Új légitársaság a láthatáron

2017-re ötven repülőgépből álló flotta, ferihegyi gyűjtő-elosztó pont, interkontinentális járatok, több száz alkalmazott és beszállítói hálózat – nagyszabású tervekkel indul az új magyar légitársaság, a közel-keleti befektetői háttérrel rendelkező Sólyom Airways.

A nyár elején felröppent első híreket az új magyar légitársaság indulásáról meglehetős szkepticizmussal fogadta a szakma. Azután szinte minden héten érkezett új információ a cégről, és immár egyre nyilvánvalóbb, hogy – konkrétumot ugyan még mindig keveset lehet tudni – előbbutóbb repülni fognak a Sólyom Airways gépei. Cikkünkben a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján foglaljuk össze mindazt, amit a Sólyomról tudni lehet.

Nagyszabású tervek

A légitársaság első körben hat darab Boeing 737-500-ast lízingel, ezek festése már elkezdődött, sőt egyikük augusztus közepén már járt is Ferihegyen. A 110 férőhelyes gépeken 12 business- és 98 turistaüléshelyet alakítanak ki. Elkezdődött a munkatársak felvétele is, sőt beszállítói hálózat építésébe is belekezdett a cég. Ugyanakkor azt még mindig nem lehet tudni, hogy pontosan mikor és hová repül a légitársaság. Lapzártánk idején azt közölték, hogy szeptember közepén hozzák nyilvánosságra a konkrétumokat.

Megérkezett Ferihegyre az első gép

A Sólyom Airways tartotta a szavát: 2013. augusztus 18-án megérkezett Ferihegyre az első, piros-fehér-zöld színekre festett gép. A Budapest Airport fecskendős tűzoltójárművei ünnepi vízsugárral köszöntötték a ferihegyi 1-es terminálon augusztus 18-án a rekkenő hőségben landoló, Álmos Vezér nevű, csillogó-villogó gépet. A 23 éves Boeing 737-es ugyan korosnak számít, viszont a viszonylag kevés (110) ülés miatt kifejezetten kényelmesnek mondható. Ugyanakkor azt is fontos tudni, hogy ezekkel a repülőgépekkel keveset repültek, a British, a Lufthansa és számos amerikai légitársaság repül ilyen idős gépekkel. A Boeingek mindegyike átesett az ún. D-checken, ami teljes átvilágítást és javítást jelent.

Ezzel a légitársaság elkezdte honfoglalását, fogalmazott köszöntőjében Vágó József, a Sólyom Airways vezérigazgatója, a Nemzetbiztonsági Hatóság egykori tisztje, a Nemzeti Közlekedési Hatóság volt igazgatója, majd hozzátette, ha minden a terveik szerint alakul, akkor jelentősen átrendezheti a Sólyom a kelet-középeurópai repülési térképet. Szeretnének a régió meghatározó hálózati légitársasága lenni, és erre minden esélyük meg is van – szerinte.

Hogy is hívják?

Már a bejelentést követően heves fórumtéma volt, mennyire szerencsés a Sólyom névválasztása, egy külföldiek számára csak nehezen kiejthető elnevezés alkalmazása. Honnan tehát a név, és van-e ennek tudatos üzenetértéke? Vágó József véleménye határozott: a Sólyom egy magyar történelmi jelkép, és olyan jelentéstartalmat hordoz, amire példaképként tudunk tekinteni. Az nem elsődleges szempont, hogy az utasok helyesen tudják-e kiejteni. A név mellett az arculat két kiemelt eleme a nemzeti zászló színei, illetve a Sólyom stilizált sziluettje. A cég három levédett szlogennel él: az első a „A Minőség egy Mosollyal kezdődik”, a második az „Európa szívéből” és a harmadik a „Mi csak repülünk”.

Malév 2.0?

Sokak álma látszik beteljesülni egy nemzeti légitársaság indulásával. A közvélemény a Sólyom mellé állt, és az elmúlt időben a média szereplői is egyre nagyobb hitelt adnak a társaságnak. Nagy öröm, hogy az augusztus 1-jén elindított álláshirdetésekre és beszállítói tenderekre a vártnál nagyságrendekkel több pályázat érkezett be. A benyújtott álláspályázatok száma már az első napon meghaladta az 500 főt. Természetesen a jelentkezők nagy része volt maléves – hangsúlyozta Vágó József. Céljuk a fiatalok repülési pályára csábítása: jövőre tervezik indítani első saját tanfolyamaikat pilótáknak, légiutas-kísérőknek és földi forgalmi tiszteknek.

Új magyar márka

Egy nemzeti légitársaság mindig egy adott ország jelképeként jelenik meg, azonosítják az országgal. Amennyiben a légitársaság minőségi szolgáltatásokat nyújt, úgy komoly üzleti partnerként tartják számon, amely erősíti az ország pozitív megítélését. A Sólyom tehát Magyarország márkaépítője kíván lenni, és az előzetes visszajelzések szerint erre igénye is lenne a közvéleménynek. A légitársaság rekordidő alatt az egyik legismertebb magyar márkává vált, pedig még fel sem szállt az első gépe – vélik a légitársaságnál.

Ferihegy, a magyar ragadozó fészke

Nagy várakozással és teljes nyitottsággal fogadta a Budapest Airport a Sólyom érkezését. A repülőtér azonnal felismerte, hogy a kölcsönös partneri viszony mindkét fél számára jelentős előnyökkel járhat. Ha üzemszerűen beindul a Sólyom, a BUD újra légikikötőként tekint majd az Europa Nostra-díjas 1-es terminálra, erre akár fogadni is merne a Sólyom-vezér. Azt ellenben hibás döntésnek tartja, hogy a fapados légitársaságok a 2-es terminált használják. Ritkaság szerinte, hogy a fapadosokat beengedik a központi repülőtérre, amelynek a költségeit a low-cost társaságok nem hajlandók megfizetni.

Önállóan boldogulnak

A Sólyom járathálózata kiépítése érdekében nem tervez egyik légiszövetség tagjává sem válni. Vágó úgy látja, hogy a szövetségek ideje öt év múlva lejár, hatékonyságuk megkérdőjelezhető. Ezek hallatán az embernek óhatatlanul eszébe jutnak a Qatar-vezér Akbar al Baker szavai a budapesti járatnyitón, amikor is kijelentette, hogy – anyagiakban és gépparkban igencsak bővelkedő – légitársasága nem tervez szövetséghez való csatlakozást. Majd nem sokkal később a Qatar Airways a korábban a Malévet is magában foglaló oneworldhöz csatlakozott. A Sólyom-vezér szerint az aránytalan erőviszonyokat jelentő szövetségi tagság code share megállapodásokkal kiváltható.

És, hogy a Sólyom-flottát ki fogja tölteni? Prémiumutasok a vezérigazgató szerint. Potenciális utazóközönségként többször említette a konferenciaturistákat, akik részben valóban el-elmaradtak az egyes útvonalakon a Malév kimúltával megszűnt full service járatok miatt. De a konferenciaturistákon túl is megvan az a komoly magyarországi vásárlóerő, amely életben tudná tartani a légitársaságot. Vágó elmondása szerint már most több a megrendelése, mint a gépe. Hozzátette, a fapadosokkal nem kívánnak konkurálni és „elfapadosodni” sem. Az Utazó magazinnak adott interjúban Vágó József kiemelte, hogy klasszikus légitársaságként ferihegyi átszállóforgalomra épít. „Az elsődleges célunk, hogy ugyanazt az átszállási irányt ismét megteremtsük, amit a Malév a bedőlése előtt vitt. Mi an�- nyiban vagyunk kedvezőbb helyzetben, hogy több gépünk lesz, és jobban tudjuk ezt harmonizálni. Illetve azért vagyunk kedvezőbb helyzetben, mert a korábbi háromcsúcsos üzemelés helyett akár az ötödiket is meg tudjuk csinálni, vagyis akár ötször is meg tudnak majd fordulni a gépeink. Ez a repülőtérnek is rendkívül előnyös lesz, hiszen most csak reggeli és esti csúccsal számolhatnak” – nyilatkozta Vágó József.

Sólyom-emblémás cikkek a polcokon


Hamarosan Sólyom-emblémás termékekkel is találkozhatunk az üzletek polcain.
A Sólyom Airways működtetője, a Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Holding
Kft. ugyanis augusztus végén bejelentette, hogy stratégiai megállapodást kötött
a Naturalle termékek forgalmazójával, így a Sólyom védjegye, a piros-fehér-zöld
madár felkerül lekvárok, étolaj, liszt és ásványvizek csomagolására. Ősztől a kultúra
és a sport területére is bevezetnék a védjegyet, a Sólyom két sportklub támogatását
is tervezi.
A 16 céget összefogó Sólyom Holding ügyvezetője, Lucsik János elmondta, a Sólyom
attól magyar, hogy magyar mikro-, kis- és középvállalkozások által előállított,
minőségi magyar termékekhez adja a nevét, magyar beszállítókkal köt szerződést,
ezzel magyar munkahelyeket teremt, és idehaza adózik. A cégcsoport 2500 munkavállalót szeretne ily módon foglalkoztatni 2017 végére. A potenciális beszállítók
jelentkezését egy úgynevezett Minősített beszállítói adatbázisba várja a cég.
Kenyeres Sándor, a Naturalle termékeket forgalmazó, évi egymilliárd forintos forgalmat bonyolító SalesOne Kft. ügyvezetője kiemelte, a Sólyommal kötött stratégiai
együttműködés lényege a márkák egymást erősítő lehetőségének kihasználása
mellett küldetést is jelent: magas minőségű és megfizethető árfekvésű napraforgóolaj, liszt, ásványvíz és lekvár forgalmazása a nagy bevásárlóközpontokban. A későbbiekben további termékek bevezetését is tervezik.
Némi árnyékot csak az vet a SalesOne Kft.-re, hogy amint azt a nagyívű bejelentést
követően az Index megírta – egyik tulajdonosa, Janicsek Béla május 23-a óta
előzetes letartóztatásban ül nagyobb értékű áfacsalás gyanúja miatt.

 

Nem mindenki örül


A Wizz Air nem fogadta kitörő örömmel
az új magyar légitársaság megjelenésének
hírét. A nyár közepén ki is adtak egy bőséges közleményt, amelyben általánosságban az európai légi közlekedés gondjaira, az új
piaci szereplők nehézségeire világítanak
rá. Egyebek mellett ezt írják:
„Az újonnan induló légitársaságok túlnyomó többsége vagy soha nem száll fel, vagy néhány éven belül csődbe megy. A csőd akkor éri el
ezeket a vállalkozásokat, amikor nem
tudják fizetni a számlákat, és valamelyik
a létfontosságú szolgáltatást biztosító partnerek közül úgy dönt, meghúzza a ravaszt.” Arra is figyelmeztetnek, hogy egy húsz-harminc
éves repülőgép fenntartási költsége sokkal magasabb, mint a néhány éves gépeké.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?