A UNWTO legfrissebb, 2010. januári világtursiztikai barométerében napvilágot látott számokat ismertetve John Kester elmondta: 2009-ben összességében 4%-os visszaesés következett be világszerte az érkezések számában, mely a vártnál kisebb köszönhetően a 2009 utolsó negyedévében tapasztalható 2% növekedésnek. Legsúlyosabban az érett piac Európát és Észak-Amerikát érintette a válság, míg Afrika, különösen annak Szaharától délre eső része meglepően jól teljesített, összességében 5% növekedést produkálva az érkezések számában.
Az UNWTO 2010-re a turista érkezések 3-4% közötti növekedését várja. Jelentős pozitív változás Ázsiában várható, míg Európában és Észak-Amerikában lassabb lesz a fellendülés. Az érkezések növekedéséhez nagy mértékben hozzájárul több nemzetközi esemény is, mint a Vancouver-i téli olimpia, a sanghaji világkiállítás illetve a dél-afrikai labdarúgó világbajnokság.
Robert Franklin hozzátette: Latin-Amerika alvó óriás, mely küldő régióként hatalmas potenciállal rendelkezik, így érdemes rá odafigyelni. Ahogy mindinkább számolni kell az ún. BRIC-országokkal – Brazília, Oroszország, India és Kína (Brazil, Russia, India, China) - is.
Kester úgy látja: a fellendülés ellenére a turizmus válság előtti állapotához már nem térünk vissza. A válság hatására a piac letisztul, a kereslet és a – korábban eltúlzott – kínálat egyensúlyba kerül, valamint egyre inkább előtérbe kerül a társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi fenntarthatóság.
Megfontoltabb üzletpolitikához vezet – fejtette ki Leslie Vella – a költségek kordában tartásának és rugalmas kezelésének szempontja is . Évtizedeken át stabilan lehetett tervezni az árakkal és költségekkel, míg a válság korábban nem tapasztalt rugalmassághoz szoktatta a szolgáltatókat.
A válság következtében legnagyobb veszteséget elszenvedett üzleti turizmus is elkezd erősödni, és ha régi kerékvágásba nem is tér vissza teljes mértékben, az üzleti szféra által igénybe vett felső kategóriás szolgáltatásokra – hotel, légitársaság – mindig lesz igény – mondta el Franklin.
A három szakember örvendetesnek tartja, hogy döntéshozói szinten kezd felértékelődni a turizmus szerepe. Az ágazat gazdasági jelentőségét sok országban még nem értik, hajlamosak csupán a szórakoztatás egy fajtájának tekinteni.
Mind Franklin, mind Vella egyetértett az ETC Európa turizmusának fejlődésében játszott meghatározó szerepében. Jóllehet, az ETC 39 versenytárs ország nemzeti turisztikai hivatalát foglalja magában, de az egységes – pán-európai – fellépés érdekében, hogy földrészünket hatékonyan pozícionáljuk a világban, intenzív szakmai együttműködés és tapasztalatcsere folyik a tagállamok közt. Az ETC-nek azonban kiemelt feladata, hogy Európát ne csak más földrészek felé népszerűsítse, hanem saját polgárai számára is, akik az európai turizmus 85 százalékáért felelősek - tette hozzá Robert K Franklin.