Világszerte a publikált repülőjegy- és szállodai szobaárak emelkedése várható, hiszen a szolgáltatókon nagy a nyomás, hogy behozzák az elmúlt években számos ok – szeptember 11., iraki háború, SARS, terrorcselekmények stb. – miatt elszenvedett veszteségeket, hogy enyhítsék az égbeszökő olajárakból származó bevételkiesést, és nem utolsósorban, hogy növeljék a profitot. Folytatódik a fapadosok üzletpolitikájából adódó árverseny, amely számos piacon olyan éles, hogy csak korlátozott mértékű áremelést mernek megengedni maguknak a légi szállítók, holott a növekvő olajár komolyabb mértékű drágításra sarkallná őket. „A globalizáció mértékének növekedése és a várható gazdasági élénkülés magával vonja az üzleti utazási igények növekedését, ezzel párhuzamosan pedig megugrik a kereslet a hosszú távú repülőjáratok, illetve azok célállomásaiban a szállodai szolgáltatások iránt. Hogy ez milyen mértékű áremelkedést vonhat maga után a kínálati oldalon, az régiónként, sőt országonként változó lehet” – véli Matthew Davis, az American Express globális tanácsadó részlegének igazgatója. A tanulmány általánosságban a belföldi, rövidtávú járatok turista tarifáiban 3-5 százalékos, a nemzetközi, illetve tengerentúli járatok business áraiban 3-5 százalékos áremelkedést jósol. A középkategóriás szállodák szobaárainak emelkedését 1-3 százalékra becsüli, míg a magasabb besorolásúakét 3-5 százalékosra.
Az AMEX szakembere azt is hozzátette, hogy azok a szállodai tarifák, amelyeket a vállalati ügyfelek és az üzleti utaztatók tegnap még ki tudtak harcolni, holnap már nem lesznek elérhetők. Kiszámíthatatlanná válhatnak a szobaárak, sőt alkalmanként megtörténhet az is, hogy kapacitás híján egyáltalán nem tudnak megfelelő szobát biztosítani a hotelek. A felmérés szerint Észak-Amerika és Európa egyes városaiban a növekvő keresletet nem tudja megfelelő ütemben követni a kínálat. Amennyiben egy megrendelő cég nem képes olyan szerződést kötni egy szállodavállalattal, amely garantált árat biztosít számára még akkor is, ha az adott hotel csupán néhány kiadható szobával rendelkezik, drágulást tapasztal majd, az áremelés pedig arányban lesz az adott városban megfigyelhető töltésjavulási mutatókkal.
Mivel ennyire kedvezőtlen a helyzet az ár vonatkozásában, fontos, hogy a vállalatok üzleti utaztatók szolgáltatásait vegyék igénybe alkalmazottaik utazásainak megszervezésére, hiszen a szaktudás ezen a területen sokszorosan megtérül – véli Matthew Davis.
Európa
Európában az árképzés trendjei rendkívül gyorsan változnak, és országonként nagy eltéréseket mutatnak. A légi közlekedésben továbbra is a jelentős új üzleti lehetőségeket, befektetéseket kínáló országok, mint Észtország, Litvánia és Lengyelország játsszák a legnagyobb szerepet a regionális növekedésében. A fapadosok 2006-ban is jelentős business forgalmat vonzanak, és a hagyományos társaságok azon kísérletei, hogy jelentősen növeljék áraikat, az olajárak és a növekvő érdeklődés miatt nem teljesülnek, mert továbbra is erősödik a fapadosok által támasztott verseny, ezáltal pedig csökken a rövid távú járatok eredményessége. Európában csak 24 százalékos, vagyis még bőven növelhető a low-cost légitársaságok piaci részesedése. A szállodáknál drágulással lehet számolni jövőre, ha nem vetik vissza a keresletet politikai vagy gazdasági problémák. A céges ügyfelek számára megadott, szerződéses szállodai szobaárak átlagosan 1-4 százalékkal emelkednek a jövő évben. A drágulás bizonyos városokban ennél jóval nagyobb mértékű lehet, London egyes hoteljeiben elérheti akár a 15 százalékot.
Észak- és Dél-Amerika
Az USA-ban számos hagyományos légitársaság átvette az alacsony üzemelési költségű fapadosok üzleti modelljét, az emelkedő olajárak azonban sokukat így is áremelésre kényszerítenek. Ugyanakkor óvatosnak kell lenniük a díjszabás kérdésében, ha versenyben akarnak maradni a low-cost légitársaságokkal. Az üzleti utazóknak szánt repülőjegy-tarifák így is várhatóan 5-8 százalékkal emelkednek a rövid távú járatok turistaosztályán, az interkontinetális business class árak 2-6 százalékkal drágulnak. Az autóbérlés területén a növekvő kereslet és a szolgáltatók ugyancsak növekvő költségei hatására 7-8 százalékos drágulás várható a bérleti díjakban. Kanadában áremelkedésre lehet számítani a légi forgalomban, mivel a jetsGo légitársaság csődbe ment.
Dél-Amerikában a javuló gazdasági folyamatok kapacitásnövekedést eredményeztek a térségben mind a belföldi, mind a nemzetközi járatok esetében. Az északamerikai és európai társaságok bővítették ugyan hálózatukat, ezáltal éleződik a verseny, de a helyi légitársaságok a legtöbb útvonalon még mindig egyedüli szolgáltatóként üzemeltetik járataikat. Kínálatbővülés várható a nemzetközi, illetve a magas kategóriát képviselő szállodaláncoknál is. A megrendelők ebben a szektorban 2-7 százalékos drágulással számolhatnak.
Ausztrália és Ázsia
A légtérliberalizáció hatására megnőtt a fapados légitársaságok száma a régióban. A szabályozás lehetővé tette, hogy kiszélesítsék hálózatukat, és összehangolják menetrendjüket a határaikon túl is. A low-costok meghatározó piaci jelenléte némileg visszafogja a repülőjegyárakat. A tanulmány szerint a közeljövőben az Egyesült Királyság és India között megháromszorozódhat a közvetlen menetrend szerinti légi összeköttetések száma. A térség szállodái közül a legnagyobb mértékű drágulás Indiában és Kínában várható. Az ázsiai árnövekedés azonban függ a madárinfluenza-járvány alakulásától és az olaj világpiaci árától is.
Régió | Publikált repülőjegyár | Publikált szállodai szobaár | ||
Belföldi/ rövid távú járatok(turista osztály) |
Nemzetközi/ hosszú távú járatok (business osztály) |
Közép kategória | Felső kategóriák | |
Észak-Amerika | 5-8 | 2-6 | 0-3 | 2-5 |
Ázsia | 2-3 | 3-4 | 3-4 | 5-6 |
Európa | 0-4 | 4-6 | 1-3 | 2-4 |
Latin-Amerika és a Karib-térség | 2-5 | 4-7 | 2-4 | 3-7 |
Globálisan | 3-6 | 3-5 | 1-3 | 3-5 |
Régió | Publikált repülőjegyár | Publikált szállodai szobaár | ||
Belföldi/ rövid távú járatok(turista osztály) |
Nemzetközi/ hosszú távú járatok (business osztály) |
Közép kategória | Felső kategóriák | |
Franciaország | 2-5 | 3-6 | 0-3 | 1-4 |
Németország | (-3)-3 | 3-5 | 0-2 | 1-2 |
Svédország | 0-3 | 2-4 | 1-3 | 2-4 |
Egyesült Királyság | 3-5 | 5-7 | 2-4 | 3-5 |
Európa | 0-4 | 4-6 | 1-3 | 2-4 |
Forrás: American Express Business Travel |