A szakszervezetek szerint felkészületlenül tárgyal a BA

A munkaadói oldal képviselői úgy ültek hétfőn tárgyalóasztalhoz, hogy a legelemibb részletekkel sem voltak tisztában, láthatóan zavarba ejtette őket minden, a konkrétumokat firtató kérdés – írja közleményében a Légiközlekedés Egyesült Szakszervezet és a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete. A szakszervezetek továbbra is ragaszkodnak a naponta több mint egymillió forintért ideköltöztetett görög sztrájktörők hazaküldéséhez.

Hétfőn folytatódtak a sztrájk-tárgyalások Ferihegyen. A vasárnap hatályát vesztett kollektív szerződést felváltó új megállapodás felé azonban nem sikerült érdemi lépéseket tenni, mivel a repülőtér vezetősége elemi kérdésekre sem tudott válaszolni.

Minden olyan felvetés, amely a konkrétumokat érintette, érezhető zavart okozott, és egymásnak gyakran élesen ellentmondó állításokat szült a munkaadói oldalon. A szakszervezetek legelső kérdései után rögtön fél órás szünetet kértek a jelenlévő vezetőségi tagok. A dolgozók legnagyobb csoportját az utasbiztonsági ellenőrök alkotják. Az ő tervezett létszámukat firtató kérdésre a menedzsment azt válaszolta, az állomány nagysága az éven belül 260-330 fő között fog ingadozni. Ekkora intervallum meghatározását nem lehet a forgalom intenzitásának szezonális változásaival indokolni. Ez csak egyet jelenthet: a cégnek nincs megalapozott humánpolitikai koncepciója, üzleti terve, egyetlen szándéka a költségek lefaragása, bármilyen logika nélkül.

A napi pihenőidő hosszára – tehát az egyik műszak vége és a következő műszak kezdete közötti órák számára – vonatkozó kérdést a menedzsment jelenlévő tagjai először nem is értették meg. A később megnevezett tíz óra pedig rosszabb mint amit a Munka Törvénykönyve kollektív szerződés nélkül is biztosít (11 óra). A menedzsment úgy akart tárgyalni hétfőn a munkarendekről, hogy közben a műszakpótlékok változására bevallottan nincs kidolgozott terve. A szakszervezetek meggyőződése, hogy e két kérdésről csak együtt van értelme tárgyalni.

A menedzsment több javaslata ugyanakkor egyenesen elfogadhatatlan. Így például az, hogy éves munkaidő-keretet akarnak meghatározni. Ez azt jelenti, hogy egy egész évre előre határoznák meg a munkanapok számát, de ezek havi, heti elosztásához a vezetőség teljesen szabad kezet kapna. A Munka Törvénykönyve kéthavi keret kijelölését írja elő, amitől a kollektív szerződés keretében el lehet térni. Így a menedzsment ajánlata ennél lényegesen rosszabb feltételeket jelentene. Ez, és a munka-beosztások ezzel járó teljes tervezhetetlensége a megegyezések egyik fő akadálya.

A munkaidő ma is nehezen tervezhető Ferihegyen. A munkáltatói javaslat értelmében azonban a legforgalmasabb nyári hónapokban rendszeressé válhatna a 48 órás munkahét, úgy, hogy három-négy munkanap után járna egyetlen pihenőnap. A pontos beosztásokat pedig csak egy héttel előre lehetne megismerni. Mindez például egy öt napos nyári szabadság kivételét is csaknem lehetetlenné tenné. Hangzatos, de valójában semmitmondó a vezetőség „biztonsági garanciákra” vonatkozó kikötése: ennek értelmében azt vállalják, hogy nem alkalmaznak illegális sztrájktörőket, ha nem lesz sztrájk. A szakszervezetek követelik a görög „zsoldosok” hazaküldését. Ők már eddig is csaknem 30 millió forintjába kerültek a cégnek, amely összegből a szakszervezetek követeléseinek jelentős részét teljesíteni lehetett volna. Csak egy napi szállásuk legalább egymillió forintba kerül, nem beszélve étkeztetésükről, és fejenként 1500 eurós kétheti illetményükről.

A szakszervezetek természetesen fenntartják a sztrájk folytatásának jogát, amennyiben a dolgozók többsége kilátástalannak ítéli a tárgyalások menetét. A szakszervezetek szerint a most bosszulja meg magát, hogy a szeptemberben kezdődött sztrájk-egyeztetések és a kollektív szerződés-tárgyalások alatt a menedzsment elzárkózott bármiféle konkrétum megvitatásától, és végig biankó csekket, szabad kezet kért a szakszervezetektől.

Az érdekképviseletek azt kérik, hogy a Hochtief-Budapest Airport vezetősége nagyon gyorsan pótolja lemaradását, és álljon elő konkrét tervekkel, amelyekről legalább érdemi vitát lehet folytatni.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.