A minőség kommunikálása még nem jelent vendégeket

Amint előző számunkban megírtuk, többféle módon jelezheti egy szálloda potenciális ügyfeleinek, hogy náluk odafigyelnek a megfelelő minőség biztosítására. Ezek egyike a Magyar Turizmus Minőségi Díj, amelyet a szakma ugyan komoly elismerésnek tekint, de valódi marketingértéke csak akkor lesz, ha széles körben megismertetik az emberekkel.

Többféle módon kommunikálhatja egy szálloda vagy étterem, hogy minőségi szolgáltatást nyújt. A direkt módon ezt közlő hirdetéseken túl például díjakat gyűjthet, vagy minőségbiztosítási, illetve minőségirányítási rendszert működtethet. Díjakból bő a választék. Mint Kovács István, a Magyar Szállodaszövetség (MSZSZ) főtitkára elmondta, a szövetség mindössze kétféle díjat ad ki, a „Zöld szálloda” és „Az év szállodása” díjat. Ha azonban az ember kicsit nézegeti a szállodák honlapjait, többféle kitüntetéssel is találkozhat: létezik például az Év legjobb szállodája cím, és nem egy kitüntetést adnak – legtöbbször nemzetközi – szaklapok is. Az idősbarát vagy családbarát szálloda inkább az üzletpolitika része; nyilván a megnevezett, kiemelt célcsoportot akarják odavonzani. A szakma legelismertebb díja a Magyar Turizmus Zrt. által alapított és szigorú feltételek teljesülése esetén kiadott Magyar Turizmus Minőségi Díj.

Ami a minőségbiztosítási, illetve minőségirányítási rendszereket illeti, mint Kovács István elmondta, a HACCP-rendszer alkalmazása minden szállodában és étteremben kötelező. Az ISO-t nem tarják jól alkalmazhatónak a szállodaiparban, bár vannak példák a bevezetésére. A legtöbb szállodalánc saját standardjait használja.

Az mindenesetre a díjak és a minőségbiztosítási, illetve minőségirányítási rendszerek közös vonásának tűnik, hogy a vendégeket egyelőre nem nagyon érdekli, rendelkezik-e velük egy szálloda, vagy nem. Ezalól pillanatnyilag a Magyar Turizmus Minőségi Díj sem kivétel.

Idővel versenyelőnyt jelenthet

A hajdúszoboszlói Barátság Gyógy- és Wellness Szálloda még 2005-ben kapta meg a Magyar Turizmus Minőségi Díjat, és az országban elsőként, 2000-ben szerezte meg az ISO-minősítést. „Minden megjelenésünkkor, minden promóciónkban hangsúlyoztuk, hogy megkaptuk a Magyar Turizmus Minőségi Díjat, de az elmúlt években ennek nem éreztük pozitív hatását a vendégek részéről” – mondta Istók Csaba, a szálloda igazgatója. A hotel a „Zöld szálloda” címet is elnyerte. Az ISOminősítésre nem is pályáztak újból, úgy vélik ugyanis, hogy ahhoz képest, amennyi munka volt vele, nem hozott sokat. Más kérdés a Magyar Turizmus Minőségi Díj; Istók Csaba azt mondja, azt az idén újra megpályázzák. Véleménye szerint - aminek korábban többször hangot is adott – a díjhoz eddig nem járult megfelelő marketingtámogatás, és így nem is sokan ismerik . Úgy véli azonban, ez a jövőben változni fog, már csak azért is, mert egyre több szálloda kapta meg.

 Az ismertség növelését az is segíteni fogja, hogy a Magyar Turizmus Zrt. ígérete szerint valamennyi kommunikációs csatornáját (honlapok, Tourinformirodák, Itthon otthon van televíziós programajánló, kiadványok, média-együttműködések) felhasználja a díjazott szolgáltatók népszerűsítésére. Az MT Zrt. központi portálján a díjazott szállodák és éttermek a kiemelt ajánlatok között vannak. Ha a szolgáltató ajánlatát német vagy angol nyelven is biztosítja, az idegen nyelvű honlapokon is kiemelt helyen jelenhet meg.

Az idén kitüntetett kecskeméti Aranyhomok Wellness Szálloda azért pályázta meg a Magyar Turizmus Minőségi Díjat, mert szeretett volna presztízsértékű kitüntetést szerezni. Horváth László igazgatóhelyettesnek is vannak kételyei azzal kapcsolatban, hogy a vendégek tisztában vannak-e azzal, milyen nehéz megszerezni ezt a díjat. Úgy véli azonban, a gombamód szaporodó szállodák miatt a jövőben egyre nagyobb igény lesz azokra a díjakra, amelyek valódi minőségi garanciát jelentenek.  

„A díjnak akkor lesz piaci értéke, ha folyamatos kontrollal gondoskodnak arról, hogy valóban csak a kiváló szolgáltatást nyújtó szállodák és éttermek kaphassák meg. Ehhez időnként a feltételrendszert is át kell alakítani” – fűzi hozzá Háber Tamás, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke, a Magyar Turizmus Minőségi Díjat elnyerő pécsi Aranykacsa étterem tulajdonosa.

Az ISO a sokszínűség gátja

Az ISO jövője nem ígérkezik ennyire rózsásnak a szállodaiparban. Mezey Tamás, a Danubius Hotels Group minőségügyi és vállalkozási igazgatója úgy véli, a hagyományos, ISO alapú minőségbiztosítási rendszer ideális termelő cégek, például egy autógyár számára, de nehezen alkalmazható a szolgáltatások, különösen a rugalmas, gyorsan változó szállodaipar területén. Viszonylag merev, nagy dokumentációigényű és nem utolsósorban költséges rendszerekről van szó, amelyek eddig nem véletlenül nem tudtak elterjedni. Szerinte ezek a rendszerek egy-két távol-keleti országot leszámítva már az egész világon visszaszorulóban vannak. A szakember szerint a HOTREC, az EU-tagországok szállodai és vendéglátó szövetségeinek szalmai szervezete rendkívül határozottan elhatárolódott az ISO szabványosítási törekvéseitől. Mezey szerint maguk a tanúsítványok is veszítenek az értékükből. „A minőségügyi szakmában eltöltött számos év tapasztalatai alapján az a véleményem, hogy folyamatosan csökken az úgynevezett minőségbiztosítási rendszerek értéke és hitelessége. A klasszikus minőségbiztosítási folyamat három eleméből – felkészítés, tanúsítás, éves auditálás – az utóbbi kettő sok esetben csak pénz kérdése. Személy szerint nem tartok sokra egy olyan rendszert, amelyben a minőségügyi munka az éves audit előtti napokra koncentrálódhat” – fejti ki véleményét.

A Magyar Turizmus Minőségi Díj

2001-ben kezdődött el a Magyar Turizmus Rt. keretein belül a munka, amelynek a célja egy teljesen új, minden szolgáltatási folyamatra kiterjedő minősítési rendszer kialakítását célozta. A program koordinálását 2004-ben az OIB vette át, amely kidolgozta a díj szigorú feltételrendszerét.

A pályázatot minden évben egyszer, február elején írják ki. A jelentkezési határidő február 28. Miután jelentkeztek és befizették a pályázati díjat, a szállodák és éttermek minőségügyi megbízottjai egynapos képzésen vesznek rész, amelyen elméleti és gyakorlati ismereteket kapnak az önértékelés elvégzéséhez. Az önértékelés során a jelentkezők önállóan kitöltik a szakmai önértékelő és ellenőrző listát, amely a szállodáknak 600, az éttermeknek pedig 300 kérdést tartalmaz. A kérdések megválaszolásában az OIB-projektiroda igény esetén segítséget nyújt. A pályázat benyújtásának határideje minden évben május 31. Ezután az értékelő bizottság tartalmi és formai szempontból megvizsgálja a pályázatokat, két bizottsági tag pedig titkos helyszíni vizsgálatot tart. Az értékelőbizottság tesz javaslatot, ki kapja meg a díjat. Odaítéléséről az OIB által felkért szélesebb szakmai grémium dönt az adott év december 15-ig. A döntésről a nyerteseket az OIB január 31-ig értesíti. A díjat az Utazás nemzetközi idegenforgalmi kiállításon adják át. Három évre lehet megkapni, és legalább egy utóellenőrzésre minden nyertes számíthat. A Magyar Turizmus Minőségi Díj 2005-ben indult egy próbaprojekttel, amelynek során hat szálloda és négy étterem nyerte el. 2006-ban 23 szálloda és öt étterem, 2007-ben pedig 18 szálloda és három étterem lett díjazott. Tavaly a HOTREC akkreditálta a programot, így a nyertesek az európai kritériumoknak való megfelelést igazoló 2Q jel használatára is feljogosítja a díjazott éttermeket és szállodákat.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.