A válság végképp betette a kaput a balatoni étteremtulajdonosoknak

Az idei balatoni nyár legnagyobb vesztesei az étteremtulajdonosok és üzemeltetők, a forgalom visszaesése nyomán mind több az eladó vendéglátó-helyiség. 

Esténként a legnívósabb siófoki, balatonföldvári, füredi, tihanyi, sőt keszthelyi vendéglők jelentős része is szinte kong az ürességtől, a kerthelyiségekben tétlen pincérek álldolgálnak. A Napi Gazdaság által megkérdezett üzemeltetők az elmúlt évhez képest 15-20 százalékos forgalomcsökkenésről számoltak be, de olyan is akadt, aki szerint harmadával kevesebb a vendég, mint tavaly nyáron, pedig már akkor sem lehetett dicsekedni. Az áfaemelés ráadásul tovább növelte a költségeket, azokat pedig a jelenlegi helyzetben szinte senki sem tudja áthárítani a vendégekre.

Valamivel jobb helyzetben vannak, akik különböző speciális kínálatú helyeket, például pizzériákat és halászcsárdákat működtetnek, illetve akikhez rendszeresen érkeznek csoportok, ám az utóbbinak ára van: a turistákat behozóknak ugyanúgy fizetniük kell, mint az esküvők vagy a rendezvények szervezőinek. Az egyik legnevesebb balatonfüredi étterem üzletvezetője szerint a gazdasági válságban a hasukon spórolnak az emberek. A vendéglők és csárdák helyett a büfékbe, a hurka- és lángossütőkhöz mennek, de a legnagyobb forgalom a bevásárlóközpontokban van.

Kamarás László szerint, akinek családja több mint harminc éve foglalkozik vendéglátással a tó partján, a válság végképp betette a kaput az étteremtulajdonosoknak és nem csupán a Balaton partján. A Siófokon két éttermet és halászcsárdát működtető szakember szerint a költségek - elsősorban az energia, a víz és az alapanyagok ára - közel 30 százalékkal emelkedtek az elmúlt hónapok során, miközben az előszezon csapnivaló volt, és az is nyilvánvaló, hogy a gazdasági válság takarékoskodásra kényszeríti az embereket. 

A nyugat-balatoni térségben három éttermet is működtető Fehér Pál elmondta: az idei utolsó júliusi hétvégén összesen 138 vendéget szolgáltak ki, míg tavaly 175-öt, holott minden korábbinál jelentősebb árengedményekkel igyekeznek becsalogatni a vendégeket. Fehér szerint az is visszavetette a balatoni vendéglősök forgalmát, hogy a tehetősebb hazai és külföldi turisták egyre inkább azokat a szállodákat keresik, ahol az árban az ellátás is benne van. Változás addig nem is várható, amíg a fizetőképes kereslet nem nő, ám ezt úgy tűnik, sokan már nem érik meg. Nem véletlen, hogy az elmúlt időszakban tovább nőtt az eladó vagy kiadó vendéglátó ipari létesítmények száma, szinte az egész parton.

Gyótay Tamás, ingatlanforgalmazással is foglalkozó ügyvéd a Napinak nyilatkozva elmondta: csupán július utolsó hetében nyolc olyan ügyfél kereste meg, aki kénytelen szabadulni vendéglőjétől. Az eladók döntő többsége az elmúlt időszak során hitelből újította fel, illetve fejlesztette az adott létesítményt, és most, miután a bevételek csökkentek, a törlesztőrészletek pedig emelkedtek, kénytelenek túladni az ingatlanon. Gyótay hozzátette: várhatóan az ősszel még több létesítmény kerül majd piacra, nem is csoda, hogy az árak folyamatosan csökkenek (Napi Gazdaság).


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.