Tengeri hajózás: nem veszett el a bizalom

Jövőre sem lankad a turisták érdeklődése a tengerhajózás iránt. A luxus óceánjárókra úgy tűnik, jóval több jegyet adnak el, mint idén – annak ellenére, hogy a Costa Concordia szerencsétlensége egy időre visszavetette az iparágat.

Az igények és az érdeklődés növekedéséről a Cruise Lines International Association ( CLIA) számolt be legfrissebb elemzésében. A nemzetközi szervezet által megkérdezett 300 utazási iroda fele válaszolt úgy, hogy idén már 50 százalékkal több jegyet értékesítenek az úszó luxus szállodákra, mint 2011-ben, jövőre pedig még ennél nagyobb növekedés várható. A körkérdésre választ adó ügynökségek becslése szerint jövőre 60-64 százalékos bővülés várható – mindez annak ellenére, hogy a Costa Concordia óceánjáró téli tragédiája komolyan megrengette a piacot. Érdekes, hogy a növekedés első számú motivációja a válaszadók szerint a fogyasztói bizalom növekedése volt. Az ügynökségek közel 60 százaléka ugyanis ezt jelölte meg első számú okként.

A növekedés a hajózási iparág minden szegmensét felöleli – a folyami hajókázástól a luxus hajóutakig, ami azt jelenti, hogy a különböző vagyoni helyzetben levő turisták egészének körében nő a hajózás népszerűsége. A legfelkapottabb úti célok között továbbra is a karibi térség szerepel első helyen, de egyre népszerűbbek az alaszkai és északi tengeri hajóutak is.

A hajóstársaságok egyre jelentősebb marketingforrásokat vonnak be a forgalom növelésébe: a sorra hadrendbe álló új hajókon kívül, a gyermekbarát, az idős párokra és nászutasokra fókuszáló, valamint gazdag kulturális programot kínáló utakat is nyújtanak. Külön meggyőző programokat alakítanak ki az első hajózóknak, hogy felkeltsék az érdeklődést a világ turisztikai kínálatának legdinamikusabb szegmensére.

A cégek erőfeszítését mindeddig siker övezte, hiszen a hajóutakra hónapokkal előre elfogynak a helyek: a luxushajó utakra az indulás előtt öt, az átlagos nívójú hajókázásokra négy hónappal előbb tanácsos helyet foglalni.

Magyarországon a világtrenddel ellentétben stagnál ez a piac. A több neves hajóstársaságot – Celebrity, Costa, Royal Caribbean - képviselő Tensi csoport igazgatója szerint a tavalyi kiugróan jó év után 2012-ben nem növekszik a hajózást választó turisták száma. Tarnóczi Barna szerint a jelenlegi gazdasági helyzetben növekedést csak az olcsóbb utakat – és szerényebb színvonalat – jelentő hajóstársaságok tudnak elérni jövőre. Ezek közül is kiemelkedik az MSC hajóstársaság csábító ajánlata, amely 99 900 forintért két főnek kínál nyolcnapos földközi-tengeri hajóutat.

Az MSC a Vista szerint is dübörög Magyarországon, míg a többi, drágább hajóút iránti érdeklődésnél stagnálás érezhető. A Vista adatai szerint idén kétszer annyi MSC utat adtak el, mint tavaly, köszönhetően az egyet fizet, kettőt kap akciónak. Idén az első félévben 800 jegyet adtak el, ez a második félévben biztosan tovább nő, hiszen ez az időszak a hajós utak igazi szezonja. 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?