Bankkártyás fizetés: hol érhet meglepetés?

Európában, Mexikóban, Thaiföldön és általában a turisták által gyakran látogatott helyeken könnyen tudunk fizetni bankkártyánkkal, ugyanakkor akad számos olyan ország, ahol jóformán nem létezik kártyaelfogadás. 

Négyest adnánk Európának: magyar utazók értékelték az elektronikus fizetési szolgáltatásokat a kontinens negyven országában. Háromezren értékeltek összesen negyven európai úticélt, és átlagosan négyes osztályzatot adtak akontinens országainak a magyar utazók, akik a bankkártyás fizetési lehetőségek szempontjából írták meg tapasztalataikat a MasterCard magyar nyelvű honlapjának Úti Tippek rovatában.

A MasterCard Úti Tippek európai adatbázisa különösen értékes információforrás lehet a magyar turistáknak, hiszen amint azt a Központi Statisztikai Hivatal adatai (2013. negyedik negyedév) mutatják, a magyar lakosság egynapos külföldi utazásainak célja legtöbbször valamelyik szomszédos ország, de a többnapos turisztikai célú utak 80%-a is az Európai Unió országaiba irányul.

Nem véletlen tehát, hogy az Úti Tippek szerzői a legtöbb értékelést (több mint 1600-at) a magyarok fő úticéljairól töltötték fel: Ausztriáról, Horvátországról, Olaszországról, Görögországról és Németországról így egészen részletes képet kaphatunk, üzlettípusokra és városokra lebontva is megismerhetjük, hol a legegyszerűbb a bankkártya-használat, vagy éppen hol mire érdemes figyelnie a magyar turistáknak.

Az európai országoknak adott jó osztályzat a gyakorlatban azt jelenti, hogy a legtöbb településen könnyen található olyan szállás, étterem, ahol elfogadják a kártyát, továbbá nemcsak szupermarketekben, hanem kisebb boltokban, tömegközlekedésben, múzeumokban is lehet kártyával fizetni, valamint ATM-et is egyszerű találni.

A viszonylag magas pontszám kialakításában az átlagos, hétköznapi európai úti tapasztalatok mellett (pl. kártyás fizetés szállodában, étteremben vagy szupermarketben) néhány egészen különleges helyszín is közrejátszott: svédországi városszéli autóbontó telephely, dubrovniki halpiac standja, osztrák magashegyi menedékház, belgiumi automata benzinkút is szerepel a legkellemesebb fizetési élmények listáján.

Akadt továbbá, aki az olasz utcai mozgófényképész mobil termináljánál, vagy egy görög hegyi falu szőnyegárus sátrában szerezte a legmeglepőbb kártyás fizetési tapasztalatát külföldön. A különböző közlekedési eszközök (vonat, busz, hajó, kerékpár) használatáért is szívesen fizettek a magyar turisták bankkártyával külföldön, sőt akadt, aki a vonaton, mobilterminálon keresztül vásárolt pótjegyet, vagy a parkolási bírság online befizetését említette pozitív példaként.

Az Úti Tippek felhasználóinak jó része pozitívan értékelte a külföldi kártyás vásárlás számukra ingyenes voltát, illetve azt, hogy a bankok által használt átváltási árfolyam ilyenkor gyakran kedvezőbb, mint az utcai valutaváltó helyek által kínált eladási árfolyam. Ugyanígy, sokan szereztek kedvező tapasztalatokat az ATM-ből történő készpénzfelvételkor: egy utazó például pozitív példaként említ olyan lengyelországi ATM-eket, amelyek rögtön kikalkulálják és megmutatják a használt váltóárfolyamot.

Többeknek okozott kellemes meglepetést, amikor a különböző európai boltokban fizetéskor a kártyaolvasó terminál felismerte a bankkártyájukat és magyar nyelven kommunikált velük.

„Az, hogy a magyar turisták Európa-szerte örömmel élnek az itthon már megszokott, vagy éppen eddig még ismeretlen fizetési lehetőségekkel, és ezekről lelkesen beszámolnak az Úti Tippek rovatban, azt mutatja, hogy a magyar bankkártya-birtokosok körében valós igény van a bankkártyás fizetés nyújtotta kényelem, gyorsaság, biztonság iránt külföldön is, valamint jelentős fogékonyság van bennük az újszerű, innovatív fizetési módok kipróbálására.” ̶ mondta Eölyüs Endre, a MasterCard igazgatója.

További információk:

A MasterCard által két éve, 2012. áprilisában indított, Úti Tippek nevű internetes szolgáltatás első kézből származó adatokat, utazási tanácsokat tesz közzé a különböző utazási célországok fizetési lehetőségeiről, tartalmát maguk a turisták frissítik saját élményeik alapján. Az adatbázis negyven európai úticél mellett öt másik kontinens hatvanöt országáról tartalmaz személyes tapasztalatokon alapuló információt. A MasterCard Úti Tippjei azzal is segítik a magyar turisták külföldi utazásra való felkészülését, hogy felsorolják azokat a lehetséges problémákat is, amelyek esetleg akadályozhatják a bankkártya-használatot külföldön.

A kártyás fizetés szempontjából leghátrányosabb európai országok közé tartozik a magyar utazók szerint például Albánia, Bosznia-Hercegovina vagy Ukrajna, ahol kártyával többnyire csak nagy forgalmú, nagyvárosi üzletekben lehet fizetni, illetve nem ritka, hogy az ATM-ekben nincs elég készpénz.

A KSH adatai szerint a magyar turisták 2013-ban 506 milliárd forintot költöttek külföldön. A külföldre látogatók fogyasztási, vásárlási szokásai – csakúgy, mint a Magyarországra érkezőknél – lényegesen különböznek az egy-, illetve a többnapos látogatók esetében. Az egy napra kiutazók kiadásaik háromnegyedét élelmiszer, ital, üzemanyag és egyéb árucikkek vásárlásra fordították.

A több napra látogatók költésének megoszlása ettől eltérő: a kiadások 29%-a szálláshely- és vendéglátó-szolgáltatások igénybevétele, további egyharmada egyéb árucikkek vásárlása, illetve kulturális, sport- és egyéb turisztikai szolgáltatások használata.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.