Négy Duna-menti város, ha összefog

A Dunakanyar négy városának - Esztergom, Szentendre, Vác és Visegrád - turisztikai szervezeteinek szakmai napján jártunk autentikus környezetben, a szentendrei Skanzenben.

A házigazdák nevében dr. Sári Zsolt általános főigazgató-helyettes köszöntötte a szakmai közönséget, akiknek a Skanzen legújabb fejlesztéseit is bemutatta.

Egész évben skanzen, hotellel, Erdély-tervekkel

Többek közt elmondta, 12 hónapos nyitva tartásra térnek át a jelenlegi időszakos nyitva tartás után, és arról a hostel típusú szálláshelyről is szó esett, amely egyik legújabb büszkeségük.

Skanzen Hotel néven nyitották meg a 100 fő befogadására alkalmas, két- és négyágyas fekvőhelyekkel rendelkező vendégszobákkal kialakított szállodát.

Új tájegységet is bemutatnak hamarosan, tért rá a főigazgató-helyettes egy másik izgalmas témára. A Visegrádi út túloldalán épül az az alagúton megközelíthető, Erdély városi és falusi építészetét egyaránt bemutató, 2022. március 15-én megnyitásra kerülő komplexum, amelynek kapcsán olyan érdekességekről is beszámolt a szakember, hogy a hatvanas években épült határállomáshoz megtévesztően hasonló határon "léphetnek majd be" a látogatók, majd ezt követően multimédiás bemutató alkalmával járhatják körbe Erdély autentikus emlékeit.

Új termék, más elnevezéssel: látogatógazdaság

Olivafás hasonlatot hallhattunk Kovács Balázs (Good Deal Consulting) előadásában, aki Bécsben él, így nem csoda, hogy szép számmal hallhattunk tőle osztrák példát. Az említett olivafás hasonlatot is egy osztrák turisztikai konferencián hallotta: az olivák sosem nőnek az égig, hanem mindig visszavágják, mert így több a termés, ha a dús lombkoronákkal összeérnek a fák. Ehhez hasonlította azt a négy várost, amely közösen szervezte a Duna-menti turisztikai szakmai napot, össefogásuk, összekapaszkodásuk csak jó irányba vezethetnek.

Ausztriában, mint megtudtuk, új fogalom van születőben: ez a látogatógazdaság. Vagyis nem turistáknak nevezik a hozzájuk érkezőket, hanem Visitor Economy 2025-nek nevezett új programjukban azt a vonalat követik: mit ad az adott helyre érkező annak a desztinációnak, amelyet felkeres?

Az új termék alapját az osztrákoknál a helyben élők, a turizmusban dolgozók és az odalátogatók adják, és új termékük fókuszában az élmények, új narratívák szerepelnek.

Elemeire szedett, Szentendréről szóló stratégia

Puczkó László (Xellum Kft.) bemutatta azt a szakmai anyagot, amely Szentendre turizmusának új stratégiájához nyújt útmutatót. Ez egy átfogó, részletes to do-lista, amelyet már az illetékesek elé tártak, akik alaposan elemeire szedték a szakmai programot. Mint Puczkó elmondta, fontos kereteket, alapokat és javaslatokat tartalmaz az anyag, mint például a "városfogyasztást", amely fogalmat egyelőre még csak ízlelgetik, akiket megszólít a javaslatcsomag.

Egy új Szentendre márka turisztikai megfogalmazása szerepel a javaslattengerben szabadidőiparral, kereslettel, és azzal a fontos téma körbenjárásával, miszerint: ki az, aki a városba érkezik? Vajon maguktól érkeztek a látogatók, vagy egy szervezett csoport tagjai? Mi érdekli valójában sz ideérkezőt, milyen típusú turistára számíthat a városvezetés: gasztro, kultúra, történelem, családi vonal, üzleti út vagy esemény, netán sok-sok aktivitás érdekli?

Bye bye Dunakanyar, Welcome Budapest környéke!

Molnár Anita (Magyar Turisztikai Ügynökség, programigazgató) a Turizmus 2.0 elnevezésű, 2030-ig szóló Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia elemeit mutatta be a turisztikai szakmai közönségnek, amely anyag az MTÜ honlapján már elérhető. Ebben többek közt említést tesznek a 11 hazai turisztikai egység kapcsán, hogy a Dunakanyar térsége ezentúl a Budapest környéke csoportban található,, és "Budapest plusz 1 nap" elnevezéssel kínálják a látogatóknak azokat az élményeket, amelyek Budapesten kívül, azonban a fővároshoz közeli távolságban elérhetők.

Arról a 103 Tourinform Irodáról is szó esett, amelyek közül 2018 óta több jelentős arculatváltáson esett át. Új arculatot, új logót, szép belső építészeti megoldásokat kaptak az irodák (27 viselhet már "új ruhát").

Közös csomagajánlatok a Dunakanyar városaitól 

„A helyi turisztikai szakemberek alulról jövő kezdeményezéseként megvalósult pilot projekt keretében a Dunakanyart – mint kiemelt turisztikai térséget - úgy értelmeztük, hogy a kül- és belföldi látogatók jelenlegi és kívánatos mozgásvonalait vettük figyelembe", mondta Bódis Gábor, a Hungary NEXT ország-márka-műhely vezetője.

Nem úgy építették fel a csomagokat, ahogyan az általános gyakorlatban ez történik, hanem azokra támaszkodtak alappillérként, akik igazán komoly tapasztalatokkal, autentikus, naprakész információkkal rendelkeznek a négy városról és a szolgáltatásaikról, és ezek a helyi idegenvezetők.

Ők azok, akik nemcsak a legjobban ismerik a helyi viszonyokat, kínálatot, hanem a látogatók igényeivel is teljesen tisztában vannak és ehhez képesek igazítani ajánlásaikat. 210 napos gyűjtő- kutatómunkával 30 „csomagajánlatot” állítottak össze közösen a 4 város TDM szervezeteivel, turisztikai szolgáltatóikkal és az idegenvezetőkkel.

Az, hogy a 4 város összefűzve, többnapos ajánlatokkal jelenik meg a piacon, a fogyasztói trendekhez is jól igazodik. Egyrészt, eladhatóbb, ha egy térség települései nem külön-külön, hanem közösen igyekeznek értékesíteni magukat, mivel a vendégek részéről egyre inkább elvárás, hogy  megtaláljanak mindent egy helyen, megkönnyítve, lerövidítve számukra az információgyűjtést és az utazástervezést a tartózkodási idő javára.

Mint elhangzott, a csomagajánlatok nem beárazott konkrét programok, hanem ajánlások, amelyek ugyanakkor egy többnapos turisztikai tartózkodás minden elemét lefedik: szerepel bennük szálláshely, étterem, programlehetőségek, szolgáltatások, kikapcsolódási lehetőségek, közlekedési opciók, túraútvonalak, városleírások, stb.

A csomagokat évszakos bontásban rendezték a szakemberek, a legtöbbjük – két- és háromévszakos ajánlatok – szegmensekre bontva a kulturális turizmustól kezdve a nomád tartózkodásig. Mivel a vendégek egy-két, maximum három napra érkeznek a térségbe, a leghosszabb csomagtúra is négynapos, de a slow turistáknak még ezek is megtoldhatók további napokkal.

A csomagokkal kapcsolatban még azt is megadják a készítők, hogy milyen típusú vendégeknek ajánlják, a klasszikus turistától kezdve a felfedezőn át a trendire, formabontóra éhezőkig, mindenki megtalálja a magához illő tartózkodási formát a Dunakanyarban.

"A TOP-os pályázat keretében történt gyűjtés hasznosításának megfelelő platformja az internet, vagy az okostelefonos alkalmazás lehet, ez egy következő fázisban valósul majd meg", tette hozzá Bódis Gábor, aki reméli, hogy hamarosan egy közös Dunakanyar app-on lehet majd keresgetni az ajánlatok között. A szakember hangsúlyozta, hasznos volna, ha a közeljövőben hasonló csomagokat tudnának kidolgozni az ország más régiói számára is, az adott terület könnyebb eladhatóságát, felhasználóbarát jellegét szolgálva.  

 

 

 

 

 

 

Forrás: Turizmus Online


Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.