Czelleng Ádám, az MTÜ kutatási és ágazati képzési igazgatója, slide-ok segítségével magyarázta el a jelenlegi helyzetet, ami, megítélésük szerint, több, mint biztató. Főként, tegyük azonnal hozzá, a mindenki által ismert erősen nehezítő körülmények - velünk maradó covid, égbe szökő infláció, durvuló energia- és alapanyagárak – tükrében.
Nincs mese, ezek a valós adatok
Mint a szakértő elmondta, számaik real time adatok, azaz azonnali valós időben látják a számokat a beérkező információk alapján. Ez alapján tudható, hogy a júniusi összes, azaz 4 milliós vendégéjszakaszámból 2,6 millió a belföldről érkező, ami azért is különösen örvendetes, mert 15 százalékkal többen érkeztek belföldről 2022 nyarának első hónapjában, mint a csúcsévnek kikiáltott 2019-es esztendőben ugyanekkor. És akkor még szót sem ejtettünk a 2020-ban beküldött foglalási adatokról, ugyanis amazokat 50 százalékkal szárnyalja túl.
A mostani, 2022-es júniusi számok közel negyede (23%) Budapesthez köthető, a legtöbben a Balatonnál foglaltak szállást az év hatodik hónapjában (28%), ezeket követi Debrecen, a Mátra és Bükk.
A féléves adatokat elemezve pedig a szakértő kijelentette, 15,5 millió vendégéjszakát regisztráltak az ország különböző szálláshelyein, illetve nyilván ennél többet, tette hozzá Czelleng Ádám, mivel az Ukrajnából érkezettek foglalásait kiemelték a rendszerből, ők ugyanis nyilván nem turisztikai céllal érkeztek hozzánk, hanem a háború elől menekültek, azaz kényszerből. Egyébként, mint megtudtuk, ez még 900 ezer plusz vendégéjszakát jelentene – ha benne hagyták volna a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatkezelési listájában.
Mit hoz a jövő?
A szakember kijelentette, az általuk mért adatok alapján 2022 végéig 37 millió vendégéjszakát várnak, valamint a trendekből az is látszik, hogy a főváros kezdi sorait rendezni, hiszen ismét emelkednek Budapesten a számok, és ez elsősorban a külföldiek foglalásának, valamint a sorozatban megrendezett nagyeseményeknek – Úszó VB, Forma-1, Sziget Fesztivál – köszönhető.
A júliusi, augusztusi előfoglalások kapcsán pedig megjegyezte a szakember, az év hetedik hónapjában eddig 3,2 millió előfoglalást látnak (tavaly 3,5 millió volt ugyanekkor), augusztusra pedig 2,5 milliót (ez 1,5 millióval több, mint 2021 augusztusára ugyanekkor).
Az üzleti turisztikai ágazat idén még nem remélhet fényes esztendőt, nem csoda, hogy a legtöbb jelentős eseményüket jövőre, vagy 2024-re hirdetik meg – e területen még nem várható számottevő vendégszámot generáló eredmény.
Budapestről szólva azt is hallhattuk, a a fővárosi szállodásoknak ideje elfogadni a tényt: a Szép-kártya erős hívóerő, azaz ahol elfogadják, oda szívesen foglal belföldi turista, mint ahogy ez látható vidéki szálláshelyek esetén, ahol a foglalási adatok 25 százaléka, azaz jelentős része, Szép-kártyával történik.
Amire reagál a közeljövőben az MTÜ, hiszen naprakészen figyeli és elemzi a piacot: most a művészetek és a kultúra nagy vonzerő, a social media területén egyfajta topturisztikai termékké vált, így ezt a turistamágnest kihasználják ők is marketingtevékenységük esetén.
Mi az a célzott marketing? És mire való?
Czelleng elmondta, nyilván észrevehette bárki, a covid elmúlt két éve alatt a Balatont nem vették be marketingstratégiájuk fő pilléreként – hiszen a hazai tenger anélkül is tömve volt vendéggel. Inkább az országnak olyan részeit, régióit promotálták stratégiájuk során – és ezt követik idén is -, ahová kevesebben érkeztek, ahol szükség volt arra, hogy az adott hely értékeit, élményeit bemutassák, és azt megismerve felkeltsék az utazókban az érdeklődést.
Valamint stratégiájuk fő része és célja, hogy négy évszakos desztinációkat promotáljanak, azaz a Balatont is például inkább akkor mutassák be – amikor sokkal kevesebb vendég érkezne a tó partjára, azaz a nyári hónapok elmúltával: ősztől tavasz végéig mutatva szépségeit.
A fő cél, fogalmazott végül a szakértő, hogy hazánk minden egyes régiójának csökkentsék a szezonális kitettségét, célzott marketinggel segítsék a vendéget a döntésben, hogy olyan helyeket keressen fel, ahol nem a tömegturizmus, hanem a számára egyedi, különleges és értékes élmény várja. Akár az országnak egy olyan pontján, ahol még sosem járt, ahová nem jutott volna eszébe indulni, hacsak nem csábítja oda érdekes, számára vonzó látvány, információ.
Forrás: Turizmus Online / MTÜ