Naponta sokan megállnak mellette, akik vonattal, illetve autóbusszal érkeznek a városba. Az idén kereken harminc éve, hogy a turisták érdeklődésének egyik célpontja lett ez az egykor működő gőzmozdony, vagy ahogy becézik, a Nyalóka. Az elmúlt évtizedekben azonban jelentősen kikezdte az időjárás, a fémlemezei elrozsdásodtak, sőt egy-egy darabját letörték és el is vitték. Bár az eltelt harminc év alatt egyszer lefestették, de ez kevésnek bizonyult. Így igazán megérett arra, hogy teljesen felújítsák.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonában lévő, kiállítási tárgyként nyilvántartott gőzös rendbehozatalát a helyi Főnix Televízió operatőre, Zobolyák András kezdeményezte. A felújítás mintegy 500-700 ezer forintra becsült költségét adakozásból igyekeznek összegyűjteni, a kivitelezést pedig a helyi Hámori András Szakközépiskola és Szakiskola tanulói végzik el. Varga András, az oktatási intézmény igazgatója a Turizmus Online-nak elmondta, hogy Zobolyák András 2013 tavaszán azzal a kéréssel kereste meg, hogy vállalkozóként az iskola szerkezetlakatos és hegesztő tanulói újítsák fel a mozdonyt. Ehhez biztosítják a szükséges pénzt. Előzőleg tiszafüredi intézményeket és magánszemélyeket keresett fel annak érdekében, hogy támogassák ezt az ügyet, a rekonstrukcióhoz szükséges engedélyeket pedig megszerezték.
A felújításhoz szükséges anyagok rendelkezésre állnak, így februárban meg is kezdték a munkát. Először leszerelték a mozdony lámpáit, bontható elemeit, és az iskola tanműhelyeiben újították fel azokat. Áprilisban pedig – miután az utolsó engedély is megérkezett – a helyszíni munkákhoz is hozzáláttak. Bráda János és Sinka Ferenc szakoktatók irányításával a 11. évfolyamból tizenkét tanuló szakmai gyakorlat keretében végzi el a szükséges tennivalókat. A mozdony teljesen elrozsdásodott lemezeit kivágták, és a méretek alapján az iskola tanműhelyében készítik el a gőzös új burkolati részeit. Ezeket pedig az elkövetkező hetekben illesztik majd a helyükre a tanulók.
Ezzel párhuzamosan festik le a mozdony feltárt részeit, és bíznak abban, hogy a következő három évtizedben kibírják majd az időjárás okozta megpróbáltatásokat. A felújítást várhatóan október második felében fejezik be. Így Nyalóka a tél beállta előtt régi pompájában díszlik majd. Egyébként a felújítást szervező és kivitelező csoport a továbbiakban is várja az érdeklődők támogatását.
Azt is megtudtuk, hogy a ma már több mint 75 éves gőzmozdonyt Budapesten, az egykori MÁVAG telephelyén gyártották 1938-ban. A 28 és fél tonna súlyú erőgép maximális sebessége 70 kilométer volt óránként. Ez a mozdony akkor a 275. sorozatjelet és a 120-as sorszámot kapta. A második világháború utáni jóvátételek során két évig a régi Osztrák Államvasutak Keleti Vasutak vonalain futott. Később, 1948 októberében érkezett vissza Magyarországra, amikor ismét a MÁV tulajdonába került. Elsősorban a dunántúli állomásokon szolgált. Közel három évtized után, 1976. október 29-én selejtezték le, majd – mint kiállítási tárgyat – 1984-ben szállították Tiszafüredre. Működésének 37 éve alatt több mint kétmillió kilométert futott. A már akkor is idős járművet a MÁV püspökladányi műhelyében újították fel és tették alkalmassá arra, hogy kiállíthassák.
Tiszafüreden most azt is tervezik, hogy októberben ünnepélyes keretek között adják majd át a felújított mozdonymatuzsálemet, mint a Tisza-tó „fővárosának” egyik turisztikai látványosságát.