Az MT Zrt. bécsi irodájának honlapjáról letölthető (www.ungarn-tourismus.at/sarok/2009_eves_jelentes.pdf) elemzés szerint: a hazai beutazó turizmusban tapasztalt negatív tendenciák, a pénzügyi válság, valamint az ausztriai belföldi turizmus élénkülése ellenére, 2009-ben a magyarországi szálláshelyeken az osztrák vendégforgalom dinamikusan és jelentősen nőtt.
Tavaly, a 2008-as bázishoz képest több mint 33 ezer vendégéjszakával gyarapodott az osztrák vendégéjszakák száma, amely gyarapodás példanélküli: a rendszerváltás óta nem volt precedens egy esztendő alatt ilyen mértékű nominális vendégéjszaka-szám bővülésre az osztrák beutazó piacot illetően. A hazai kereskedelmi szálláshelyeken az osztrák vendégéjszakák száma meghaladta a 723.000-et, amely az elmúlt évtized második legjobb eredménye.
„Magyarország turisztikai célországként rég nem látott népszerűségnek örvend Ausztriában”- foglalta össze a tényeket a február 10-ei bécsi sajtótájékoztatón Kovács Balázs, az MT Zrt. ausztriai külképviseletének vezetője. Örvendetes, hogy az osztrák vendégszámnál (+4%) dinamikusabban nőtt a vendégéjszakák száma (+4,8%), amely az átlagos tartózkodási idő hosszabbodását is jelzi.
A Tisza-tó és a két alföldi régió kivitelével, valamennyi turisztikai régióban bővült az osztrák vendégforgalom. A régiók közül Budapest és környéke (+12%), valamint Közép-Dunántúl (+32%) szálláshelyei esetében soha nem látott kétszámjegyű bővülés figyelhető meg ezen a téren. A forgalomnövekedés nagysága és iránya erősen korrelál az MT Zrt. osztrák piacon folytatott kampányainak intenzitásával. Tekintettel arra, hogy Ausztria a hazai turizmus második legnagyobb küldőországa (lakosságszámra vetítve fajlagosan a legnagyobb), ezért a piac szegmentációban használatos BCG mátrix alapján az osztrák piac a magyar turizmus számára már nemcsak a „fejőstehén” kategóriába, hanem a növekedési potenciál tekintetében a „csillag” kategória is tartozik.
Az elmúlt évben az ellentétes tendenciáknak köszönhetően – kevesebb magyar turista Ausztriában vs. több osztrák vendég Magyarországon – a relációban tovább javult turisztikai egyenlegünk. A passzívumunk azonban még így is jelentős, mintegy 630 ezer vendégéjszaka az osztrák fél javára. Ugyanakkor figyelemre méltó, hogy az óriási marketingbüdzsével és tengerparttal rendelkező Horvátországot leszámítva – hazánkkal ellentétben – fő konkurenseink egyike sem tudta a pénzügyi válság következtében megváltozó utazási szokásokat a maga javára fordítani az osztrák piacon. (Magyar Turizmus Zrt.)