A középmezőnybe tört Budapest októberben

Szobafoglaltságban a középmezőnybe verekedték magukat a budapesti szállodák, de árbevételben továbbra is sereghajtók maradtunk, derül ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének a KSH és az STR riport adatai alapján összállított, a nemzetközi és hazai szállodaipar 2012 január – októberi teljesítményét elemző legfrissebb trendriportjából. 

Globális áttekintésben 2012 január–október között nemzetközi viszonylatban a legjobb teljesítményt a korábbi hónapokhoz hasonlóan Közel–Kelet, Ausztrália & Óceánia és Délkelet–Ázsia szállodái érték el. Az év első tíz hónapjában Európában a szállodai REVPAR mutató átlagos 5,2%-os növekedését magasan felülmúlta a Kelet–Európában elért 9,1%-os növekedés. Ennek ellenére az ebben a régióban elért 54,5 € 23,4%-kal az európai átlag alatt van.

A magyarországi szállodák teljesítménye Közép–Kelet Európában – a vizsgált 5 ország között - idén január–október hónapokban elsősorban a nagyon alacsony szállodai árak miatt, csupán a szlovákiai hotelekét múlta felül.

Az első tíz hónap

Az STR riportban szereplő 31 város között 2012 első tíz hónapjában Budapest szállodái szobafoglaltságban a 24. helyen végeztek, Athént, Pozsonyt, Bukarestet, Lisszabont, Madridot, Milánót és Vilniust megelőzve. Nettó átlag szobaárban az időszakban 29-edikek lettünk, Pozsony és Vilnius előtt. Nettó REVPAR-ban a 28. hely jutott Budapestnek, ebben Pozsony, Bukarest és Vilnius eredményeinél voltak jobbak a hazai hotelek.

Erős októbert zártak a budapesti házak

2012 októberében Budapest szállodái az STR riport szerint a vizsgált európai városokhoz képest a korábbi hónapoknál jobb eredményt értek el. Ebben a hónapban 31 város között szobafoglaltságban a középmezőnyt jelentő 17. helyet érték el szállodáink. Ennek ellenére nettó átlag szobaárban csak a 27-edikek, nettó REVPAR- ban ugyancsak a 27-edikek lettek a fővárosi hotelek.

2012 októberében a magyarországi szállodai kapacitás, a szobák száma országos viszonylatban a bázis szinten maradt, Budapesten minimális mértékben, 0,7%-kal nőtt, a Balatoni régióban 6,5%-kal csökkent.

Minimálisan haladja meg a REVPAR növekedés az inflációt

A hazai szállodák 2012 január – októberi teljesítményéről megállapítható, hogy elsősorban a külföldi szállodai vendégéjszakák változatlanul gyors ütemű emelkedése, az EURO/HUF árfolyamának múlt évhez képest 6,1%-os gyengülése ellenére a szállodák bevételi teljesítményét komplexen kifejező mutató, a REVPAR (egy kiadható szobára jutó árbevétel) csak 6,1%-kal nőtt, ami a KSH szerinti 6%-os inflációt alig haladja meg.

A KSH adatai szerint Magyarországon idén január–október között a szállodák átlagos foglaltsága 48,9% (a bázisnál 1,1 százalékponttal magasabb), a bruttó átlag szobaár 14.734 Ft (bázis i. 103,6%) volt.

Az országos szállodai teljesítmények alakulásában meghatározó szerepe volt a budapesti hoteleknek. Ezt mutatja, hogy míg 2012 január–október között a fővárosi szállodákban a vendégéjszakák száma 11,8%-kal, a külföldieké 13,1%-kal nőtt, addig a fővároson kívüli szállodákban a növekedés az összes vendégéjszakánál 5,3%, a külföldieknél 6,6% volt. A külföldi szállodai vendégéjszakák számának növekedése Budapesten közel kétszerese volt a vidéki szállodákban mutatkozó növekedésnek.

A Budapest iránt megnyilvánuló erős kereslet növekedés ellenére – ami alapvetően a Malév csődje miatt bekövetkezett fapados légitársaságok térnyerésének köszönhető – a fővárosi szállodák szobafoglaltsága csak kis mértékben (+2,2 százalékponttal javulva) 61,1%-ra nőtt, és az elért bruttó átlag szobaár (17.786 Ft) csupán 2,5%-kal lett magasabb a bázisnál. Ez különösen alacsonynak tekinthető az EURO/HUF árfolyamának 6,1%-os gyengülését, a 6% körüli inflációt is figyelembe véve.

A fenti tendenciák a fővárosi turisztikai piac átrendeződését mutatják, ami a kisebb költőképességű városlátogató turisták arányának növekedésére, az üzleti és főleg a MICE szegmens részarányának csökkenését jelent. Ezek a változások pozitívan érintik a közép kategóriás – főleg 3* szállodákat – negatívan az 5* hotelek piacát. Ezt igazolja, hogy 2012 január–októberi hónapokban Budapesten amíg a REVPAR mutató a 3* szállodákban 12,2%-kal , addig az 5* szállodákban csupán 8,3%-kal nőtt a bázishoz képest.

Kicsivel a 2007-es felett az árbevétel 

2012 január–október között a magyarországi szállodák összes bruttó szoba árbevétele 117,3 milliárd Ft volt, ami 10,7%-kal több a múlt évinél, de csak 2,1%-kal több a 2007 évinél. Meg kell jegyezni, hogy 2007 és 2012 között a szállodai szobaszám kb. 11%-kal nőtt, az infláció 5 év alatt meghaladta a 30%- ot.

Budapesten idén a január–októberi időszakban a szállodák összes szoba árbevétele 61,3 milliárd Ft volt. Ez a 2011 évinél 9,8%-kal magasabb, viszont 3,6%-kal elmarad 2008 hasonló időszakában elért szoba árbevételtől.

A Balatoni régióban a kedvező időjárásnak az erősödő bel- és külföldi keresletnek
köszönhetően a szállodák teljesítménye jelentősen javult, az összes szoba árbevétel 17,5 milliárd Ft lett 2012 január–október között, ami 14,4%-kal több a 2011 évinél, de csupán 2%-kal múlja felül a 4 évvel korábban, 2008-ban elért 17,1 milliárd Ft bevételt.

Terjed a SZÉP Kártya, jönnek a belföldiek

A szállodák iránti belföldi kereslet erősödését jelzi az azokban jelentkező hazai
vendégéjszakák számának alakulása. Ez január–október között országos szinten 4,2%-os, októberben 10,6%-os növekedést mutat. Az összes szállodai vendégéjszakának 41,8%-át magyar vendégek töltik el szállodáinkban, és ennek 89,9%-a vidéki szállodáinkban jelenik meg. Ebben nagy szerepe van a SZÉP kártyák ezévi gyors terjedésének.

2012 január–október között a szállodákban jelentkező Üdülési csekk forgalom 2.429 millió, a SZÉP kártya forgalom 6.503 millió Ft volt. A SZÉP kártya felhasználása – az év eleji lassú indulás ellenére - október végéig kb. 2,5 - ször nagyobb volt a kifutó ÜCS forgalmának.

2012 január –október között a szállodákban lakó magyar vendégek összesen 37,7 milliárd Ft-ot fordítottak szállásdíjra, amiből kb. 8,9 milliárd Ft-ot egyenlítettek ki ÜCS-vel és SZÉP kártyával. Ez a szállodák összes belföldi szállásdíj bevételének 23,6%-át tette ki. Idén októberben a SZÉP kártya felhasználása a szállodákban kb. 853 millió Ft volt, ami bár lényegesen kisebb, mint a júliusi, augusztusi felhasználás, de kb. tizennégyszer nagyobb volt, mint az októberi mintegy 64 millió Ft ÜCS forgalom.

Kétszámjegyű orosz, olasz növekedés

A beutazás szempontjából meghatározó 10 legfontosabb piacunk mindegyikéről – Ausztriát és Franciaországot kivéve – nőtt a szállodai vendégéjszakák száma. Közülük kiemelkedő – két számjegyű – volt a növekedés Oroszországból és Olaszországból. A szomszédos országokból a szállodáinkban megjelenő vendégéjszaka szám növekedés 20%-ot meghaladta Ukrajna, 15%-ot meghaladta Szerbia, Szlovákia és Horvátország, 10%-ot pedig Szlovénia estében.

A feltörekvő piacok esetében az orosz szállodai vendégéjszakák száma 30,9%-kal, a kínai 9,4%-kal, a brazil közel 100%-kal nőtt. Az orosz vendégéjszakák száma 530 ezer, a kínai 107 ezer, a brazil 58 ezer, az indiai 24 ezer volt 2012 első tíz hónapjában.

2012 január–október között a kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma Közép–Magyarországon 8,9%-kal, Budapesten 9,2%-kal, Észak – Magyarországon 5,4%-kal, Dél–Dunántúlon 5,1%-kal, a Tisza tónál 4,6%-kal, Dél–Alföldön 4,2%-kal, a Balatonon 2,7%-kal nőtt, Nyugat–Magyarországon 1,1%-kal csökkent 2012 január–október között a múlt évhez képest.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.