A Budapesti Metropolitan Főiskola együttműködést kötött a Kulturális Örökségmenedzserek Egyesületével azzal a céllal, hogy a Főiskola Turizmus Menedzsment mesterszakának Desztináció- és örökségmenedzsment specializációján tanuló hallgatók több rétegű kutatási munka során térképezzék fel Budapest világörökségi hírnevét és annak a turizmussal való kapcsolatát. Mindez három fázisban történt a kutatásvezető oktatók, dr. Sziva Ivett és dr. Bassa Lia mentorálásával és a KÖME elnöke, Bőczén Árpád bevonásával. Az eredményeket a hallgatók négyfős szakmai bizottság előtt prezentálták, amelyben a kutatásvezetők és a KÖME elnöke mellett részt vett Pap Mária, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ turisztikai divízióvezetője is.
Budapest a Tripadvisoron
A kutatás során egyrészt egy előre meghatározott módszertannal Budapest értékelését elemezték a hallgatók, ahogy az a Tripadvisor oldalán megjelent, kikristályosítva a világörökségi helyszínhez kapcsolódó véleményeket. Továbbá a helyszínt járva térképezték fel a világörökségi „márka” látható megjelenését a terepen, és jó nemzetközi gyakorlatokat gyűjtöttek a világörökségi helyszínek kommunikációja terén. Az eredményeket illetően elmondható, hogy a budapesti világörökség attrakciói kiemelt helyet foglalnak el a Tripadvisor közönségének értékeléseiben: a vizsgált 70 legnépszerűbb attrakció átlagos értékelése 4,5 feletti a Tripadvisor 1-től 5-ig terjedő skáláján, mutatva, hogy kiemelten kedveltek a budapesti kulturális helyszínek. Ugyanakkor mindez az attrakciók népszerűségét mutatja és nem a világörökségi cím ismertségét: a több tízezer kapcsolódó komment közül mindösszesen 195 angol, 21 francia, 21 német és 26 olasz vélemény említi meg a világörökséget Budapesttel kapcsolatosan. A hallgatók a kidolgozott módszertan segítségével (figyelembe véve az attrakciók értékelését egy 1-5-ig terjedő skálán, az attrakciók ismertségét – a kommentek számát – és a kommentek időbeli elosztását) arra jutottak, hogy a világörökségi cím csekély ismertsége ellenére Budapest világörökségi magzónájába tartozó attrakciói évről évre egyre vonzóbbakká válnak. Azonban ezen értékek tudatosítása, turisztikai élménnyé formálása számos teendőt igényel mind az információs táblák (amelyek néhány kivételtől eltekintve hiányoznak vagy kevéssé észrevehetők), mind az interpretáció vagy az ár-érték arány tekintetében. Mindezek égető feladatot jelentenek egyrészt a kezelési terv, másrészt a turizmus menedzsmentjének és marketingjének szempontjából.
A kutatás harmadik fázisában a hallgatók egy olyan kérdőív fejlesztését végezték el, amely fókuszában a világörökségi helyszínhez, mint kulturális turisztikai élményhez kapcsolódó motivációk és elégedettség szerepelnek. Ezen kérdőív hiánypótló Budapest turizmusának primer kutatása terén, ezért a két szervezet, a BFTK és KÖME képviselői együttműködésben kívánják a kérdőívet alkalmazni és a kutatás eredményeinek tapasztalatait megosztani.
Forrás: Turizmus Online