A hazai fürdők gondjai és a megoldás lehetőségei

A hazai fürdők gondjaira csak a mielőbbi szakmai-üzleti szemléletváltás és beavatkozás jelenthet megoldást – állítja Molnár László, az EconoConsult Kft stratégiai igazgatója –, e nélkül sérülhet az ágazat presztízse is.

2001 – a Széchenyi Turizmusfejlesztési Program – óta, kisebb megszakításokkal az állam több mint 100 milliárd forint támogatással új alapokra helyezte a termál- és gyógyfürdők kínálatának fejlesztését az egészségturizmus fejlesztési stratégiájának megfelelően.

Ehhez az összeghez hozzáadandó az önkormányzatok saját forrása, amelynek jelentős része hitel volt. Becslések szerint a szektor fejlesztésébe az elmúlt években több mint 300 milliárd forint áramlott. Ebben az összegben nem szerepelnek a wellness, illetve termál szállodákra fordított támogatások.

Az üzemeltetési veszteségek már a kezdeti időszakban jelentkeztek, majd a további években a fejlesztésekkel párhuzamosan a kimutatható éves veszteség folyamatosan nőtt – egyes szakértők mintegy 30-40 milliárd forintra becsülik jelenleg – amelyhez, szintén hozzáadhatók még a „kikönyvelt” tételek.

Üresek a medencék: anyagi okok miatt szeptember 30-án bezárt és csak májusban nyit újra a dunaújvárosi élményfürdő.

A 2001 óta beruházott állóeszköz érték a nemzeti vagyon jelentős részét teszi ki, azonban az ágazati jellemzők alapján is elvárható eredmény elmarad a potenciális lehetőségtől, ami jelzi az ágazat problémáit. Ez még akkor is így van, ha figyelembe vesszük a fürdők multiplikátor hatását, a fürdőkre települt vállalkozások árbevételét és az összes befolyt állami jövedelmet. Ebben szerepet játszhat az elmúlt évek koncepciótlan túlfejlesztése is.

A növekvő veszteségek ellenére az önkormányzatok inkább vállalták a veszteségek finanszírozását, ahelyett, hogy azonnal keresni kezdték volna a kilábalás lehetőségeit. Azóta számtalan kisebb-nagyobb fürdőt zártak már be, ennek ellenére sem tudott meghonosodni az üzleti életben működő szemlélet, a veszteség mielőbbi felszámolására való törekvés.

Gondok és lehetséges megoldások
A hazai fürdők súlyos gondjaira - több időszakosan bezárt létesítmény példájára hivatkozva - legutóbb Kovacsics Imre, a Spa Hungary Holding vezérigazgatója hívta fel a figyelmet. Írásában azonnali beavatkozást, komolyabb állami szerepvállalást sürgetett.

Érdekes megfigyelni, hogy a magántulajdonú fürdők, vagy néhány önkormányzati tulajdonú fürdő kivételével milyen jelentős az eltérés az üzemeltetés módja és filozófiája tekintetében, pl. a támogatások igénylése, vagy a beruházások ütemezése és finanszírozása terén. A döntések mögött mindig racionális üzleti-szakmai-tervezési-üzemeltetési megfontolások állnak.

A veszteségek finanszírozhatóságának azonban korlátai vannak, és úgy tűnik, hogy a tulajdonos önkormányzatok forrásaiból ezek már nem finanszírozhatók, tehát azonnali, átfogó megoldásra és beavatkozásra van szükség.

A változásban az állam szerepe jelentős kell legyen: egyrészt az új támogatási rendszerben a jól teljesítők fejlődésének támogatása mellett a veszteségek felszámolására vonatkozó fejlesztésekre kellene helyezni a hangsúlyt, az eredményesség javítása érdekében...

Az állam – közvetett - szerepvállalása nem vitatható, hiszen a jelentős állami (nem csak uniós) támogatással felépült rendszer gazdasági eredményességének biztosítása érdekében történik.

Úgy ítéljük meg, hogy a változásban a legnagyobb szerepet a szakmai szempontok érvényesülése hozhat, a minőség javítása, a minőségi fejlesztés szükségességének támogatása.

Ezen túlmenően megfontolandó lenne az üzleti szempontok érvényesülése a tulajdonviszonyokban. Ez serkentően hat a piaci versenyre, a versenyképesség növelésére vonatkozó törekvésekre, a gazdálkodásra, amint a hazai és nemzetközi tapasztalatok mutatják. A fejlesztések szakmai-üzemeltetési gyakorlatában fentiek alapján a változtatás nélkülözhetetlen.

Már a fejlesztések első éveiben – a problémás esetek kapcsán - bebizonyosodott, hogy a fürdők tervezése komoly tapasztalatot és specifikus ismeretet igényel, az üzleti terv átgondolt, felelős helyi és regionális turizmusfejlesztési stratégiára és koncepcióra épülhet, a támogatás és finanszírozás hozzáértést és felelősséget igényel, és a fürdő felépítése egy vertikális és horizontális felépítésű rendszer része. (Mint ahogy az iparban egy üzem létesítését piaci igényekre alapozzák és a sikeres termelés érdekében szükséges a logisztikai háttér kiépítése is)

Nem elég a fürdőt felépíteni, a legfontosabb kritérium a hatékony menedzselés, a gazdaságos üzemeltetés. És ez az a terület, amely nem kapott kellő figyelmet sem az előkészítés, sem a támogatások odaítélés, sem a fenntartó szervezetek többségének döntései során.

A veszteséges fürdők számára dolgozta ki és vezette be az EconoConsult a SPAudit elnevezésű szolgáltatását, amely a fürdő minden szakmai területének vizsgálatával tárja fel a problémák okait és javaslatot tesz a veszteségek csökkentésére, az árbevétel növelésére. Tapasztalataink szerint jelentős veszteségcsökkentést lehet elérni az energiafelhasználás területén, a vegyszerfelhasználásban és még sorolható, hogy már egyszerű intézkedésekkel is esetenként több tízmilliós megtakarítás érhető el.

Óva intenék mindenkit attól, hogy egy rövid cikk alapján általánosítson, vagy negatív véleményt formáljon az ágazat tevékenységéről. Az eddig megvalósult fejlesztések jelentős térségfejlesztési hatással bírnak, az eddigi program gazdasági hatékonyságának és jövedelemtermelő képességének növelése viszont fontos és halaszthatatlan feladatunk.

Molnár László, az EconoConsult Kft stratégiai igazgatója


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.