60 millió turista kereste fel az USA-t tavaly

Néhány évvel ezelőtt semmi jót nem ígértek az utazási vásárok szervezőinek. Az internet előretörésével ugyanis megkérdőjeleződött a nagy kiállítások értelme, hiszen - mint mondták akkor sokan – a világháló segítségével mindent el lehet intézni, ráadásul még utazni sem kell.

A komor jóslatok és előrejelzések, úgy tűnik, nem váltak be – ezt bizonyítottak az idei Pow Wow is. Az elmúlt hétvégén befejeződött san franciscói rendezvényen ugyanis rekordszámú résztvevő jelent meg - és az első hírek szerint csúcsot döntöttek az ott kötött üzletek is. Az amerikai utazási ipar éves vására a legnagyobb szakmai találkozónak számít - az elmúlt években azonban szinte mindenki elégedetlen volt.

A résztvevő amerikai cégek, városi turisztikai szervezetek, nemzeti parkok, hotelek és autókölcsönzők a kevés tengerentúli vásárlóra, azaz jövendő partnerre panaszkodtak, az eseménynek otthont adó város vezetői pedig úgy látták, nem kap elég nyilvánosságot az esemény - vagyis nem tudják népszerűsíteni magukat.Márpedig a vendéglátóváros - idén San Francisco, tavaly Orlando – több millió dollárt fordít a nagyszabású esemény előkészítésére és lebonyolítására!

Az idei Pow WoW, úgy látszik, véget vetett a pesszimizmusnak. Az eseményen megjelent 1500 amerikai cég képviselője örömmel látta, hogy a világ négy égtája felől érkező 3000 utazási szakember megtölti a San Francisco belvárosában levő Moscone konferenciaközpont termeit. A legtöbb vásárló Kínából, Brazíliából, Dél Koreából és Oroszországból érkezett. Ami azért is érdekes, mert a hagyományos piacnak számító Kanada, Németország, Olaszország polgáraival ellentétben ezen országokból csak vízummal lehet belépni az USA-ba.

A vízumkiadási gyakorlat – amit mi magyarok szinte már elfelejtettünk – pedig igencsak bürokratikus és hosszadalmas. A brazilok, kínaiak, koreaiak és oroszok ennek ellenére egyre többen jönnek az USA-ba, és elsősorban ők növelték meg az egy főre eső turisztikai bevételt, ami tavaly már 4000 dollárt tett ki.

Az USA-ban 2010-ben 60 millió turistát regisztráltak - ebből 29 millióan érkeztek az óceánon túlról. Az éves turisztikai bevétel így 144 milliárd dollárra nőtt, az ágazat több mint 8 százalékkal részesedik az ország GDP-jéből.

A jó eredményben több tényező is szerepet játszott: a válság múltával nőtt az utazási kedv, a dollár továbbra is gyenge, a terrorveszély csökkent és az elektronikus beutazási engedélyeztetési eljárás (ESTA) is bevált.

Ami pedig a jövőre nézve kedvező: a beutazási illeték 14 dolláros díjából országmarketing kampányt indíthatnak. Már az idén 10 millió dollárból, jövőre pedig 100 milliós keretből gazdálkodhat az erre a célra felállított szervezet, a teljes keretösszeg pedig 200 millió lesz. Az amerikai utazási szakma ennek ellenére további lépésekre sarkallja az USA kormányát.

A legkritikusabb pont továbbra is a vízumkiadás. Kínában120, Brazíliában pedig akár 145 napba is (!) kerülhet egy beutazási engedély megszerzése – csoda, hogy ennek ellenére évente 400-600 ezer ember kivárja ezt.

A cél a várakozási idő lerövidítése és a vízummentes országok körének bővítése. Ez utóbbit az USA kormánya egyelőre nem akarja, joggal tartva az illegális bevándorlók beözönlésétől. A könnyítés melletti érvek sem kevésbé erősek.

Az elmúlt tíz évben az USA gazdasága legalább 859 milliárd dollárt vesztett azzal, hogy részesedése a világ turisztikai iparából folyamatosan csökkent. Az iparág 1,8 millió amerikainak ad munkát közvetlenül. Az az amerikai statisztikai adatok fényében bizonyosnak látszik, hogy minden egyes turizmusba fektetett dollár 8-10 dolláros újabb befektetést „fial” a gazdaság más területein, a turizmus pedig két évtizede minden esztendőben plusszal zárt: tavaly 32 milliárdos pozitív egyenlege volt az amerikai idegenforgalomnak.

A szállodások, autókölcsönzők, utazási irodák és városi turisztikai hivatalok most mindenesetre optimisták. A san franciscoi három napos rendezvény sikere reménnyel töltheti el őket, hogy jövőre még többen keresik meg az országot – és persze még többet költenek ott létük alatt..

Optimista magyarok

Idén mindössze három magyar utazási iroda jelent meg a vásáron. A Tensi, a Morton’s és a Haris Travel Club képviselői is osztották az amerikaiak optimizmusát, mert úgy látják: nő az érdeklődés az USA iránt. A vízumkiadás egyszerűsítése és a dollár gyengesége egyaránt fontos tényező a magyar turisták számára. A legtöbben eddig 2000-ben lépték át az amerikai határt, de a 60 000-es számot azóta sem sikerült elérni. A magyarok átlagosan tíz napot töltenek a tengerentúlon és naponta 200 dollárt költenek személyenként.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.