Hat darab A380-as és a bizarr óriásmedve

Doha a legek városa. Versenyben a másik kettővel, Abu Dzabival és Dubajjal. Nehéz nem elhinni Doha utcáit járva, hogy ha az Emirátusokban építenek egy egységnyi magas cifra felhőkarcolót, akkor a dohaiak ne tennének rá egy, de inkább két lapáttal. Hasonlóan ambiciózus vállalkozás a katari főváros új repülőtere, a Hamad Nemzetközi Repülőtér (HIA). De mint Doha számos építménye esetében, a Hamadot sem oktalan nagyzolás kelti életre, hanem az olaj- és gáznagyhatalom Katar gazdasági teljesítménye, illetve a világ légi közlekedésében elfoglalni óhajtott szerepe.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Beszéljenek mindenekelőtt a számok! 41, 65, 4 250, 4 850, 40 000, 600 000. A 600 ezer négyzetméter alapterületű terminálon 40 ezren megy majd az étkeztetés, italoztatás és kereskedés, hogy utána egyebek mellett a 65 utashídból 41-en keresztül széles törzsű gépbe szállhassanak be az utasok. Közülük 6 csak az Airbus A380-asoké.

Az A380-asok szerepe vitathatatlan az új reptér megnyitásában. Az évek óta halogatott nyitásnak az is adott némi löketet, hogy idén júniusban veszi át a HIA első számú ügyfele, a Qatar Airways első 380-asait, egyszerre hármat, melyek megfelelő utashidak híján a jelenlegi dohai reptéren aligha tudnák az utasaikat felvenni. Mire a madarak megérkeznek, a HIA-nak már működnie kell! 

A 2005 óta

épülő repteret először 2012 decemberében tervezték megnyitni. De minőségi és biztonsági kifogások miatt először 2013 áprilisára, majd 2014 januárjára halasztották az átadást. Legfrissebb, de nem megerősített információk szerint április 23-án nyit a 15,5 milliárd dollárból épülő reptér. Szakaszokban. Tavaly december 1-én a cargo bázis megkezdte működését. A teljes nyitást 2015-re tervezik. 

A kifutópályák hossza

szintén a „nagyvasakhoz” illetve az Öböl térségének igen magas hőmérsékleti viszonyaihoz alkalmazkodik. Egy sok száz tonnás gépnek a hőség miatti híg levegőben még tengerszinten is kell az a biztonsági tartalék, amit a párhuzamos, 4 850 és 4 250 méteres pályák nyújtanak. S ha már méretek, a belső tér zavarba ejtő tágasságát remekül illusztrálja, hogy az épületen belül - masiniszta nélküli - vasút közlekedik.

A HIA legfontosabb célja

a kelet-nyugat közti híd szerep növelése - vetélkedve a másik két nagyváros reptereivel és légitársaságaikkal (Etihad, Emirates) -, melyhez lássuk be, elhelyezkedésének köszönhetően számos desztináció esetében kulcsszereppel bír Doha. Hogy ne unják magukat halálra az utasok egy hosszabbra nyúlt csatlakozás alatt, a háromemeletes

gigaterminálon boltok és vendéglátó egységek tömkelege vár majd. Lehet számítógépezni is; a beruházó nem sajnálta a pénzt trendi kompjúterekre: két hosszú asztal is tele az „almás” gépekkel. Hogy a kölyökre se kelljen sokat ütni, amikor tizedjére kérdezi meg egy órán belül: „Apu mikor indulunk már?”, beküldhetjük a leginkább egy óriásira nőtt pálinkafőző rézüstre emlékeztető mászókába, melyet akár egy magyarországi pálinkakóstoló néhány kupica tüzes kisüstije is ihlethetne. A réz játszinál elgondolkodtatóbb teremtmény a testes, sűrített tejszínű medve; fejével olyasmi olvasólámpa nőtt egybe, melynek fényénél valaha Stefan Derrick hallgatta ki a müncheni haramiákat. Mesélik: az emír lánya pillantotta meg Londonban, és meg is vette; azóta a repteret díszíti. Lesz még uszoda, wellness, mindenféle masszázsok és a tranziton belül, az épületben egy 100 szobás szálloda, azoknak, akik némi pénzért inkább egy kis vízszintest választanának két járat között. Egy szó, mint száz, jól eltöltjük majd az időt a dohai tranzitban.

Apropó, emír!

Katar ura és családja, valamint a VIP vendégek sem maradnak saját terminál nélkül. Ez egy azúrban tündöklő lagúna partján feszítő épület; némiképp a Sydney-i operaházra emlékeztet. Előbbiek bizonyára a forgalom kisebb részét adják majd az 50 millió utasra tervezett HIA-n. Ebből egyelőre, a nyitás évében még „csak” 30 millióan férnek el. A reptér egyesek szerint akár 90 milliót is elbírna. De még a 30 millió is jóval meghaladja a jelenlegi dohai reptér 12 milliós éves kapacitását, melyet a 2013-as utasforgalom majdnem kétszeresen (23 266 187) felülmúlt. A növekedés pedig egyelőre megállíthatatlannak tűnik; a 2014-es január és februári forgalom 17,9 illetve 12,5 százalékkal haladta meg az előző év megfelelő két hónapjáét. 


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.