A házigazdák nevében dr. Sári Zsolt általános főigazgató-helyettes köszöntötte a szakmai közönséget, akiknek a Skanzen legújabb fejlesztéseit is bemutatta.
Egész évben skanzen, hotellel, Erdély-tervekkel
Többek közt elmondta, 12 hónapos nyitva tartásra térnek át a jelenlegi időszakos nyitva tartás után, és arról a hostel típusú szálláshelyről is szó esett, amely egyik legújabb büszkeségük.
Skanzen Hotel néven nyitották meg a 100 fő befogadására alkalmas, két- és négyágyas fekvőhelyekkel rendelkező vendégszobákkal kialakított szállodát.
Új tájegységet is bemutatnak hamarosan, tért rá a főigazgató-helyettes egy másik izgalmas témára. A Visegrádi út túloldalán épül az az alagúton megközelíthető, Erdély városi és falusi építészetét egyaránt bemutató, 2022. március 15-én megnyitásra kerülő komplexum, amelynek kapcsán olyan érdekességekről is beszámolt a szakember, hogy a hatvanas években épült határállomáshoz megtévesztően hasonló határon "léphetnek majd be" a látogatók, majd ezt követően multimédiás bemutató alkalmával járhatják körbe Erdély autentikus emlékeit.
Új termék, más elnevezéssel: látogatógazdaság
Olivafás hasonlatot hallhattunk Kovács Balázs (Good Deal Consulting) előadásában, aki Bécsben él, így nem csoda, hogy szép számmal hallhattunk tőle osztrák példát. Az említett olivafás hasonlatot is egy osztrák turisztikai konferencián hallotta: az olivák sosem nőnek az égig, hanem mindig visszavágják, mert így több a termés, ha a dús lombkoronákkal összeérnek a fák. Ehhez hasonlította azt a négy várost, amely közösen szervezte a Duna-menti turisztikai szakmai napot, össefogásuk, összekapaszkodásuk csak jó irányba vezethetnek.
Ausztriában, mint megtudtuk, új fogalom van születőben: ez a látogatógazdaság. Vagyis nem turistáknak nevezik a hozzájuk érkezőket, hanem Visitor Economy 2025-nek nevezett új programjukban azt a vonalat követik: mit ad az adott helyre érkező annak a desztinációnak, amelyet felkeres?
Az új termék alapját az osztrákoknál a helyben élők, a turizmusban dolgozók és az odalátogatók adják, és új termékük fókuszában az élmények, új narratívák szerepelnek.
Elemeire szedett, Szentendréről szóló stratégia
Puczkó László (Xellum Kft.) bemutatta azt a szakmai anyagot, amely Szentendre turizmusának új stratégiájához nyújt útmutatót. Ez egy átfogó, részletes to do-lista, amelyet már az illetékesek elé tártak, akik alaposan elemeire szedték a szakmai programot. Mint Puczkó elmondta, fontos kereteket, alapokat és javaslatokat tartalmaz az anyag, mint például a "városfogyasztást", amely fogalmat egyelőre még csak ízlelgetik, akiket megszólít a javaslatcsomag.
Egy új Szentendre márka turisztikai megfogalmazása szerepel a javaslattengerben szabadidőiparral, kereslettel, és azzal a fontos téma körbenjárásával, miszerint: ki az, aki a városba érkezik? Vajon maguktól érkeztek a látogatók, vagy egy szervezett csoport tagjai? Mi érdekli valójában sz ideérkezőt, milyen típusú turistára számíthat a városvezetés: gasztro, kultúra, történelem, családi vonal, üzleti út vagy esemény, netán sok-sok aktivitás érdekli?
Bye bye Dunakanyar, Welcome Budapest környéke!
Molnár Anita (Magyar Turisztikai Ügynökség, programigazgató) a Turizmus 2.0 elnevezésű, 2030-ig szóló Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia elemeit mutatta be a turisztikai szakmai közönségnek, amely anyag az MTÜ honlapján már elérhető. Ebben többek közt említést tesznek a 11 hazai turisztikai egység kapcsán, hogy a Dunakanyar térsége ezentúl a Budapest környéke csoportban található,, és "Budapest plusz 1 nap" elnevezéssel kínálják a látogatóknak azokat az élményeket, amelyek Budapesten kívül, azonban a fővároshoz közeli távolságban elérhetők.
Arról a 103 Tourinform Irodáról is szó esett, amelyek közül 2018 óta több jelentős arculatváltáson esett át. Új arculatot, új logót, szép belső építészeti megoldásokat kaptak az irodák (27 viselhet már "új ruhát").
Közös csomagajánlatok a Dunakanyar városaitól
„A helyi turisztikai szakemberek alulról jövő kezdeményezéseként megvalósult pilot projekt keretében a Dunakanyart – mint kiemelt turisztikai térséget - úgy értelmeztük, hogy a kül- és belföldi látogatók jelenlegi és kívánatos mozgásvonalait vettük figyelembe", mondta Bódis Gábor, a Hungary NEXT ország-márka-műhely vezetője.
Nem úgy építették fel a csomagokat, ahogyan az általános gyakorlatban ez történik, hanem azokra támaszkodtak alappillérként, akik igazán komoly tapasztalatokkal, autentikus, naprakész információkkal rendelkeznek a négy városról és a szolgáltatásaikról, és ezek a helyi idegenvezetők.
Ők azok, akik nemcsak a legjobban ismerik a helyi viszonyokat, kínálatot, hanem a látogatók igényeivel is teljesen tisztában vannak és ehhez képesek igazítani ajánlásaikat. 210 napos gyűjtő- kutatómunkával 30 „csomagajánlatot” állítottak össze közösen a 4 város TDM szervezeteivel, turisztikai szolgáltatóikkal és az idegenvezetőkkel.
Az, hogy a 4 város összefűzve, többnapos ajánlatokkal jelenik meg a piacon, a fogyasztói trendekhez is jól igazodik. Egyrészt, eladhatóbb, ha egy térség települései nem külön-külön, hanem közösen igyekeznek értékesíteni magukat, mivel a vendégek részéről egyre inkább elvárás, hogy megtaláljanak mindent egy helyen, megkönnyítve, lerövidítve számukra az információgyűjtést és az utazástervezést a tartózkodási idő javára.
Mint elhangzott, a csomagajánlatok nem beárazott konkrét programok, hanem ajánlások, amelyek ugyanakkor egy többnapos turisztikai tartózkodás minden elemét lefedik: szerepel bennük szálláshely, étterem, programlehetőségek, szolgáltatások, kikapcsolódási lehetőségek, közlekedési opciók, túraútvonalak, városleírások, stb.
A csomagokat évszakos bontásban rendezték a szakemberek, a legtöbbjük – két- és háromévszakos ajánlatok – szegmensekre bontva a kulturális turizmustól kezdve a nomád tartózkodásig. Mivel a vendégek egy-két, maximum három napra érkeznek a térségbe, a leghosszabb csomagtúra is négynapos, de a slow turistáknak még ezek is megtoldhatók további napokkal.
A csomagokkal kapcsolatban még azt is megadják a készítők, hogy milyen típusú vendégeknek ajánlják, a klasszikus turistától kezdve a felfedezőn át a trendire, formabontóra éhezőkig, mindenki megtalálja a magához illő tartózkodási formát a Dunakanyarban.
"A TOP-os pályázat keretében történt gyűjtés hasznosításának megfelelő platformja az internet, vagy az okostelefonos alkalmazás lehet, ez egy következő fázisban valósul majd meg", tette hozzá Bódis Gábor, aki reméli, hogy hamarosan egy közös Dunakanyar app-on lehet majd keresgetni az ajánlatok között. A szakember hangsúlyozta, hasznos volna, ha a közeljövőben hasonló csomagokat tudnának kidolgozni az ország más régiói számára is, az adott terület könnyebb eladhatóságát, felhasználóbarát jellegét szolgálva.
Forrás: Turizmus Online