2006-ban áremelés várható

Az American Express a közelmúltban megjelentette a nemzetközi üzleti utaztatásra vonatkozó jövő évi előrejelzését. A tanulmány szerint a globális gazdasági tendenciákkal összhangban az üzleti utazási igények növekedésére lehet számítani világszerte. A kereslet növekedése miatt az üzleti utazóknak áremelkedéssel kell szembenézniük a légi közlekedésben és a szállodaiparban.

Világszerte a publikált repülőjegy- és szállodai szobaárak emelkedése várható, hiszen a szolgáltatókon nagy a nyomás, hogy behozzák az elmúlt években számos ok – szeptember 11., iraki háború, SARS, terrorcselekmények stb. – miatt elszenvedett veszteségeket, hogy enyhítsék az égbeszökő olajárakból származó bevételkiesést, és nem utolsósorban, hogy növeljék a profitot. Folytatódik a fapadosok üzletpolitikájából adódó árverseny, amely számos piacon olyan éles, hogy csak korlátozott mértékű áremelést mernek megengedni maguknak a légi szállítók, holott a növekvő olajár komolyabb mértékű drágításra sarkallná őket. „A globalizáció mértékének növekedése és a várható gazdasági élénkülés magával vonja az üzleti utazási igények növekedését, ezzel párhuzamosan pedig megugrik a kereslet a hosszú távú repülőjáratok, illetve azok célállomásaiban a szállodai szolgáltatások iránt. Hogy ez milyen mértékű áremelkedést vonhat maga után a kínálati oldalon, az régiónként, sőt országonként változó lehet” – véli Matthew Davis, az American Express globális tanácsadó részlegének igazgatója. A tanulmány általánosságban a belföldi, rövidtávú járatok turista tarifáiban 3-5 százalékos, a nemzetközi, illetve tengerentúli járatok business áraiban 3-5 százalékos áremelkedést jósol. A középkategóriás szállodák szobaárainak emelkedését 1-3 százalékra becsüli, míg a magasabb besorolásúakét 3-5 százalékosra.

Az AMEX szakembere azt is hozzátette, hogy azok a szállodai tarifák, amelyeket a vállalati ügyfelek és az üzleti utaztatók tegnap még ki tudtak harcolni, holnap már nem lesznek elérhetők. Kiszámíthatatlanná válhatnak a szobaárak, sőt alkalmanként megtörténhet az is, hogy kapacitás híján egyáltalán nem tudnak megfelelő szobát biztosítani a hotelek. A felmérés szerint Észak-Amerika és Európa egyes városaiban a növekvő keresletet nem tudja megfelelő ütemben követni a kínálat. Amennyiben egy megrendelő cég nem képes olyan szerződést kötni egy szállodavállalattal, amely garantált árat biztosít számára még akkor is, ha az adott hotel csupán néhány kiadható szobával rendelkezik, drágulást tapasztal majd, az áremelés pedig arányban lesz az adott városban megfigyelhető töltésjavulási mutatókkal.

Mivel ennyire kedvezőtlen a helyzet az ár vonatkozásában, fontos, hogy a vállalatok üzleti utaztatók szolgáltatásait vegyék igénybe alkalmazottaik utazásainak megszervezésére, hiszen a szaktudás ezen a területen sokszorosan megtérül – véli Matthew Davis.

Európa

Európában az árképzés trendjei rendkívül gyorsan változnak, és országonként nagy eltéréseket mutatnak. A légi közlekedésben továbbra is a jelentős új üzleti lehetőségeket, befektetéseket kínáló országok, mint Észtország, Litvánia és Lengyelország játsszák a legnagyobb szerepet a regionális növekedésében. A fapadosok 2006-ban is jelentős business forgalmat vonzanak, és a hagyományos társaságok azon kísérletei, hogy jelentősen növeljék áraikat, az olajárak és a növekvő érdeklődés miatt nem teljesülnek, mert továbbra is erősödik a fapadosok által támasztott verseny, ezáltal pedig csökken a rövid távú járatok eredményessége. Európában csak 24 százalékos, vagyis még bőven növelhető a low-cost légitársaságok piaci részesedése. A szállodáknál drágulással lehet számolni jövőre, ha nem vetik vissza a keresletet politikai vagy gazdasági problémák. A céges ügyfelek számára megadott, szerződéses szállodai szobaárak átlagosan 1-4 százalékkal emelkednek a jövő évben. A drágulás bizonyos városokban ennél jóval nagyobb mértékű lehet, London egyes hoteljeiben elérheti akár a 15 százalékot.

Észak- és Dél-Amerika

Az USA-ban számos hagyományos légitársaság átvette az alacsony üzemelési költségű fapadosok üzleti modelljét, az emelkedő olajárak azonban sokukat így is áremelésre kényszerítenek. Ugyanakkor óvatosnak kell lenniük a díjszabás kérdésében, ha versenyben akarnak maradni a low-cost légitársaságokkal. Az üzleti utazóknak szánt repülőjegy-tarifák így is várhatóan 5-8 százalékkal emelkednek a rövid távú járatok turistaosztályán, az interkontinetális business class árak 2-6 százalékkal drágulnak. Az autóbérlés területén a növekvő kereslet és a szolgáltatók ugyancsak növekvő költségei hatására 7-8 százalékos drágulás várható a bérleti díjakban. Kanadában áremelkedésre lehet számítani a légi forgalomban, mivel a jetsGo légitársaság csődbe ment.

Dél-Amerikában a javuló gazdasági folyamatok kapacitásnövekedést eredményeztek a térségben mind a belföldi, mind a nemzetközi járatok esetében. Az északamerikai és európai társaságok bővítették ugyan hálózatukat, ezáltal éleződik a verseny, de a helyi légitársaságok a legtöbb útvonalon még mindig egyedüli szolgáltatóként üzemeltetik járataikat. Kínálatbővülés várható a nemzetközi, illetve a magas kategóriát képviselő szállodaláncoknál is. A megrendelők ebben a szektorban 2-7 százalékos drágulással számolhatnak.

Ausztrália és Ázsia

A légtérliberalizáció hatására megnőtt a fapados légitársaságok száma a régióban. A szabályozás lehetővé tette, hogy kiszélesítsék hálózatukat, és összehangolják menetrendjüket a határaikon túl is. A low-costok meghatározó piaci jelenléte némileg visszafogja a repülőjegyárakat. A tanulmány szerint a közeljövőben az Egyesült Királyság és India között megháromszorozódhat a közvetlen menetrend szerinti légi összeköttetések száma. A térség szállodái közül a legnagyobb mértékű drágulás Indiában és Kínában várható. Az ázsiai árnövekedés azonban függ a madárinfluenza-járvány alakulásától és az olaj világpiaci árától is.

Várható áremelkedés a globális üzleti turizmusban 2006-ban (%)
 Régió Publikált repülőjegyár  Publikált szállodai szobaár 
  Belföldi/ rövid távú járatok(turista osztály)

Nemzetközi/ hosszú távú járatok (business osztály)

Közép kategória Felső kategóriák
Észak-Amerika  5-8  2-6  0-3  2-5
Ázsia   2-3  3-4  3-4  5-6
Európa  0-4  4-6  1-3  2-4
Latin-Amerika és a Karib-térség  2-5  4-7  2-4  3-7
Globálisan     3-6  3-5  1-3  3-5

Várható áremelkedés az európai üzleti turizmusban 2006-ban (%)
 Régió  Publikált repülőjegyár    Publikált szállodai szobaár  
   Belföldi/ rövid távú járatok(turista osztály)  

Nemzetközi/ hosszú távú járatok (business osztály)

Közép kategória Felső kategóriák 
 Franciaország  2-5  3-6 0-3   1-4
 Németország    (-3)-3  3-5  0-2  1-2
 Svédország    0-3  2-4  1-3  2-4
 Egyesült Királyság  3-5  5-7  2-4  3-5
 Európa     0-4  4-6  1-3  2-4

 Forrás: American Express Business Travel    


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.