A közösségi média meghódította a világot, átalakította a fogyasztói szokásokat, és ezáltal rengeteg iparágra gyakorolt hatást. A felhasználók által generált tartalmak a szemünk előtt tettek naggyá azelőtt ismeretlen vállalatokat, vagy zúztak porrá korábban világszinten híres cégeket. A közösségi oldalak segítségével diktátorok buktak el, amely azt is mutatja, hogy az egyének független csoportosulásának komoly befolyásoló ereje lett.
2012-ben az internetfelhasználók száma világszerte elérte a 2,27 milliárd főt, ez majdnem pontosan kétszer annyi, mint öt évvel ezelőtt volt (1,15 milliárd). A legnagyobb mértékű növekedést Afrika és a Közel-Kelet produkálta 317, illetve 294 százalékkal, míg Európában 56 százalékkal bővült az internetfelhasználók tábora. Az internetpenetráció hazánkban 45-ről 65 százalékra nőtt. Ázsia internetes populációja már majdnem akkora, mint az egész internetes populáció volt öt évvel ezelőtt.
Az online marketing, mely 2007-ben még részterület volt, mára szakterületté vált. Míg az Ogilvy tanulmánya szerint 2007-ben a B2B marketingeseknek csupán 15%-a használta a közösségi médiát, 2012-re ez az arány már 91%-ra növekedett. Az internet egyértelműen a nyomtatott újságok és különféle magazinok rovására növelte előnyét a reklámpiacon. Míg a napilapok 2011-ben 20,3 százalékban részesedtek a „tortából”, mára már csak 17,8 százalékban; 2015-ben még ennél is kevesebbel kell beérniük, mindössze 15,9 százalékkal. Hasonló trend, bár kisebb mértékű csökkenés jellemzi a magazinok és a rádiók hirdetési piacát, valamint az outdoor hirdetéseket. A televíziós hirdetések ellenben növekedtek, igaz, a 0,2 százalékos bővülés (39,9-ről 40,1 százalékra) igencsak eltörpül az internet „gyorsulása” mögött. Ez utóbbi a 2011-es 16,1-ről 19,8 százalékra bővült 2013-ra, s az előrejelzés szerint két év múlva már 23,4 százalékot tudhat magáénak. Az interneten belül a közösségi médiában költik el a legtöbb pénzt a hirdetők, a Facebookon pedig tízszer annyit, mint öt éve. (Forrás: Advice Interactive Group)
„Én az állatkertben” |
2005 februárjában a fenti címmel felkerült az első video a YouTube-ra, amely mára nem csupán a legnépszerűbb videomegosztó oldallá, de a második legnagyobb keresővé is vált, nagyobbá, mint a Yahoo vagy a Bing. Mára a 800 millió havi látogató közel 4 milliárd órányi videót nézett meg. A Youtube-ra ma percenként 72 óra videót töltenek fel a felhasználók, öt éve még „csak” 15 órát töltöttek. Videók vannak beágyazva blogokba, weboldalakba, online boltokba. Nem csupán zenéket, filmeket keresünk, népszerűek a szórakoztatva oktató videók is. Egyes korábbi jóslatokkal ellentétben azonban a videós tartalmak (még) nem vették át az uralmat a szöveges tartalmak felett, mivel a szöveges tartalmat át lehet futni, és azokat mindenki a saját tempójában tudja fogyasztani. |
A változás üteme azonban nem lassul, folyamatosan új szolgáltatások és új üzleti modellek jelennek meg – figyelmeztet Gombos Zsolt, a most 5 éves Online Marketing Akadémia egyik alapító trénere. A következő évek egyik fejlődési irányát például a Google keresési szolgáltatásának egyre jobban személyre való szabása határozza meg. Ennek köszönhetően a keresőoptimalizálás egyre összetettebbé vált, a Google saját közösségi szolgáltatásai észrevétlenül beszivárogtak a találati listákba, Youtube videók és +1 gombok formájában. A személyes és lokális relevancia egyre jobban előtérbe került, ma már szinte nincs két egyforma találati lista ugyanarra a szóra.
Fehér Márton, az OMA másik alapítója szerint a következő években ötféle trendre mindenképp érdemes odafigyelni:
Az egyszerű nagyszerű
Az elmúlt években megsokszorozódott az emberekre zúduló információmennyiség, így egyre értékesebb lesz a könnyen, gyorsan dekódolható design vagy akár tartalom. Az egyszerűségre való törekvés világos trend, amit követni kell.
Alkalmazkodó weboldalak
Óriási fejlődés volt megfigyelhető a különböző mobileszközök használatában is. Ma már mosolygunk azon, hogy 2008-ban még kuriózumnak számított a mobiltelefonon történő internetezés. Ma pedig már szinte elengedhetetlen, hogy minden vállalkozásnak mobilon is elérhető weboldala legyen. Követelménnyé vált a weboldalak reszponzívvá alakítása vagy a honlapok mobilverziójának elkészítése.
Régi ismeretségek felelevenítése
A retargeting és remarketing, röviden: az egyszer már elért emberek újracélzása. Ez az elmúlt időszakban elérhetővé vált célzási típus leginkább a keresőmarketingben és a közösségi médiában használatos, és akkor válik majd igazán értékessé, ha sok adat gyűlik össze. Így az idő előrehaladtával szinte garantálható trend lesz ennek használata a marketingesek fegyvertárában.
A közösség erejének tisztelete
Egyre inkább összefonódik a közösségi média marketing és a keresőoptimalizálás. Bár a honlapokra mutató linkeknek és a kulcsszavaknak még a mai napig van súlya, a trend az, hogy a valódi emberek, a közösségek reakciói és visszajelzései egyre nagyobb hangsúlyt kapnak abban, hogy egyes kulcsszavakra, egyes embereknek, a keresőmotor milyen találatokat dob ki. A két terület egyre kevésbé fog működni a másik nélkül – magyarázza Gombos Zsolt.
Megtanulható siker
A rekordgyorsasággal fejlődő online marketing rákényszeríti a cégvezetőket, honlaptulajdonosokat és marketingeseket, hogy képezzék magukat, és folyamatosan teszteljék a tudásukat. A fentiekből pedig tisztán látható, hogy egyre értékesebb lesz a megszerzett tudáson alapuló tapasztalat és a folyamatos önfejlesztés.
Saját példán bemutatva: az Online Marketing Akadémia két trénere az elmúlt 5 évben 230 blogbejegyzést írt, melyek több mint 12 ezer hozzászólást generáltak a követőiktől. Összesen 800 oldalnyi írott tudásanyagot hoztak létre, és 2000 órányi előadást tartottak az online marketing más-más területeiről különböző tréningeken és konferenciákon. A sikeres online marketinghez az elmélet mellett ma már elengedhetetlen a gyakorlati tudás: az OMA trénerei igyekeznek a több tízezres közösségtől és a több mint 3500 saját ügyféltől minél több esettanulmányt és példát megismerni, hogy ezzel is gazdagítsák tapasztalataikat és még több cégnek segíthessenek.
Forrás: Élelmiszer Online