Komolyan, különösen az üzleti utazásokat, amelyek volumene világviszonylatban 25 százalékkal esett vissza. Nekünk annyiban volt szerencsénk, hogy a font árfolyama kedvezően alakult, aminek következtében az ország 30–40 százalékkal olcsóbb lett a turisták számára. Ezzel együtt a szállodák telítettsége öt, a rev/par 10–15 százalékkal csökkent. Ami a magyar beutazást illeti, bár kevesebben érkeztek, de akik meglátogatták Nagy-Britanniát, hosszabb időt töltöttek el, a vendégéjszakák száma a második negyedévben 35 százalékkal nőtt. A kedvező ár-érték arányra fókuszáltunk a promóciókban is. Olyan luxusszállodák váltak elérhetővé, mint az ikonikus Ritz Carlton, a Mandarin vagy a Four Seasons. A nyarunk kedvezően alakult, de az év hátralévő része még nem látható. Kérdés, hogy az emberek lemondanak- e a második és a harmadik utazásukról. Ha egy ország munkanélküliségi rátája meghaladja a 10 százalékot, az már az emberek elbizonytalanodásához vezet. Ha viszont gazdasági stagnálás következik – ahogy a szakértők is jósolják –, valószínűleg a turizmus mértéke sem csökken tovább, hiszen az utazás már régóta nem kiváltság, az emberek nehezen mondanak le róla.
ttrend • Milyen szegmenst céloznak meg?A 18–40 év közöttiekre fókuszálunk, és az élményturizmust állítjuk a középpontba: a koncerteket, a színházakat, a sporteseményeket és a vásárlást. Idei első kampányunk a „Cosmopolitan Britain” volt, amely a nagyvárosok kulturális kínálatával a női látogatókra koncentrált. Júniusban volt a „Britain rocks” kampányunk, amely a brit zenét, a klubéletet és pubokat promotálta. A harmadik kampányunk télen a megfizethetőségre helyezi a hangsúlyt.
ttrend • Mennyiben más a cseh, a lengyel és a magyar piac?Ez a régió egyre fontosabb a számunkra, hiszen az innen érkező látogatók száma eléri az 1,6 milliót, míg az észak-amerikai (USA és Kanada) beutazók száma nem egészen a duplája ennek, 3 millióra tehető. A régióban lakók Londont ikonikus városnak tekintik, amelyet egyszer mindenképpen látniuk kell. A cseh és a magyar piac arányaiban és összetételében is hasonló. Lengyelország helyzete más, mivel rengeteg lengyel dolgozik nálunk, így a barátés rokonlátogatás sokkal jellemzőbb. Az idén ennek aránya csökkent, mivel sok vendégmunkás hazament. Cseh viszonylatban a golfturizmus erős, ami nem jellemző a másik két ország beutazóira. Ugyanakkor mindhárom ország esetében megfigyelhető a prémiumtermékek iránti kereslet növekedése. A városi luxushotelek mellett a vidéki kúriák és spahotelek ajánlatai is egyre népszerűbbek. A magyarokat egyre jobban érdekli a brit vidék.
ttrend • Milyen úti célokat ajánlana a magyar látogatók figyelmébe?A nagyvárosok szerelmeseinek a hamisítatlan londoni „village”-ek, például Chelsea vagy Hampston meglátogatását javaslom, ahol a látogatók egy metropolison belül élvezhetik a „lassú utazás” minden előnyét. Londont elhagyva vasúttal bármi elérhető, York vagy Manchester igazán remek desztináció, de sokak számára ismerősen csenghet Cottswold és Bath is. Ugyanakkor Skócia is csupán négy óra távolságra van. Heathrow-n, az ötös terminálon a döcögős első hónap után helyreállt a rend, és a többi terminált is fokozatosan fejlesztjük és modernizáljuk.
ttrend • Hogy állnak az olimpiai előkészületek?Minden a tervek szerint alakul, ezt bizonyítja az is, hogy a londoni olimpia nem szerepel a hírekben. A jó hír nem bír hírértékkel. A korábbi olimpiákból okulva – amikor is a játékok évében a beutazóturizmus nemhogy nem nőtt, de még csökkent is – a következő években kampányokkal és nemzetközi sporteseményekkel is felhívjuk a világ figyelmét az olimpiára. A „Rider Cup” 2010-ben Walesben vagy a „Commonwealth-játékok” Edinburghben csak két példa a sok közül.
ttrend • Számos korábbi helyszínen jelentett gondot a létesítmények későbbi hasznosítása...Többféle módon szeretnénk a problémát kezelni. Lesznek ideiglenes épületek, amelyeket a játékok után lebontanak, míg a központi stadion több kisebb részre lesz felosztva. A Wembley arénát egyébként is felújítottuk volna, az aquaközpont pedig hiánypótló létesítmény lesz a környéken. Az olimpiai falu 17 percre fekszik a központtól, megközelíthetősége kiváló, így kellemes életteret biztosít majd a leendő lakók számára.
ttrend • A magyar piacon mit vár a jövőtől?Jelenleg évente 300 000 magyar keresi fel az országot, és a célunk a bűvös félmillió elérése. Magyarországgal kapcsolatban a fő kérdés a gazdasága alakulása. Recesszióban és növekvő munkanélküliség mellett az emberek nem fognak utazni. Szerencsére London a magyarok listáján előkelő helyen szerepel, ahova egyszer mindenképp el akarnak jutni. A magyarok között is van egy csoport, amely beleszeretett Londonba, és rendszeresen visszajár. Tagjai a mi legjobb „értékesítőink”.