A hazai desztinációk a külföldiekhez hasonlóan elkezdték építeni a saját márkájukat, de emellett elengedhetetlen az is, hogy a hozzájuk kapcsolódó weboldalak és a közösségimédia-felületek kezelői nyitottak és felkészültek legyenek a fiatalabb generációk igényeire.
Nem elterjedt a tudatos márkastratégia
A szakértő egy korábbi felmérésben – az egyetem hallgatóival közösen – megvizsgálta Magyarország valamennyi turisztikai régióját aszerint, hogy azok mennyire tudatosan határozzák meg a saját egyediségüket: a megkérdezettek harmada foglalkozik kifejezetten a stratégiaépítéssel, másik harmaduk egyáltalán nem, míg a maradék harmad egyelőre csak tervezi annak kialakítását. „A hitelesség a kulcsa a márkázásnak: fontos, hogy a vendégek és a helyiek által is elfogadott értékekre épüljön a kommunikáció; ez határozza meg a stratégiai üzeneteket, és ez alapján alakítható ki a szlogen és a logó. Előzetes kutatások segítségével feltárhatók ezek az egyedi értékek, szakemberek bevonásával pedig elindulhatnak a régiók a stratégiaépítés útján” - mondja dr. Sziva Ivett, a Metropolitan Egyetem főiskolai docense.
Vélemények, élmények kellenek
Dr. Sziva Ivett és Zoltay Richárd friss kutatásából kiderül az is, hogy az Y-generáció számára az egyik legfontosabb a közösség véleménye: a fiatalok, mielőtt végleges úti célt választanának, átböngészik a régióhoz vagy a konkrét szálláshoz tartozó értékeléseket, kommenteket, körükben a Tripadvisor a legnépszerűbb véleményező oldal. Hasonlóan fontos számukra, hogy a nyaralás ideje alatt ők is belekóstolhassanak a helyiek életébe, kipróbálhassák a tradicionális, egészséges helyi ételeket és felfedezhessék az adott régió vagy város rejtett pontjait.
Meglepő, de az egyes programokra online váltható jegyek nem keltik fel túlzottan a generáció érdeklődését, ugyanakkor elvárják, hogy online foglalhassanak szállást az adott régió honlapján keresztül. Szerencsére egyre több település kínál ilyen lehetőséget: remek példa erre Hajdúszoboszló weboldala, ahonnan nem csak a településen található hotelekhez juthatnak el pár kattintás után, hanem a környéken található látványosságokról is információt szerezhetnek. A több mint négyszáz Y-generációs fiatal bevonásával készült felmérés szerint a középkategóriás hotelek a legkedveltebbek, amit a hostelek követnek, ugyanakkor a megosztáson alapuló gazdaság újdonságai, az Airbnb és a Couchsurfing egyelőre kevésbé népszerűek belföldi utazások során.
Régiók, amelyek élen járnak
A tokaji és a Fertő tavi régió is azok közé tartozik, amelyek időben elkezdték felépíteni saját márkájukat azért, hogy az Y-generáció körében is elérhetők és népszerűek legyenek. Mindkét régió informatív Facebook oldallal és áttekinthető weboldallal rendelkezik, azonban hiányoznak a tiszta üzenetek és a jól kitalált csomagajánlatok. Ígéretes, hogy Tokajban színvonalas éttermek nyílnak és számos borospince kreatív bortúrákat szervez. „Kutatásaink alapján az aszút és a furmint borokat érdemes népszerűsíteni az Y-generáció körében, élőben például tematikus borbárokban, illetve online, a közösségi médián keresztül” - mondja a szakértő. A Fertő tavi régió igazi biciklisparadicsom, de az infrastruktúra még nem teljesen kiépített, így itt is van tennivaló. A tanulmány szerint mindkét régióban érdemes még több középkategóriás hotelt és autentikus, az úti cél karakteréhez illeszkedő szállást kialakítani – így jöhetnek létre az Y-generáció számára is vonzó pihenőhelyek.
A kutatásokról |
Hogyan érjük el az Y-generációt a kulturális utazásoknál? (2016): Dr. Sziva Ivett és Zoltay Richárd a Budapesti Metropolitan Egyetem és az Információs Társadalomért Alapítvány (INFOTA) által szervezett UNESCO UNITWIN „Turizmus és kultúrtájak fenntartható szemlélettel” című konferenciáján mutatta be az Y-generációról szóló kutatását. A felmérésben összesen 438, főleg egyetemista korú fiatal vett részt. |
Forrás: Turizmus Online