A 2011-es turisztikai év Ausztriában egy nagy hullámokat keltő, s mind a mai napig tartó élénk szakmai vitával kezdődött, amelynek közvetlen kiváltó oka az volt, hogy az Osztrák Gazdasági Kamara (WKO) váratlanul bejelentette, hogy 2012. január elsejével megvonják a kamarai hozzájárulás fizetését az osztrák nemzeti turisztikai marketingszervezettől: az Österreich Werbungtól.
Vád
A kamarai hozzájárulás a marketingszervezet büdzséjének mintegy negyedét 8 millió eurót jelent. Az osztrák 3-5 csillagos szállodák mintegy 15 millió euró kötelező kamarai tagságot fizetnek, míg a teljes ausztriai turisztikai szektor kamarai tagdíja 40 millió euróra tehető. Ennek csupán töredéke az a 8 millió euró, amelyet a WKO az ÖW költségvetésébe fizetett.
A WKO véleménye szerint az ÖW nem fedi le teljes mértékben tevékenységével a feltörekvő piacokat, s nem elég kizárólag az osztrák turizmust külföldön népszerűsíteni, hanem a hazai szállodai vendégforgalom 28%-át adó belföldi turizmus népszerűsítésére is törekedni kell közös külképviseletek működtetésével, a párhuzamosságok felszámolásával komoly költségmegtakarítást lehet elérni.
Védelem
A szakmai szervezetek, köztük az Osztrák Szállodaszövetség, tartományi turisztikai szervezetek illetve a minisztérium védelmébe vette az ÖW-t A szakmai érvek között elhangzott, hogy csak az ÖW rendelkezik azzal a szükséges tudással, amely a sikeres külpiaci turisztikai marketinghez szükséges, így a külgazdasági hálózattal való összefonódás felesleges, káros és szakmailag ellenjavalt. A Wien Tourismus igazgatója hangsúlyozva, hogy a kamarának, mint kisebbségi tulajdonosának egyáltalán nem feladata a napi operatív ügyekbe való beleszólás annál inkább a munkavégzés feltételeinek biztosítása.
A többségi tulajdonos gazdasági minisztérium - mely 2009-től 28 millió eurót ad az ÖW teljes, a szervezet saját bevételeivel illetve a WKO pénzével kiegészítve 56 millió eurós költségvetésébe - vezetője védelmébe véve az ÖW-t elmondta: kompetens munka nélkül az osztrák turizmust aligha kerülte volna el a gazdasági válság. A kamara pedig minden tulajdonosi döntésnél jelen volt, így nemtetszését korábban, más eszközökkel is kifejthette volna. A gazdasági miniszter igyekezett leszögezni, hogy az ÖW költségvetése semmiképp sem csökken, ezért a szövetségi kormány szavatol, ha kell, akkor a kamarának szánt exportösztönzési keretből csoportosítanak át forrásokat, ha szükséges. A miniszter kompromisszumos javaslatában elhangzott: A 2011-es év lehetőség, az új működési és szervezeti struktúra kialakítására, amelyben a nemzetközi turisztikai marketingben érintett minden jelentősebb ausztriai szereplő megtalálhatja a helyét.
ÖW közeli forrásainktól tudjuk, hogy közel a megállapodás az ÖW és a kamara között, 2012-re minden visszatérhet a normális kerékvágásba.