A GYSEV-tol érkezett, amely ragyogó pénzügyi teljesítménnyel zárta a tavalyi évet. Mit érdemes átvenni tolük, és hogyan alkalmazhatók ezek a dolgok a MÁV-nál?
Nincs ebben semmi ördöngösség. Ami muködik kicsiben, annak muködnie kell nagyban is! A GYSEV-vel valóban komoly eredményt értünk el, úgy sikerült 2.6 milliárd forintos nyereséggel zárni a 2011-es üzleti esztendot, hogy több kiemelkedoen nagy beruházásra is sort tudtunk keríteni. Használt, de kituno állapotú motorvonatokat vettünk az új szakaszokra, vasúti kocsi felújítási programba kezdtünk, wifi-szolgáltatást építettünk ki várótermekben és intercityken, és a vonalhálózatunk is bovült. Áthozni elsosorban a mentalitást akarjuk. Eredményesen dolgozni csak szakmailag kitunoen képzett és felelosségteljes munkatársakkal lehet, akikre nagy hangsúlyt fektetünk Dávid Ilona elnök-vezérigazgató asszonnyal közösen a MÁV-nál és a leányvállalatainál is.
A kisforgalmú mellékvonalakkal, ahol napi 2-3 vonatpár jár, mi lesz? Megvalósítható lenne-e ezeken a vonalakon valamiféle turisztikai jellegu hasznosítás, pl. a hétvégeken kirándulójáratok indítása, akár nem MÁV-START, hanem civil szervezésben? Vagy ez jogszabályilag kizárt? Azokon a vonalakon, ahol csak egy reggeli, meg egy esti járat van, napközben elvileg „bárki”, akinek persze van egy muködoképes szerelvénye indíthatna kirándulójáratot.
Magyarországon számos olyan mellékvonal található, amelynek bár a napi hivatásforgalomban visszaszorult a szerepe, de a természetjáráshoz, turisztikai célpontok eléréshez igen kedvezo lehetoséget nyújt. Ez arányaiban kevesebb utast érint, de a MÁV-START számára minden utas egyformán fontos, így maga is igyekszik ezeket a vonalakat hasznosítani. A személyszállító vasúttársaság kiterjedt értékesítoi hálózattal rendelkezik, s ezek a kollégák az ország 16 pontján – jellem zoen turisztikai értelemben fontos helyszíneken – foglalkoznak is úgymond turisztikai célú utazások lebonyolításával. A 31 fos értékesítoi csapat ügyfélkörében megtalálhatók különbözo civil csoportok, baráti társaságok, kisebbnagyobb cégek, amelyek részére rendszeresen ajánl mellékvonalakon is közlekedtetheto különvonatokat rendezvények, turisztikai célú utazások lebonyolítására. Nagyon hangulatos egy jubileumi születésnapi rendezvény mondjuk Szilvásváradon, miként egy nagyobb Balatonon nyaraló társaság számára nagyszeru élményt nyújthat a Balatonfenyvesrol kisvasúton fél órányira lévo Pálmajor, vagy a kissé messzebb fekvo Somogyszentpál. Ami pedig a belföldi személyszállítás liberalizációját illeti, az Európai Parlament 2011 novemberében nagy többséggel elfogadta a 2001-es elso vasúti törvénycsomag felülvizsgálatáról szóló jelentést, amely a vasúti személy- és teherszállítás arányának növelését célozza. A törvénycsomag újrafogalmazásakor pro és kontra elhangzottak érvek, miközben már a negyedik vasúti törvénycsomag elokészítése is zajlik Brüsszelben. Az Európai Bizottság a hatások felmérésére kérdoíves felmérést végzett, ezek elemzése épp most folyik. Véleményem szerint a liberalizálódó személyszállítás piacán a MÁV-START Zrt. jelentos elonyként használhatja fel a több évtizedre visszanyúló jelenlétét, valamint a nemzetközi szervezetekben való aktív részvételét, továbbá a szomszédos országok meghatározó vasúttársaságaival történo kiváló együttmuködését. Mivel az utóbbi vasutak pozíciója hasonlóan jelentos Európában és hazáikban egyaránt, így a velük való együttmuködés továbbra is minden érintett fél számára konstruktív és eloremutató megoldást jelent. A mindennapokban is jól muködo példa a Budapest és Bécs közötti forgalom, ahol az osztrák vasutak új, modern szerelvényei, a railjetek éppen erre az együttmuködésre alapozva közlekednek. Ezekkel a jármuvekkel nemcsak a szolgáltatást sikerült modernizálni, hanem jelentos utasszám-növekedést is sikerült elérni.
Melyek azok a területek a személyszállításban, amelyeket fejlesztenek?
Szeretnénk még több utast elszállítani, ehhez utasbarát intézkedések sorát valósítjuk meg, mégpedig gyorsan. Jó hír, hogy már érzékelheto egyfajta trendváltozás: öt év után eloször haladta meg a feláras vonatokon – IC, EC, EN, railjet – utazók száma tavaly év végére a 7 milliót, ez közel 500 ezres utasfo növekedést jelentett ebben a szegmensben az elozo évhez képest. Ezzel együtt nott a vasutat választók száma is. A „magyarázatok” közt a jármufejlesztések, a kerékpárszállítás, a klimatizált komfortos utastér épp úgy ott található, mint a javuló menetrendszeruség, vagy az utasbarát völgyidoszaki árazási struktúra egyes feláras vonalakon. De ilyen utasszerzo, utasmegtartó szolgáltatás, hogy megjelentek az elso ingyenes fedélzeti internetezést biztosító wifi rendszerek az IC kocsikon. A kedvezo fogadtatás miatt most gyors elterjesztésük mellett döntöttünk. Hamarosan az összes Intercity kocsiban megoldjuk az ingyenes internetezést. A fejlesztést kiterjesztjük az elovárosi vonatokra és a nagyobb állomásépületekre is. Általában is elmondható: kiemelt figyelmet fordítunk Budapest elovárosi közlekedésére. Itt a korszeru és kedvelt motorvonatok mind több helyen felújított vágányokon közlekedhetnek, és az állomási P+R parkolók kiépítésével együtt – például épp a közelmúltban adtunk át egy új beruházást Gödöllon – fogják az agglomeráció jobb kiszolgálását biztosítani. Az idei évben az esztergomi és a székesfehérvári vonalon zajlanak a legnagyobb felújítások, ezek lezárultával jelentosen javul a menetido és megoldhatóvá válik egyes napszakokban a vonatok surítése, ezáltal a zsúfoltság is csökken.
Milyen fejlesztések kezdodtek az idén, milyen újdonságok bevezetése várható?
A már említett wifi fejlesztés mellett zajlik az a közbeszerzési eljárás, amelynek a keretében 48 és opcióban további 62 jegyértékesíto automatát állítunk üzembe. A jelenlegi automatákhoz képest sokkal több szolgáltatást nyújtó berendezések a Budapest–Cegléd–Szolnok és a Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalra kerülnek, miként az opcióban beszerezheto automatákat is a budapesti elovárosi vonalakra szánjuk. Az új jegyértékesíto készülékek a készpénzes és a bankkártyás fizetést is lehetové teszik, sot képesek lesznek elfogadni az érintkezésmentes, úgynevezett PayPass bankkártyákat is. A jegyértékesítésben van egy népszeru termékünk, a START Klub kártyacsalád, amellyel 50%-os kedvezménnyel, vagy akár korlátlanul lehet utazni. Azon vagyunk, hogy a kártya minél több elonyt nyújtson tulajdonosának, s hogy egyre több külso partnerünk kínáljon mellé további kedvezményeket. Az a napi hatvanezer honlap látogató, aki nap, mint nap használja, tudja, de érdemes külön is hangsúlyozni, a MÁV-START webszerkesztoi folyamatosan frissítik a legújabb utazási ajánlatokat, és a belföldi vonatjegyek mellett egyre több külföldi célállomásra is megvásárolható az interneten a menetjegy. Áttörést várok az év végére a Google és a mi, Elvira néven ismert menetrendi keresorendszerünk összehangolásától, ha ez megtörténik, a menetrendünk a legnagyobb internetes kereso, a Google Transit szolgáltatásában is elérheto lesz.
A vasúti turizmus terén milyen továbblépési lehetoségeket lát?
Nyár és turizmus, mennyire nagy az érdeklodés a nemzetközi nyaralójáratok iránt? A vasúti turizmus reneszánszát éli a világon és hazánkban is van rá kereslet. Egyre népszerubbek az úgynevezett zarándokvonatok, az ezekkel az utakkal foglalkozó utazási irodáknak jó partnerei vagyunk. A fo turisztikai idényben pedig, kello piackutatást követoen, mindig érdemes újítani. Az idén nyáron a meglévo célállomásaink mellé elindítottuk heti kétszer a horvát tengerpart keleti részére, Pulába közlekedo nemzetközi gyorsvonatunkat. Mind az oda, mind a visszaúton este, éjszaka közlekedik a vonat, amelyben ki-ki anyagi és kényelmi igényszintje szerint választhat az ülo-, a fekvohelyes-, és a hálókocsis elhelyezés közül. Az utasok kedvéért megoldottuk, hogy a vonaton 5 euróért kerékpár is szállítható legyen. Ugyancsak nyári járat a már bejáratott várnai célállomású Albena nemzetközi gyorsvonat, illetve a Burgasba meno Nesebar. Ezen kívül vállalatunk közvetlen eljutási lehetoséget kínál, Ausztriába, Boszniába, Csehországba, Lengyelországba, Montenegróba, Németországba, Oroszországba, Svájcba, Szlovákiába, Romániába, Szerbiába, Szlovéniába és Ukrajnába. Városlátogatások terén Bécs, München, Prága, Berlin, Pozsony és Zürich az év minden szakában szinten közkedvelt célpontok, és jó forgalmat bonyolítanak az erdélyi nagyvárosokba meno vonataink is.
Ha jól tudom, megszunt a közvetlen olaszországi járat, elképzelheto-e az újraindítása?
Annyira megváltozott a korábban népszeru vonat költségszerkezete, hogy vállalhatatlanná vált, így a 2011/2012-es menetrendváltástól kényszerbol megszunt az olaszországi Venezia EuroNight járatunk. Az utasaink jelenleg Bécsen keresztül tudnak eljutni olyan olaszországi városokba, mint Velence, Róma, Firenze, Bologna, Verona vagy Milánó. A társvasutakkal sikerült olyan megállapodásokat kössünk, amely alapján ezek a városok kedvezményesen, már 39 eurótól elérhetoek. Ugyan a közvetlen járat újraindítása a MÁV-START Zrt.-nek szándékában áll, jelenleg a technológiai feltételek és lehetoségek nem adottak, de megoldásuk érdekében folyamatosan egyeztetünk a partner vasutakkal. És amíg ez sikerül, addig az olasz turisztikai hivatal támogatásával a Velencei Fesztiválra közlekedtetünk különvonatot.