Feladja saját keresőjének fejlesztését, és a jövőben a Microsoft nemrég indított Bingjét használja saját oldalain is a Yahoo – áll abban a szerdán bejelentett megállapodásban, amelyet másfél éves előkészítés előzött meg a két cég részéről. A szövetség révén az együttműködés kezdetén a Microsoft 30 százalékot mondhat majd magáénak az interneten zajló keresésekből, szemben az egyelőre 65 százalék fölött uralkodó Google-lel – derül ki a Comscore adataiból, amelyeket az Advertising Age idézett a bejelentés kapcsán.
A deal lényege, hogy a kereséseket mindkét cég oldalain a Microsoft motorja szolgálja ki, ahogy a mellettük megjelenő hirdetéseket is, utóbbiakat viszont a Yahoo értékesítheti minden felületen. A Yahoo a saját oldalain indított keresések mellett eladott hirdetésekből 88 százalékot meg is tarthat – a lépést elemző BusinessWeek cikke szerint ezzel minimum szinten tartják, de inkább növelik ezirányú bevételeiket, miközben megszabadultak a keresőmotor fejlesztési költségeitől. A Microsoft cserébe nem csak azt biztosítja be, hogy a magabiztosan elindított Bing hozza az elvárt számokat (eddig nem tette), de azt is, hogy az egyetlen komolyan vehető riválissá váljon a keresések terén a Google mögött. Danny Sullivan, a Search Engine Land című szakoldal szerkesztője szerint ők jönnek ki jobban az üzletből, mivel az ő szervereiken futnak majd azok a keresések, amelyek alapján a felhasználók keresési szokásaira vonatkozó, a hirdetések célzásában segítő értékes adatokat megszerezhetik. „Mindegy, hogy ki adja el a hirdetéseket, a végén minden kártya a Microsoft kezében lesz” – mondta Sullivan. A Yahoo nem csak pluszbevételeket remél azért cserébe, hogy lemond a stratégiai keresőtechnológiáról, de egyben időt is nyer arra, hogy újragondolja stratégiáját, a piactól és saját részvényeseitől egyaránt – elemez a BusinessWeek.
A hirdetők feltehetően üdvözölni fogják a lépést – latolgatja a BusinessWeek –, mivel végre komoly versenytárs jelenne meg a keresések és a belőlük származó bevételek piacát is uraló Google-lel szembe. Ahhoz viszont, hogy az egyezség érvénybe lépjen, az amerikai és az európai versenyhivatalok engedélyeire lesz szüksége a két cégnek, a Google viszont nyilvánvalóan aggályokkal fogja próbálni megakadályozni, vagy legalább lassítani a folyamatot. Ezt támasztják alá a csütörtökön született első nyilatkozatok is: a fogyasztók rosszul járnak a három komoly szereplő egyikét kiiktató, a technológiai verseny iramát lassító döntéssel – mondta Melissa Mayer, a Google alelnöke a nap folyamán egy kaliforniai konferencián. Ha a Google-nek nem sikerül leállíttatnia vagy feltartania a folyamatot, a szükséges bonyolult integrációt 2010 elején kezdheti meg, és az év végére fejezheti be a két cég. (Társlapunk, a Kreatív Online)