A szakszervezetek szerint felkészületlenül tárgyal a BA

A munkaadói oldal képviselői úgy ültek hétfőn tárgyalóasztalhoz, hogy a legelemibb részletekkel sem voltak tisztában, láthatóan zavarba ejtette őket minden, a konkrétumokat firtató kérdés – írja közleményében a Légiközlekedés Egyesült Szakszervezet és a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete. A szakszervezetek továbbra is ragaszkodnak a naponta több mint egymillió forintért ideköltöztetett görög sztrájktörők hazaküldéséhez.

Hétfőn folytatódtak a sztrájk-tárgyalások Ferihegyen. A vasárnap hatályát vesztett kollektív szerződést felváltó új megállapodás felé azonban nem sikerült érdemi lépéseket tenni, mivel a repülőtér vezetősége elemi kérdésekre sem tudott válaszolni.

Minden olyan felvetés, amely a konkrétumokat érintette, érezhető zavart okozott, és egymásnak gyakran élesen ellentmondó állításokat szült a munkaadói oldalon. A szakszervezetek legelső kérdései után rögtön fél órás szünetet kértek a jelenlévő vezetőségi tagok. A dolgozók legnagyobb csoportját az utasbiztonsági ellenőrök alkotják. Az ő tervezett létszámukat firtató kérdésre a menedzsment azt válaszolta, az állomány nagysága az éven belül 260-330 fő között fog ingadozni. Ekkora intervallum meghatározását nem lehet a forgalom intenzitásának szezonális változásaival indokolni. Ez csak egyet jelenthet: a cégnek nincs megalapozott humánpolitikai koncepciója, üzleti terve, egyetlen szándéka a költségek lefaragása, bármilyen logika nélkül.

A napi pihenőidő hosszára – tehát az egyik műszak vége és a következő műszak kezdete közötti órák számára – vonatkozó kérdést a menedzsment jelenlévő tagjai először nem is értették meg. A később megnevezett tíz óra pedig rosszabb mint amit a Munka Törvénykönyve kollektív szerződés nélkül is biztosít (11 óra). A menedzsment úgy akart tárgyalni hétfőn a munkarendekről, hogy közben a műszakpótlékok változására bevallottan nincs kidolgozott terve. A szakszervezetek meggyőződése, hogy e két kérdésről csak együtt van értelme tárgyalni.

A menedzsment több javaslata ugyanakkor egyenesen elfogadhatatlan. Így például az, hogy éves munkaidő-keretet akarnak meghatározni. Ez azt jelenti, hogy egy egész évre előre határoznák meg a munkanapok számát, de ezek havi, heti elosztásához a vezetőség teljesen szabad kezet kapna. A Munka Törvénykönyve kéthavi keret kijelölését írja elő, amitől a kollektív szerződés keretében el lehet térni. Így a menedzsment ajánlata ennél lényegesen rosszabb feltételeket jelentene. Ez, és a munka-beosztások ezzel járó teljes tervezhetetlensége a megegyezések egyik fő akadálya.

A munkaidő ma is nehezen tervezhető Ferihegyen. A munkáltatói javaslat értelmében azonban a legforgalmasabb nyári hónapokban rendszeressé válhatna a 48 órás munkahét, úgy, hogy három-négy munkanap után járna egyetlen pihenőnap. A pontos beosztásokat pedig csak egy héttel előre lehetne megismerni. Mindez például egy öt napos nyári szabadság kivételét is csaknem lehetetlenné tenné. Hangzatos, de valójában semmitmondó a vezetőség „biztonsági garanciákra” vonatkozó kikötése: ennek értelmében azt vállalják, hogy nem alkalmaznak illegális sztrájktörőket, ha nem lesz sztrájk. A szakszervezetek követelik a görög „zsoldosok” hazaküldését. Ők már eddig is csaknem 30 millió forintjába kerültek a cégnek, amely összegből a szakszervezetek követeléseinek jelentős részét teljesíteni lehetett volna. Csak egy napi szállásuk legalább egymillió forintba kerül, nem beszélve étkeztetésükről, és fejenként 1500 eurós kétheti illetményükről.

A szakszervezetek természetesen fenntartják a sztrájk folytatásának jogát, amennyiben a dolgozók többsége kilátástalannak ítéli a tárgyalások menetét. A szakszervezetek szerint a most bosszulja meg magát, hogy a szeptemberben kezdődött sztrájk-egyeztetések és a kollektív szerződés-tárgyalások alatt a menedzsment elzárkózott bármiféle konkrétum megvitatásától, és végig biankó csekket, szabad kezet kért a szakszervezetektől.

Az érdekképviseletek azt kérik, hogy a Hochtief-Budapest Airport vezetősége nagyon gyorsan pótolja lemaradását, és álljon elő konkrét tervekkel, amelyekről legalább érdemi vitát lehet folytatni.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.