Hogy hat az utazási piacra a forint-euró árfolyam ingadozása?

Összeállításunkban az utazási piac több mérvadó szereplőjét kérdeztük meg az ingadozó forintárfolyammal kapcsolatban. Arra kerestük a választ, milyen árfolyamon áraztak az irodák a szezon előtt, milyen forint euró–dollár árfolyamnál „szisszennek fel”, kezdenek számolgatni, és mindez miképp érintheti az utazási hajlandóságot, és milyen technikákkal védhetik ki az árfolyam-ingadozást. A válaszok alapján egyértelmű, hogy az irodák általában hűvös fejjel és biztos kézzel az árfolyam stabilizálódását várják.

Ami az utazási piac szereplőinek életére negatívan hat, az elsősorban a bizonytalanság – mutat rá Simon András, a Chemol Travel ügyvezetője. Az árak ugyanis 280 euróig, illetve 195 dollárig érdemben nem változnak, sőt a dollár esetében még ezen ár felett sem feltétlenül. Bárdos István, a miskolci Szerviz Iroda Utazásszervező Kft. menedzsere szerint katalógusuk és a szervezett csoportos útjaik is 210 forintos dollárárfolyammal lettek kalkulálva, és bár nagy gondokat ők sem látnak, egyáltalán nem örülnek a megugrott árfolyamoknak. Valahol a 200 forintos árfolyam lenne reális, mondja, mert efelett az ügyfelek már meggondolják az utazást, és akinek nem fontos, nos, az kivár.

Nem egységes árfolyamon áraztak – emeli ki a Fehérvár Travel ügyvezetője, Ribi Péter –, mert a programok egy részét már jóval a katalógus megjelenése előtt megjelentették az interneten, így az árazás mindig a pillanatnyi árfolyamtól függött. Véleményük szerint 290- 300 forintos euróárfolyam felett már érdemes elkezdeni számolgatni, ám szerencsés módon az éves árualapjuk mintegy 80 százalékát eladták, így az árfolyam változása igazán sokat már nem befolyásol esetükben. Ha egy esetleges szélsőségesen magas árfolyam miatt mégis kénytelenek lennének a forintáraikat megemelni, az nyilván valamivel csökkenti a keresletet, de valószínűleg nem számottevően – hangsúlyozza Ribi Péter.

Nem kell a vészharangot kongatni

A Cartour értékesítési igazgatója, Benefi Zsolt is úgy kalkulál, 290 forintos euróárfolyam alatt a céget nem érintik különösebben a változások, a Dertour Hungária ügyvezető igazgatója, Wilberding Katalin tavalyi tapasztalatai szerint pedig a lélektani határ 285 forintos euró körül húzódhat. Efelett viszont forgalomcsökkenés valószínűsíthető. Kormány Péter, a Green Travel NUI. Kft. értékesítési vezetője kifejti, hogy katalógusuk idén februárban 280 forintos euróárfolyammal került kiadásra, ám ez nem jelenti azt, hogy ezen árfolyamszint elérése esetén azonnal árat emelnénk. Példának hozza fel, hogy a tavalyi – rekordnak számító – csaknem 320 forintos euró esetén sem nyúltak áraikhoz, noha katalógusuk árai a 300 forintos euróig voltak garantálva.

Az esetleges felár bevezetése előtt számos szempontot kell mérlegelni, ám Kormány Péter nem tartja szerencsésnek, hogy a jelenlegi – távolról sem tragikus – helyzetben a média krízisszerű, vészharangokat kongató szcenáriókat vizionáljon, befolyást gyakorolva az utazási szakma minden szereplőjére és rajtuk keresztül az utasokra is. Ráadásul nem gondolná, hogy az elmozdult forint–euró árfolyam hosszú távon így maradna, ahogy most.

Viszonylag stabil forinttal számoltunk, és számolunk továbbra is – tudjuk meg Szvoboda Jánostól, a NUR Neckermann Kft. cégvezeutaztatás tőjétől. Általánosságban viszont elmondható, az árfolyamok ingadozása kockázatot jelent az utazásszervezők számára. Ezt a kockázatot ebben az évben teljes egészében magukra vállalták, ugyanis útjaikat szinte folyamatosan árgarancia mellett értékesítették. Vagyis a megkötött szerződések esetében a részvételi díj nem emelhető a forint árfolyamának esetleges gyengülése következtében.

Kölcsönös kompromisszumok

Az utazási kedvnek általában a stabil, netán erősödő forint tesz jót. Ez nemcsak az utazási költségekre hat kedvezően, hanem a devizában eladósodottak törlesztőrészleteire is, ami ugyancsak összefügghet az emberek utazásra fordítható keretével. Bíznak az árfolyamok stabilizálódásában és ezáltal a kedélyek megnyugvásában, illetve az utazás iránti kereslet növekedésében – vázolja a jövőt Szvoboda János.

Mindig azt nézzük meg, hogy kereskedelmileg mi az, ami még elfogadható ár, árfolyam – emeli ki a Medina Tours vezetője, Ali Hamrouni. Az tény, hogy egy hónapon belül a dollár és az euró árfolyama jelentősen emelkedett. Az is tény, hogy a változásokat megérzi a szakma, amelynek azonban rugalmasan, gyors döntésekkel kell reagálnia az eseményekre. Ali Hamrouni is óva int a helyzet dramatizálásától, szerinte az érintettek, a szakma és az utazási piac minden szereplője a kölcsönös kompromisszumok, engedmények révén képes megoldani a felmerülő problémákat.

Technikák árfolyam-ingadozás ellen

Adja magát utolsó kérdéskörünk: a piaci szereplők milyen technikákkal tudnak harcolni az árfolyam-ingadozás ellen? Ribi Péter szerint erre természetesen léteznek bizonyos banki technikák, ám azok meglehetősen drágák. Néha előfordul, hogy kedvező árfolyam esetén nagyobb mennyiségben vásárolnak eurót, de igazából ez az összforgalmukhoz képest nem túlságosan jelentős. Ráadásul az árfolyam-ingadozás negatív és pozitív hatásai gyakran kiegyenlítik egymást, ezért összességében kijelenthető, igazából ideális módszer, és ilyen körülmények között bizony nehéz tervezni. De még egyszer hangsúlyozná, az új áfatörvény, illetve annak utazásszervezőkre vonatkozó magyarországi értelmezése sokkal nagyobb problémát okoz nekik, mint az árfolyam – például gyakorlatilag ellehetetleníti a repülős körutazások szervezését.

Szvoboda János cégvezető szerint az árfolyamváltozások ellen különféle fedezeti ügyletekkel védekeznek, például határidős tőzsdei devizapiaci megbízásokkal, opciókkal vagy a meglévő készpénzállomány euróra váltásával. Benefi Zsolt úgy látja: az árfolyam-ingadozás ellen csak nagyon szűk körben lehet védekezni. Ilyen lehet az előre vagy a késleltetve történő fizetés, azaz hogy a partnerekkel történő megállapodás alapján kedvezőbb árfolyamsávban rendezzék a számlákat. Meg lehet próbálni a határidős devizaügyletek felvállalását is, igaz, a hazai banki gyakorlatot figyelembe véve ez kockázatos. Természetesen főszabály, hogy minden megoldás további költségeket generál az irodáknak.

Kormány Péter szerint létezik egy jó megoldás, jelesül a beutaztatás. A Green Travel tömegesen utaztat be Magyarországra, és a tevékenységből euróbevétele keletkezik. Ennek köszönhetően a cég cash-flow-jában nem okoznak problémát a jelentősebb árfolyammozgások sem.

Érezhető-e a görög válság?

Bárdos István szerint a piacon pillanatnyilag mérsékelt az utazási hajlandóság, és talán túlzott volt a korai és jelentős számú előfoglalási kedvezmény. Azt ugyanis sokan vették igénybe, most pedig mindenki várja a „rendes, fizetős” utasokat. Várakozásai szerint a nyárra valószínűleg ismét az akciós utak lesznek a jellemzőek. Ribi Péter tapasztalatai szerint a görög válság miatt nem jellemző a lemondás, eddig egyetlen magánszemély mondta vissza az utazást a zavargások miatt. Néhányan telefonon érdeklődtek, ám szerencsére meg tudták őket nyugtatni, hiszen több körutazásuk már problémamentesen lezajlott. Megjegyzi, az új áfatörvény, illetve annak utazásszervezőkre vonatkozó magyarországi értelmezése egyelőre sokkal nagyobb problémát okoz, mint az árfolyam, hiszen az alapján a külföldről vásárolt csomagokra 25 százalék áfát kell fizetni, ami nyilván sokkal több költséget jelent, mint az árfolyamváltozás. Benefi Zsolt arról tájékoztat, hogy az előszezon a tavalyi foglalásszámot hozta, igaz, az utóbbi egy-két hétben óvatosabbak a vendégek, sok információt kérnek, és többen kivárnak a döntéssel. Lemondásuk eddig mindösszesen egy volt, az utas Horvátországot választotta görög úti célja helyett. Kormány Péter válasza határozott, náluk nem tapasztalható visszaesés az események kapcsán, sőt Szvoboda János a görögországi utazások iránti kereslet növekedését tapasztalja az utóbbi hónapokban, és ráadásul ennek a tendenciának a folytatódását is várja.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?