkotott kép, szelídülnek az átszállás körülményei. „Az átszálló utasokért folytatott verseny nagyon kemény” - állapította meg Graff. Ebben a versenyben kíván helytállni Párizs az ADP és az Air France által közösen jegyzett hub2012 névre hallgató fejlesztési programjával.

Vegyesek a Párizs Charles de Gaulle reptérrel kapcsolatos érzelmek. Van aki számára az első találkozás során befogadhatatlannak és áttekinthetetlennek tűnő repülőtér az is marad. Mások úgy gondolják, bár hatalmas, van logika a felépítésében. Az Air France és az ADP pénteken, a nemzetközi sajtó nyilvánossága előtt vázolt közös fejlesztési terveivel azon van, hogy előbbi csoport tagjai egyre inkább az utóbbihoz tartozzanak, Charles de Gaulle váljon annyira utasbaráttá, hogy a légikikötő tartsa, de akár javítsa helyezését az átszálló repülőterek nemzetközi versenyében. „Az utazás, repülés a földön kezdődik, melyet számos versenytársunk megértett” - mondta Alexander de Juniac, az Air France elnök-vezérigazgatója.

hub2012

Hogy pozícióját megtartsa, vagy esetleg a legnagyobb vetélytárs és jelenleg első helyezett

CDG a tavalyi rekordév alapján, amikor is 61 millió utassal zárta az évet, a Föld 7. Európa 2. legforgalmasabb repülőtere. Ebből 60%-ot  a SkyTeam-tag légitársaságok reptettek, míg csak az Air France 32 milliót vitt el. Az Air France utasok 52%-a átszálló utas, míg Charles de Gaulle teljes forgalmának több mint 30%-a száll át. Ráadásul a reptér az átszállások számában veri a német és brit vetélytársakat. Bár az összehasonlítás alapja úgy néz ki, hogy a két órán belül elérhető csatlakozó járatokat nézi. Ezek szerint CDG 25 024, Frankfurt 12 250, míg London-Heathrow 6 471 ilyen csatlakozást ajánl közép- és hosszú távú járatok közt az ADP által közölt adatok szerint.

London-Heathrow-t maga mögé utasítsa, az ADP az Air France-szal közösen még 2006-ban nagyívű fejlesztési programba fogott. A 2011-15 közötti időszakban 2,4 milliárd eurót költenek. A fejlesztési program egyik meghatározó állomása az 580 millió eurós beruházással épült, 2012 júliuásában nyíló S4, melyet az Air France és SkyTeam partnerei használnak. A 2008-ban elkezdett S4 a meglévő S3 szatelit mögött épült. Kapacitása évi 7,8 millió utas, de akár 10 millió utasnyi többletet jelenthet hosszabb távon, mivel a 2F terminálon egyidejűleg kapacitások szabadulnak fel; az eddigi 14 milliós forgalom 16-ra nőhet.

Graff tájékoztatása szerint úgy kívánják javítani a repülőtér szolgáltatásainak színvonalát, ahogy azt az utasok szeretnék. Az S4 esetében több felmérés is készült - derült ki.

A szatelitet azzal a masiniszta nélküli vonattal érjük el, mely már közlekedik a 2E-2F terminálok és az S3 között. A meghosszabbított vonalon négy kocsi közlekedik majd az eddigi kettő helyett. A hosszú távú járatok kiszolgálását valóban komolyan gondolhatják az S4-en; egyidejűleg 16 széles törzsű gép fér el a forgalmi előtéren, ebből 7 darab Airbus A380-as állóhely. Jóllehet, az S4 be- és kiszállásra szolgál, de a várakozást izgalmasabbá teendő, a közel 800 méter hosszú épület indulási szintjének szinte teljes hosszában lesznek üzletek, és vendéglátóipari egységek. A legnagyobb, mintegy 3 000 négyzetméteres Air France lounge is itt nyílik. Párizsban járunk, aki kultúrára szomjazna, mielőtt tovább repül monjduk Indokínába, az az S4-n nyíló múzeumban jeles francia alkotók munkáit elemezheti, melyeket például a Louvre-tól kölcsönöznek majd.

4 500 négyzetméternyi szolgáltatási területtel bővül az S3 szateliten már meglévő Galerie Parisienne második szintje. Kereskedelmi és vendéglátó egységek mellett egy 100 szobás, a terminálon belüli szálloda is várja majd a reptéren a szokásos várakozásnál hosszabb időt eltöltő utasokat.

Az új szatelit alaposan átformálja

a CDG központját alkotó 2E, 2F terminál utasforgalmi szerkezetét. 2012 végétől a 2F terminál kizárólag schengeni terminálként üzemel a jelenlegi vegyes üzemet követően. 2012 végétől a schengeni országok utasainak nem kell átesni újabb biztonsági ellenőrzésen akkor sem, ha Schengenen kívüli országba repülnek tovább. Ez 10 perccel rövidíti az átszállási időt az előzetes becslések szerint. Ezzel kapcsolatban merült fel az az újságírói kérdés, hogy mi lesz, amennyiben - ahogy azt Sarkozy elnök nemrég megpedzette - Franciaország kilép a schengeni övezetből. Erre reagálva Graff megnyugtatott, a politikai ötleteléstől függetlenül létezik B-terv, amennyiben a jelenlegi határellenőrzési rendszer csak átemenetileg is felborulna. Szintén a gyorsaságot fokozza az önkiszolgáló útlevél ellenőrzés, melyet két évnyi előkészítést követően pár hónapja indítottak.

A középponttól legtávolabb eső 2G terminál pedig 2008-as megnyitása óta viszi a regionális és rövid távú forgalmat. Így tulajdonképpen az Air France Charles de Gaulle-i tevékenysége a hub2012 keretében három terminálra - 2E, 2F, 2G - koncentrálódik.

Verseny Európán túl

Felmerült, mit kezd CDG az egyre nagyobb teret hódító öböl menti hub-okkal? Nagyon kemény versenyként írta le az öböl mentiekkel vívott légi csatát Alexandre de Juniac. „Jóllehet, hatalmas pénzügyi forrásaik vannak, de fel lehet venni velük a versenyt” - tette hozzá. Párizs előnye földrajzi helyzete és a legmagasabb szintű minőségi fejlesztés. Illetve az, hogy míg Párizsnak 15 milliós vonzáskörzete van, addig az öböl menti repterek körül sivatag - szemléltette Graff a földrajzi adottságokból származó utasforgalmi előnyt. Juniac elimserte: bizonyos útvanalokon azonban - így Délkelet-Ázsiában - komoly versenyelőnyük lehet.

Ki viszi be az utast Párizsba?

A termékfejlesztés tehát nagy erőkkel zajlik, de egy repülőtér szerves egységet alkot környezetével, például azzal a várossal, amelyik mellett fekszik. Ahova be kell jutni - hatékonyan. A Charles de Gaulle Expressz megépítését firtató újságírói kérdésre reagálva mind Graff, mind pedig Juniac nyugtatott, a közvetlen gyorsvasút meg fog épülni. Ez az Air France szerint is remek lenne - tette hozzá Juniac.

Az egyébként a város közepéig közlekedő helyiérdekű vasút ugyanakkor számos - más reptéren nehéz reptéri ki- és bejutáshoz szokott - utas számára irigylésre méltón hatékony kapcsolatot biztosít Párizzsal, különösen annak tudatában, hogy a francia fővárosban gyakoriak a dugók.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?