A medical wellnesstől a gyógyfürdőfejlesztésekig

Novemberi lapszámunkban immár hagyományosan bővebben foglalkozunk az egészségturizmus aktuális kérdéseivel. Összeállításunkban számos információt találhatnak olvasóink a legújabb trendnek tekinthető medical wellnesstől az egészségturizmus-fejlesztési stratégián át a termálklaszterekig. Írásunkból az is kiderül, melyek a legnépszerűbb hazai gyógy- és wellnessfürdők.

Az Aquaprofit Zrt. szakértőinek jóvoltából készült el a közelmúltban az országos egészségturizmus-fejlesztési stratégia. A 2015-ig szóló terv három terméktípust különböztet meg: A „gyógyító víz” program keretében a gyógyulni vágyók a balneológiai kutatások legújabb eredményeire épülő orvosi eljárásokat vehetik igénybe. A „regeneráló víz” program széles skálájú wellness-szolgáltatásokkal segíti a testi, szellemi megújhodást. A „szórakoztató víz” program a szórakoztatás és az egészséges életmódra nevelés összekapcsolásával az egészségmegőrzésre és a fürdőzési kultúra kialakítására helyezi a hangsúlyt. A stratégiában megfogalmazott jövőkép a gyógy- és termálvízre alapozott „Egészségmegőrzés- egészség-helyreállítás a föld méhéből nyert vízzel (kinccsel)” márka köré épül.

A stratégia is megkülönbözteti, és egyforma hangsúlyt helyez a gyógyturizmus, a medical wellness és a wellness egyidejű fejlesztésére. A stratégia az alábbi hét prioritásra épülve 25 intézkedést határoz meg, amelyek a következők:

I. A természeti adottságokra épülő gyógyhelyek tudatos termékfejlesztése
 
1. A 17 nemzetközi jelentőségű fürdőhely, történelmi fürdők és gyógyhelyek kiemelt fejlesztése
2. A meglévő országos és regionális jelentőségű egészségturisztikai szolgáltatók fejlesztése (60 gyógy- és termálfürdő, gyógyhelyek, gyógybarlang, mofetta)
3. A helyi jelentőségű fürdők szerepének stabilizálása az egészségturizmus piacán
4. A szolgáltatók egyedi kínálatának és specialitásainak megteremtése
5. További beruházások
6. A jelenlegi természeti adottságok védelme, minőség garantálása
 
II. Az egészségügy és az orvostudomány összehangolása az egészségturizmussal, kutatások támogatása
 
1. Hagyományos reumatológiai, balneológiai kezelések megújulása, rehabilitáció
2. Nemzetközi balneológiai kutatóintézet létrehozása, kutatás, tudományos eredmények publikálása
3. Biztosítók szerepe az egészségturizmusban
4. Alternatív gyógymódok
 
III. A wellnesszel összefüggő szolgáltatások fejlesztése
 
1. Medical wellness irányzat elterjesztése
2. Szakmai alapú tájékoztatás fokozása, minőségbiztosítás/védjegyek ellenőrzése
3. Vidéki fürdővárosok elérhetőségének javítása
4. A wellnessen belül az aktív életmód és egészséges táplálkozás kínálatának bővítése
5. Budapest gyógy- wellnessturizmusának nemzetközi színvonalra emelése
 
IV. A gyógy- és wellness-szállodák fogadóképességének fejlesztése
 
V. A marketingtevékenység hatékonyabbá tétele
 
1. A turisztikai és orvosi szakma közötti információcsere és együttműködés
2. Tünetek/betegségek alapján szegmentált tájékoztatás, marketing
3. Marketingkommunikációs kampányok tervezése és megvalósítása
 
VI. Az oktatási-képzési rendszer fejlesztése, átstrukturálása
 
1. Az egészségügyi oktatási rendszer fejlesztése
2. A szakmai igény szerinti oktatás és szakemberképzés
 
VII. Az egészségturizmus működési kereteinek megteremtése

Egészségturizmus a statisztikák tükrében

A hazai fürdők látogatottságáról 2003-ig állnak rendelkezésre nagyon kedvező adataink. Hogy 2003 után hogyan alakult a fürdők forgalma, arról csak sejtééseink lehetnek. Az általunk megkeresett fél tucat szövetség és turisztikai szervezet egyike sem tudott ugyanis 2003 utáni összefoglaló adatokkal szolgálni. Dr. Ákoshegyi György, a Magyar Fürdőszövetség főtitkára is megerősítette, hogy nem léteznek frissebb adatok, és ez számukra is gondot jelent, jelenleg azonban nincs ilyen irányú adatszolgáltatási kötelezettség.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2007. január– júniusban a hazai gyógyszállodák 345 ezer vendéget fogadtak, akik 1215 ezer éjszakát töltöttek el Magyarországon. A vendégek száma 3,7, a vendégéjszakák száma 2,1 százalékkal növekedett az előző év azonos időszakához képest, azonban a belföldi forgalom dinamikusan növekedése mellett a külföldi forgalom csökkenésének lehettünk tanúi. A kereskedelmi szálláshelyek vendégeinek 11,1 százaléka, vendégéjszakáinak 15,2 százaléka realizálódott gyógyszállodában. A gyógyszállodák vendégeinek 58,7 százaléka volt belföldi. Arányaiban még mindig a külföldiek töltöttek el több vendégéjszakát (52,9%). Az átlagos tartózkodási idő a gyógyszállodákban 3,5 éjszaka volt, amely a kereskedelmi szálláshelyi átlag 2,6 éjszakáját jelentősen túlszárnyalta. A külföldi vendégek átlagosan 4,5 éjszakát, a belföldi vendégek 2,8 éjszakát töltöttek a hazai gyógyszállodákban. A gyógyszállodákban csak a belföldi vendégéjszakák száma emelkedett, a wellness-szállodákban viszont a belföldi és a külföldi vendégforgalom is nagyobb volt. A legtöbb vendégéjszakát Németország adta, a gyógyszállodában töltött összes külföldi vendégéjszaka 41,9 százalékával, megelőzve Ausztriát (15,0%), Oroszországot (4,6%) és Svájcot (4,1%). Míg Németország esetében 11,5, Ausztria esetében 8,2, Svájc esetében 4,0 százalékos csökkenés történt, orosz viszonylatban 39,4 százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma. 2007 első félévében is a belföldi forgalom volt a wellnessturizmus motorja: a vendégek 79,6 százaléka, a vendégéjszakák 74,2 százaléka származott honfitársainktól. Az átlagos tartózkodási idő a wellnessszállodákban 2,3 éjszaka volt: a külföldi vendégek átlagosan 2,9, a belföldi vendégek 2,1 éjszakát töltöttek el. A gyógyszállodák szobakapacitás- kihasználtsága 60, a wellness-szállodáké 47 százalék volt: mindkettő meghaladta a szállodák átlagos 45,3 százalékos kihasználtságát. Az év első felében a gyógyszállodák több mint 8,6 milliárd (+5,3%), a wellness-szállodák 4,3 milliárd (+27,1%) forint szállásdíjbevételt realizáltak, amelynek 60, illetve 76,6 százaléka belföldiektől származott.

Finanszírozási gondok

A gyógykezelések hazai finanszírozásával kapcsolatban az egyik érintettet, Soós Sándort, a hajdúszoboszlói Hotel Barátság gyógyés wellness-szálloda igazgatóját kérdeztük, aki nem túl optimista. „Évek óta folyamatosan csökken a támogatott kezelések köre, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár a Pénzügyminisztérium nyomására nem kétoldalú szerződéseket kötött velünk – már ha egyáltalán betartotta a kétévenkénti újratárgyalás törvény szabta kötelmét –, hanem diktátumot. Ezekben lényegében folyamatosan csökkent a támogatás, növekedett a piaci ár és az OEP által kitalált ár közötti szakadék.” Az igazgató nehezményezi, hogy pontosan annak a két gyógytényezőnek az ártámogatását vitték drasztikusan lefelé, amely minden kúracsomag alapja: a gyógyvíz és a gyógymasszázs. A fokozatosan növekvő minőségi elvárás mellett a vízárak, munkabérek, energia, segédanyagok árai is emelkednek, míg az erre fordítható összeg csökken. Eleinte a szállodák megpróbálták átvállalni a terhek egy részét a beteg-vendégtől, azonban ez az ismert gazdasági gondok miatt már nem folytatható. A két-három hetes gyógykúra kiveszőfélben van, az emberek 5-7 napos kezeléscsomagot vesznek, amely a teljes gyógyulási folyamathoz nem mindig elégséges. Tovább nehezíti a szektorban működő szállodák helyzetét, hogy a korábban piaci árat fizető német ajkú vendégkör is erősen megcsappant, így az ott keletkezett hasznot nem lehet a magyar vendég kezelésére visszaforgatni. „Bizonyos, hogy munkahelyek fognak megszűnni, növekedni fog a vendégek terhe, de mert ez nem fokozható a végtelenségig, kezelési lehetőségek szűnnek meg, végső soron rosszabb lesz az ország egészségügyi állapota” – sommázza a megszorítások hosszú távú hatásait az igazgató. A wellnesskezelések egészségbiztosítási pénztárak által történő elszámolásával is vannak problémák, ami további két gondot vet fel: adókérdéssé silányítják a tagok egészségbiztosításra félretett megtakarításait, valamint továbbra is messzire elkerüljük a prevenció lehetőségét. A betegségmegelőzés valószínűleg hosszabb távon megtérülő folyamat, de úgy tűnik, nálunk „kifizetődőbb” a munkából kieső gyógyszeres kezelése. A Magyar Szállodaszövetség közgyűlésen is foglalkozott a témával, sőt megkereste az OEP illetékesét is. Úgy tűnik, hogy a szakemberek ugyan támogatnák a balneo- és fizioterápiás kezeléseket, ám ez végső soron politikai és pénzügyminisztériumi elhatározás kérdése. A szakma persze megpróbál összefogással eredményeket elérni, azonban tudni kell, hogy ez elsősorban a vidéki gyógyszállodákat és az összes gyógyfürdőt illeti, ami igazából összesen sem túl nagy jelentőségű a pénzügyi tárca vagy a politika számára, még akkor sem, ha itt munkahelyek és cégek lehetetlenülnek el. „Az már csak extra méreg, hogy miközben sokan és sok vonalon próbáljuk győzködni a külföldi betegbiztosítókat, hogy a mi gyógyvizeink, a rá alapozott kezelések a világ élvonalába tartoznak, és pótolhatatlanok biztosítottaik számára – elköltve ennek reklámozására állami pénzeket is –, itthon megteszünk mindent ennek lerombolására” – zárta a beszélgetést Soós Sándor.

Műemlék fürdők helyzete Magyarországon

A műemléki gyógyfürdők fejlesztése hazai finanszírozással történik. A műemlék fürdők korszerűsítésének támogatására – 2005-ben meghirdetett pályázatra – öt kérelem érkezett be. A Budai Irgalmasrendi Kórház Török fürdője, az egri Török fürdő, a Gellért, a Széchenyi és a Lukács fürdő korszerűsítése összesen 5125 millió forint összegű beruházással kezdődhetett meg. 2007. április 16-án sor került a pályázat újbóli meghirdetésére. Az 1,8 milliárd forint keretösszegű pályázatra hét támogatási kérelem érkezett be. Végül a fővárosi Gellért és Széchenyi fürdő nyert el egyenként 550 millió forintos támogatást, míg Esztergomban a Szent István artézi fürdőegyüttes 400, Székesfehérváron az Árpád fürdő 300 millió forint támogatásban részesült.

Egyedül nem megy

2001. június 22-én jött létre Keletközép- Európa első turisztikai klasztere, a Pannon Termál Klaszter. A Nyugat-dunántúli régió és a Balatoni régió 28 gyógy- és termálturisztikai vállalkozása és szervezete a tagja. Az Észak-alföldi Termál Klaszter Egyesület 2005. szeptember 22-én 18 alapító taggal alakult meg, és a szomszédos Dél-alföldi Termál Klaszterrel egy évvel később együttműködési megállapodást kötött. Azóta közösen építették fel az „Alföld Spa” brandet. Háromévi előkészület után a közelmúltban a vajdasági Magyarkanizsán is megalakult a Regionális Egészségturisztikai Klaszter. Az új klaszter már az első ülésén együttműködési megállapodást kötött a Dél-alföldi Termálklaszterrel, amely elindulása óta már több klaszter létrejötténél bábáskodott, többek között a magyarkanizsait is rendszeres szakmai tanácsokkal látta el. Körmöczi Károly helyi polgármester, valamint Szecsei Mihály, a kezdeményező bizottság képviselője is köszönetet mondott Albel Andornak, a Dél-alföldi Termál Klaszter elnökének a támogatásért.

Mi az a medical wellness?

A gyógyturizmus és a wellness-egészségturizmus közötti űrt hivatott betölteni az egyre inkább tért hódító medical wellness. 2007 januárjában a Medical Wellness Kongresszuson, Berlinben a turizmus és az egészségügy területén dolgozó szakemberek közösen alakítottak ki a napjainkban használatos meghatározást, amely szerint: „Medical wellness alatt olyan tudományosan igazolt egészségügyi eljárásokat tartalmazó szolgáltatásokat értünk, amelyek az életminőség és a szubjektív egészségérzet tartós javulását segíti elő preventív szemlélet tükrében, illetve az egészségtudatos életforma támogatását szorgalmazza.” A cél tehát az életvitel megváltoztatása, amely aztán hozzásegít az egészség megőrzéséhez és az általános jó közérzet biztosításához.

Európa elitjében – Hajdúszoboszló

 Az elkövetkező évek egyik legjelentősebb hazai fürdőfejlesztése minden bizonnyal a hajdúszoboszlói lesz. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében kormánydöntés alapján támogatott beruházás célja Hajdúszoboszló nemzetközi hírű gyógyhellyé és fürdővárossá fejlesztése. Ehhez a városnak a lehető legtágabb értelemben vett egészségturisztikai paletta teljes kínálatát fel kell vonultatnia – hangsúlyozta Németh Enikő, a település önkormányzatának pályázatkezelője. Hajdúszoboszló gyógyhelyi fejlesztésének kiemelt beruházása az „Aqua-Palace élményfürdő” projekt. A júliusi kormánydöntés értelmében a 4,5 milliárdos beruházás az Észak Alföldi Operatív Program (ÉAOP) forrásaiból kap támogatást. Az Aqua-Palace élményfürdő a meglévő Gyógyfürdő és az Aqua-Sol szálloda szomszédságában, 15 ezer négyzetméter alapterületen épül fel, mintegy 1600 négyzetméter vízfelülettel. A létesítmény Európa legnagyobb fürdőkomplexumának részeként jön létre, azonban a fedett fürdő, a létesítmény többi részétől elkülönülten, önálló bejáraton keresztül lesz megközelíthető. Ez azért is fontos, mivel az Aqua-Palace egész évben látogatható lesz. A meglévő gyógyászati egységhez fedett és zárt út vezet majd. A Gyermekvilág is elkülönül a rekreációs tértől, így biztosítva a különböző generációk eltérő igényeihez való alkalmazkodást. A létesítmény egyidejűleg 1000 fő befogadására lesz alkalmas. Számos wellness-szolgáltatás mellett fitneszterem és szaunaudvar is lesz benne.

Uniós szabályozás a fürdővizek védelméről

Az Európai Parlament 2006 januárjában fogadta el a fürdővizek minőségéről szóló irányelvet, amelynek határértékei és az azokat meghatározó vizsgálati módszerek, valamint a megváltozott fürdővíz-kategóriák 2015-től lépnek jogerőre. Az egyik újdonság, hogy a „kiváló”, „jó”, illetve „elégtelen” minősítések mellett megjelenik az „elfogadható” kategória is, amely az az abszolút minimum, amelyet a tagországok fürdővizeinek minőségben garantálniuk kell. Az új szabályozás alapvető célja a fürdőzőket fenyegető egészségügyi kockázatok csökkentése a jelenlegi 12 százalékról 7,5 százalékra. (Ma 12% az esélye annak, hogy a fürdőző megbetegszik.) Ez megfelelne a „tűrhető” kategória határértékének. Az új jogszabály szerint a közvéleményt is tájékoztatni kell a fürdővíz minősítéséről, amit tájékoztató táblákon, a sajtón és az interneten keresztül kell megtenni.

Megnyílt a szentgotthárdi fürdő

Néhány hetes próbaüzemet követően október elején hivatalosan is megnyitott Szentgotthárd új büszkesége, a St. Gotthard Spa & Wellness fürdő. A közel kétmilliárd forintos beruházással, 300 milliós állami támogatással létrehozott létesítmény egész évben működik, medencéinek többsége a mediterrán hangulatú, rengeteg zöld növénnyel díszített épületben kapott helyet. A fürdőben 1500 négyzetméteres vízfelület, különleges csúszdák, pezsgőfürdők, szaunák, gyógy- és wellnesskezelések várják a felüdülésre vágyó vendégeket. Az épületben szépségfarm is helyet kapott, ahol akár a mézes vagy csokoládés pakolásokat is kipróbálhatják a vendégek. Hamarosan elindul a 260 ágyas, 500 fő befogadására alkalmas konferenciakapacitással rendelkező Thermal Hotel St. Gotthard**** építése a fürdő szomszédságában, amely közvetlenül csatlakozik a fürdőhöz. A későbbiekben további szállodák, üdülőfalu és luxuskemping épülhet a fürdő közelében. Gömbös Sándor, a fürdőt üzemeltető, 100%-ban önkormányzati tulajdonú Gotthard Therm Kft. ügyvezetője és Kocsis Tamás fürdőigazgató napi 6-700 vendégre számít a létesítményben. Az eddigi adatok szerint 80 százalékban külföldiek, elsősorban osztrákok és németek veszik igénybe a fürdő szolgáltatásait. A város a turizmust tekinti kitörési pontnak, ezért a rábai vadvízi evezéstől a barokk emléktúráig sokféle különleges programmal várják a Szentgotthárdra látogatókat. A város turisztikai kínálatának népszerűsítésében nagy szerepet szán az önkormányzat a fürdőnek.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.