Tanulmányban hasonlította össze Budapestet tizenhárom európai, a városi turizmus szempontjából jelentős várossal a Roland Berger stratégiai tanácsadó cég. A vállalat az elmúlt 6 év főbb trendjeit vizsgálta a fő turisztikai jelzőszámok (pl. vendégéjszaka) mentén. Kiderült, az elmúlt 5 év alatt 45%-kal nőtt a Budapesten töltött vendégéjszakák száma, de az egy főre jutó fajlagos turisztikai mutatók továbbra is alacsonyak, ami azt jelzi, van tér a további növekedésre.
„A kiválasztott tizenhárom város között szerepel Barcelona, Berlin, Bécs, Lisszabon, Pozsony és Prága. Az eredmények azt mutatják, hogy Budapest adottságai alapján alkalmas arra, hogy hosszú távon Barcelona és Prága nyomába lépve átlagos városi célpontból a következő turisztikai óriássá váljon. A magyar főváros ár-érték aránya egészen kiváló, a vizsgált városok átlagánál 17%-kal olcsóbban tölthet el itt egy napot a látogató” – fejtette ki Schannen Frigyes, a Roland Berger ügyvezetője.
A jelenlegi budapesti szálláshely infrastruktúra képes a látogatók kiszolgálására, a foglaltsági hányad relatív alacsony, míg a luxusszállodák kihasználtsága magas. A főváros foglaltsági mutatója a versenytársakéhoz hasonló, de nem elég magas az ágykapacitás fejlesztésének felgyorsítására. A hostelek minősége javult az elmúlt években, illetve fejlődik a közösségi szállásmegosztás is. 2015 júliusában 3,8 ezer Airbnb hirdetést regisztráltak, míg a szállásmegosztó szolgáltatás és a hagyományos ágykapacitás aránya 26%. A közösségi szállásmegosztás területén Budapest jól teljesít, a vonatkozó szabályozás egyszerűsítése pedig megkönnyítheti a bővülést.
A városi turizmus növekedése túlszárnyalta a gazdaság bővülését az elmúlt években, a turisztikai szektor forgalmát jól jellemző vendégéjszakák száma nagyobb mértékben bővült a GDP-nél a vizsgált városokban. Ugyanakkor Budapest gazdasági teljesítményétől a turizmus bővülése várható. A konferenciaturizmus az üzleti célú utazások szeletét növelhetik a továbbiakban is. A professzionális turizmus különleges szegmense a filmforgatás, melyben Budapest jól teljesít: egy három hónapig forgató, 300-500 fős stáb akár 30-40.000 vendégéjszakát is jelenthet.
A nemzetközi utazási ajánlások között Budapest gyakran, és jó eredménnyel szerepel, online jelenléte azonban alulmúlja a versenytársakét. A turisztikai attrakciókról szóló online bejegyzések számát tekintve fővárosunk elmarad a vizsgált városoktól, ami részben az attrakciók, részben pedig az ismertség hiányának tudható be. Budapest hírét az idelátogatók viszik, ismertségének növekedése spontán, személyes pozitív tapasztalatokon keresztül megy végbe. Városunk már felkeltette a nemzetközi utazási szakértők és a turisták figyelmét, azonban az figyelhető meg, hogy nem közvetít egyértelmű üzenetet a potenciális vendégek felé.
A főváros közúti megközelítése jól kiépített, 58 várossal áll közvetlen légi összeköttetésben, amellyel a szűken vett versenytársak között sereghajtó. A légi összeköttetések a Malév csődje után lassan álltak helyre, a járatsűrűség továbbra is elmarad a korábbitól. Budapest számára a valós kitörést a légi közlekedés fejlődése jelentheti.
Röviden ennyi. Hosszabban pedig a cikk alatti fájlt nyissa meg! Érdemes rajta elgondolkodni.