Az Index birtokába került újabb belső feljegyzés szerint a Pénzügyminisztérium főosztályvezetői több ponton jogszabálysértőnek tartják azt a kormány-előterjesztést, amely a Balatonringet építő Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. részére nyújtandó beruházási kölcsönről és az ahhoz kapcsolódó költségvetési készfizető kezességvállalásról szól. Az előterjesztésről mégis kormányhatározat született tavaly október 26-án.
A Moto GP magyarországi megrendezésének támogatásával, illetve a pályaberuházás megvalósításával kapcsolatos konstrukció a hazai jogszabályoknak azért nem felel meg, mert a hitelfelvevő a jelen állás szerint nem biztosít megfelelő fedezetet. Az ilyen típusú állami kezességvállalás feltétele egy kormányrendelet alapján a hitel tőkeösszege felének, valamint az első kamatperiódusban esedékes kamatösszeg felének megfelelő fedezet előírása. A felvázolt konstrukcióban viszont a fedezettel a hitelezett társaság a hitel folyósításának időpontjában nem rendelkezik, csak a beruházás teljes megvalósulását követően fog, akkor is csak az ingatlan értékbecslésétől függően. Az egyedi kezességvállalás egyik legfontosabb törvényi feltétele az, hogy a hitel visszafizetése kellően biztosított legyen. Az előterjesztés, illetve a hitelnyújtótól, az MFB-től származó információk alapján ez a feltétel nem áll fenn – írták a főosztályvezetők Oszkónak, aki információink szerint ezért nem is írta alá a kormány elé elvileg közös, PM-NFGM előterjesztésként került javaslatot.
Egyedi, kormányhatározaton alapuló kezességvállalás esetén a kormányrendelet alapján közbeszerzési eljárást kell lefolytatni a hitelnyújtó kiválasztására, ezért ilyen konstrukció esetén a hitelszerződés és a kezesi szerződés is jogszabályba ütközne, ezért semmisnek minősülne. Az MFB-ről szóló törvény alapján az MFB-nek a kormány határozata alapján folyósított egyes hiteleiért az állam a központi költségvetés terhére készfizető kezesként felel, tehát az egyedi kezességvállalás ez okból sem alkalmazható – áll a feljegyzésben.
További ütközést jelent az államháztartási törvénnyel, hogy a hitel visszafizetésének biztosítottnak kellene lennie egyéb állami többlet-támogatás nélkül. Az előterjesztésből ezzel szemben az derül ki, hogy az üzleti terv megvalósulásának alapvető feltétele a Moto GP futamok megrendezése, amelyre azonban a jogdíjat állami támogatás biztosítja. Amennyiben az Eurostat a megtérülést kockázatosnak ítéli meg, úgy a hitel összege az államháztartási hiányt és az adósságot a hitelrészletek felvételének időpontjában növelni fogja, ami a jelen helyzetben valószínűsíthető – írták a főosztályvezetők. A jövő évre vonatkozó 5 millió eurós jogdíj a maradvány-felhasználás keretében csak részben biztosítható.
A költségvetési törvényjavaslathoz készült, az Országgyűlésnek benyújtott 3 éves kitekintés 2011-2013 között szintén nem számol az évről évre növekvő összegű, évente 1,5 Mrd Ft-ot meghaladó mértékű kiadással. A MOTO GP kapcsán tervezett állami intézkedések (hitelnyújtás, kezességvállalás és jogdíj fizetése) tekintetében a magyar fél az Európai Bizottság vizsgálata esetén csak azzal érvelhet, hogy ezek nem nyújtanak a piacon meg nem szerezhető előnyt az érintett vállalkozások részére. A főosztályvezetők szerint ez az előterjesztésben felvázolt konstrukcióra nem igaz, ezért mindenképpen a Bizottság előzetes jóváhagyását kellene kérni, ami végül nem történt meg. A főosztályvezetők „semmiképpen sem javasolták” a közösségi joggal való összeegyeztethetőség szempontjából bizonytalan konstrukcióban való magyar állami részvételt. (Index)