Újra nyitva a kiliti reptér

Ismét nyitva a Siófok-Kiliti Repülőtér: közel három évnyi szunnyadás után fogadja újra a kisgépeket. Úgy tűnik, a zajhatásra a siófokiaknak nem lesz gondja, hiszen eddig még a környéken lakók sem érzékelték, hogy repdesnek a fejük felett, pedig mint kiderült: az elmúlt hetekben már majd 70 kisrepülő landolt a leszállópályán.

Azt, hogy mekkora forgalom várható, nem tudja megsaccolni az üzemeltető Siófok-Kiliti Repülőtér Kft. ügyvezetője. Setela Csaba azt mondja: a repülés igen költséges mulatság, a válság miatt pedig a kisgéptulajdonosok is meggondolják, hogy mikor emelkednek a levegőbe. Különösen a szentkirályszabadjai civil tiltakozás óta hangzik el egyre többször, hogy a Balaton környékén 50 kilométeres körben túl sok a működő vagy éppen tervezett légikikötő.

Setela Csaba azonban nem lát ebben kivetni valót, szerinte nincs azzal semmi gond, ha sok a repülőtér, hiszen a több légibázis nagyobb légiforgalmat indukál. – Ausztriában vagy Németországban szinte minden harmadik faluban van reptér, ez teljesen normális – véli a légikikötő vezetője, aki mint mondja: Kiltin az a céljuk, hogy olyan minden igényt kielégítő kisgépes repteret hozzanak létre, ahova szívesen érkeznek a magángépek tulajdonosai. A nagygépek fogadása kizárt, de nemcsak a tulajdonos önkormányzat kikötése, hanem a nagyobb megtérülési kockázat miatt sem gondolkodtak ebben az üzemeltetők. – Ebben a kis országban a nagygépek irányába rizikósabb elmenni, hiszen nem lehet akkora forgalmat generálni, hogy a fejlesztés valaha megtérüljön. Egy kisebb repteret talán még rentábilissé lehet tenni – jegyezte meg Setela Csaba. A kiliti reptér persze még számos újítás előtt áll. Az ideális állapot eléréséhez, vagyis ahhoz, hogy szálloda és szolgáltató egységek várják a repülősöket még legalább két évre van szükség, annál is inkább, mert a jelenlegi jogszabályok szerint a repülőtérfejlesztésekhez a mindekori kormánynak is hozzá kell járulnia.

A fél évvel ezelőtti állapotokhoz képest a bázis mostanra már nem ad okot a szégyenkezésre. Volt is dolga vele az üzemeltetőknek, hiszen a 160 hektáros területet méteres gaztól kellett megszabadítaniuk, és a fogadó épületet is újjá kellett varázsolni. – A kifutó pályát háromszor hengereltük át. Míg korábban autóval is csupán 20-30-cal lehetett közlekedni rajta, addig mostanra 90-es tempót is elbír – mondta Setela Csaba, aki állítja: apróságokra is oda kell figyelniük, hiszen a repülősök első benyomása meghatározó lehet, ettól függ, hogy a pilóták újra visszatérnek-e Siófokra. A Kilitihez hasonló repterekből az ügyvezető szerint ugyan sok van az országban, máshol azonban nincsen Balaton, ami persze meghatározó, de a légibázison mégis inkább arra építenének, hogy vendégeik ne csak a tó miatt, hanem a reptéri szolgáltatások okán válasszák őket.

A szentkirályszabadjai reptérfejlesztés kapcsán felmerült: a Kilitibe érkező kisgépek és a túlsó parton leszálló nagyrepülők légifolyosói kerszteznék egymást. Ezt Setela Csaba is megerősítette, és mint mondta: erre már a tervezés fázisában gondoltak. – Arra a 10 percre, amíg a nagygép átrepül, korlátozni kell a forgalmat – mondta a reptérvezető és hozzátette: igyekeztek úgy hozzáállni ehhez a kérdéshez, hogy ne akadályozzák a nagygépek forgalmát.

Siófokra egyébként 20-30 főt szállító repülők is leszállhatnak majd, vagyis olyan turisták is érkezhetnek, akik légitaxi szolgálatot vesznek igénybe. Ez egy valóban módos vendégkör megjelenését jelentheti, hiszen egy ilyen utas a távolságtól függően akár egy olcsóbb autó árát is ráköltheti a repülésre. Kilitit minden bizonnyal azok a magánrepülő tulajdonsok is felfedezik majd, akik gépmadaraikkal túráznak a világban. (sonline.hu)


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?