Középtávon akár egymilliárd euróval nőhet Budapest turisztikai bevétele

A Budapesten eltöltött vendégéjszakák száma 5 év alatt 45%-kal nőtt, de az egy főre jutó fajlagos turisztikai mutatók továbbra is alacsonyak, van tér a további növekedésre. A Roland Berger tanácsadó cég 13 európai várossal készített összehasonlító tanulmánya szerint akár 1 milliárd eurós bevételnövekedés érhető el Budapest számára 3-5 éves távon. A kulturális- és éjszakai élet felpezsdülése, az éttermek fejlődése, az egyre gyakoribbá váló filmforgatások, illetve a közösségi szállásmegosztás előretörése mind hozzájárul a magyar főváros turisztikai fejlődéséhez.

Tanulmányban hasonlította össze Budapestet tizenhárom európai, a városi turizmus szempontjából jelentős várossal a Roland Berger stratégiai tanácsadó cég. A vállalat az elmúlt 6 év főbb trendjeit vizsgálta a fő turisztikai jelzőszámok (pl. vendégéjszaka) mentén. Kiderült, az elmúlt 5 év alatt 45%-kal nőtt a Budapesten töltött vendégéjszakák száma, de az egy főre jutó fajlagos turisztikai mutatók továbbra is alacsonyak, ami azt jelzi, van tér a további növekedésre.

A kiválasztott tizenhárom város között szerepel Barcelona, Berlin, Bécs, Lisszabon, Pozsony és Prága. Az eredmények azt mutatják, hogy Budapest adottságai alapján alkalmas arra, hogy hosszú távon Barcelona és Prága nyomába lépve átlagos városi célpontból a következő turisztikai óriássá váljon. A magyar főváros ár-érték aránya egészen kiváló, a vizsgált városok átlagánál 17%-kal olcsóbban tölthet el itt egy napot a látogató” – fejtette ki Schannen Frigyes, a Roland Berger ügyvezetője.

A jelenlegi budapesti szálláshely infrastruktúra képes a látogatók kiszolgálására, a foglaltsági hányad relatív alacsony, míg a luxusszállodák kihasználtsága magas. A főváros foglaltsági mutatója a versenytársakéhoz hasonló, de nem elég magas az ágykapacitás fejlesztésének felgyorsítására. A hostelek minősége javult az elmúlt években, illetve fejlődik a közösségi szállásmegosztás is. 2015 júliusában 3,8 ezer Airbnb hirdetést regisztráltak, míg a szállásmegosztó szolgáltatás és a hagyományos ágykapacitás aránya 26%. A közösségi szállásmegosztás területén Budapest jól teljesít, a vonatkozó szabályozás egyszerűsítése pedig megkönnyítheti a bővülést.

A városi turizmus növekedése túlszárnyalta a gazdaság bővülését az elmúlt években, a turisztikai szektor forgalmát jól jellemző vendégéjszakák száma nagyobb mértékben bővült a GDP-nél a vizsgált városokban. Ugyanakkor Budapest gazdasági teljesítményétől a turizmus bővülése várható. A konferenciaturizmus az üzleti célú utazások szeletét növelhetik a továbbiakban is. A professzionális turizmus különleges szegmense a filmforgatás, melyben Budapest jól teljesít: egy három hónapig forgató, 300-500 fős stáb akár 30-40.000 vendégéjszakát is jelenthet.

A nemzetközi utazási ajánlások között Budapest gyakran, és jó eredménnyel szerepel, online jelenléte azonban alulmúlja a versenytársakét. A turisztikai attrakciókról szóló online bejegyzések számát tekintve fővárosunk elmarad a vizsgált városoktól, ami részben az attrakciók, részben pedig az ismertség hiányának tudható be. Budapest hírét az idelátogatók viszik, ismertségének növekedése spontán, személyes pozitív tapasztalatokon keresztül megy végbe. Városunk már felkeltette a nemzetközi utazási szakértők és a turisták figyelmét, azonban az figyelhető meg, hogy nem közvetít egyértelmű üzenetet a potenciális vendégek felé.

A főváros közúti megközelítése jól kiépített, 58 várossal áll közvetlen légi összeköttetésben, amellyel a szűken vett versenytársak között sereghajtó. A légi összeköttetések a Malév csődje után lassan álltak helyre, a járatsűrűség továbbra is elmarad a korábbitól. Budapest számára a valós kitörést a légi közlekedés fejlődése jelentheti.

Röviden ennyi. Hosszabban pedig a cikk alatti fájlt nyissa meg! Érdemes rajta elgondolkodni.


Körkép Budapest gyógyfürdőiről – ez várható 2025-ben

Körkép Budapest gyógyfürdőiről – ez várható 2025-ben 

Tény, hogy egyik legfontosabb turisztikai vonzerőnk, a fővárosi történelmi fürdőinek egy része felújításra szorul.
Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben

Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben 

Májust gyakran nevezik zöld hónapnak, hiszen a természet, a fák és virágok újjászületésének ideje.
A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten

A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten 

Három nő, három művészeti ág, egy közös nyelv: megnyílt a PRIMAVERA kiállítás a FISE Galériában.
Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál

Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál 

Június 7-én és 8-án rendezik meg negyedik alkalommal Békéscsabán, Békésen és Gyulán a Háromváros Kerékpáros Fesztivált .
Programhegyek az Európa-napon

Programhegyek az Európa-napon 

Izgalmas programokkal és hasznos információkkal várják a szervezők az érdeklődőket az Európa-napon és az immár hagyományos EU-s futáson.
Kék Zóna Noszvajon

Kék Zóna Noszvajon  

Különleges eseménynek adott otthont a Nomád Hotel & Glamping.
Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat

Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat 

Hatvanhárom pályázat érkezett a MaReSz idei versenyére.
Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar

Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar 

Június 11-én először lép fel önálló koncerttel Magyarországon a Biffy Clyro.
Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?

Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?  

Egy hétvégi séta vagy reggeli kocogás során, ahogy a városban haladunk, láthatjuk, hogy rengeteg bolt kirakatán található fólia vagy valamilyen matrica. Ezek többféle célt szolgálhatnak, amelyek közül az első a figyelemfelkeltés. Ez egy jól bevált offline marketingeszköz, amit érdemes minden vállalkozásnak használnia.
Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány

Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány 

A Győr-Moson-Sopron vármegyei Rábapordányban is találtak ragadós száj- és körömfájásban fertőzött szarvasmarhát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.