– Hét évvel ezelőtt azért kényszerültünk néhány irodánk – köztük a budapesti és a moszkvai képviselet – bezárására, mert úgy ítéltük meg, hogy egyszerre túl sok piacon vagyunk jelen, miközben a költségvetésünk nem növekszik. Most az az alapvető változás, hogy a legfontosabb küldőpiacunknak számító Németországban, Franciaországban és Hollandiában mostantól a Nagy-Britanniát alkotó területek: Skócia, Anglia és Wales önállóan népszerűsítik magukat. Másrészt viszont olyan mértékű forgalomnövekedést tapasztaltunk az utóbbi időben Közép- Európa országaiból (Lengyelországból például az idei első öt hónap során 225 százalékos volt ez a növekedés 2004 azonos időszakához képest), hogy muszáj volt reagálnunk. Az idén várhatóan már ugyanannyi lengyel turista érkezik hozzánk, mint svéd.
• Hogyan alakult az utóbbi időben a Magyarországról érkező forgalom?– 2003-ról 2004-re figyelemre méltóan megnőtt a Magyarországról származó turisták száma és költése is Nagy-Britanniában. Míg 2003-ban 111 ezer magyar látogatót regisztráltunk, addig egy évvel később már 188 ezret. Közben a magyar turisták összesített költése is jelentősen nőtt: a 2003-as 38 millió fontról 79 millióra. 2004 egyébként rekordév volt a brit beutazó turizmus számára, a 2003- as 24,7 millió külföldi látogatóval szemben 2004-ben 27,8 milliót regisztráltunk.
• Milyen céllal utaznak a magyarok Nagy-Britanniába?– 52 százalékuk üzleti utazó, 27 százalékuk klasszikus turista, 12 százalékuk pedig rokonokat, ismerősöket látogat meg a szigetországban. 44 százalékuk felkeresi Londont, ugyanennyien jutnak el Anglia más vidékeire, 9 százalékuk Skóciát, 11 százalékuk Walest veszi célba.
• A régió többi államával öszszehasonlítva, hol tart a magyar küldőpiac?– A Cseh Köztársaságból 2004-ben 274 ezer turistát regisztráltunk, akik 65 millió fontot költöttek el nálunk. Lengyelország messze a legkiemelkedőbb fejlődő piac: 528 millió látogatóval és 231 millió fontos költéssel.
• Milyen stratégiát követ a Visit Britain?– A Visit Britain stratégiát váltott a közelmúltban. A döntés értelmében a legfontosabb európai küldőpiacokon (Németország, Franciaország, Hollandia, Írország) Nagy-Britannia három országrészét: Angliát, Skóciát és Walest külön-külön reklámozzuk, míg a „fejlődő” vagy „növekvő” piacokon Nagy-Britanniát egységes egészként népszerűsítjük. Közép-Európából Magyarország, Csehország, Lengyelország és Oroszország tartozik ebbe az utóbbi csoportba.
• Hogy működik a brit turisztikai marketing szervezet?– A Visit Britain állami szervezet, amely nagyon szoros kapcsolatot ápol a turisztikai szakmával. Gyakran folynak a magánszférával közös kampányok és promóciók. A Visit Britain a Kulturális, Média- és Sportminisztérium felügyelete alá tartozik, akárcsak a British Council. Körülbelül harminc irodát és nyolc regionális központot tartunk fenn a világ különböző országaiban. A közép-európai regionális központ Berlinben működik. A Visit Britain népszerűsíti Nagy- Britanniát a nagyvilágban, illetve Angliát a brit utazók felé. A marketingszervezet küldetése: világszínvonalú desztinációs márkákat létrehozni és marketingkampányokat szervezni, amelyek növelik a turizmus értékét, továbbá együttműködni és segíteni azoknak a szervezeteknek a működését, amelyek valamilyen módon érdekeltek a brit, illetve az angol turizmusban. A Visit Britain szorosan együttműködik az Észak-ír, Skót és Walesi Turisztikai Hivatalokkal Nagy-Britannia vonzó megjelenítése érdekében.
• Mekkora költségvetéssel dolgozik a szervezet?– A Visit Britain 2005/06-ra 35,5 millió font állami támogatást kap a felügyelő minisztériumon keresztül az államtól, míg a britek Angliába csábítására 13,4 millió font áll a szervezet rendelkezésére. A Visit Britain az említett öszszegeken túl további 20 millió font saját bevételt tervez elérni különböző együttműködések és önálló tevékenységek révén.
• Milyen formában dolgoznak együtt a British Councillal?– Szoros az együttműködés a British Councillal, különösen a fejlődő piacokon. Azok a kollégák, akiket most veszünk fel ezekben az országokban, a British Council irodáiban dolgoznak majd.
• A jó hírek után muszáj megkérdezzem, ön szerint hogyan befolyásolja Nagy-Britannia turizmusát a két júliusi merénylet?– Figyeljük a szituációt, a korábbi terrortámadásokkal kapcsolatos tapasztalatok mindenesetre azt mutatják, hogy az emberek Nagy- Britanniát továbbra is vonzó desztinációnak tartják, és megértik, hogy az ilyen események nagyon ritkán következnek be. A turisták hűségesek Nagy-Britanniához, a külföldi látogatók háromnegyede visszatérő vendég.
Londoni kampány a turisták visszacsábítására
Szeptemberben indul a londoni turisztikai marketingszervezet, a Visit London, továbbá Ken Livingstone polgármester és a Londoni Közlekedési vállalat közös marketingakciója, melynek célja a turisták visszacsábítása a brit fővárosba. Az Everyone’s London című, több mint 100 eseményt tartalmazó akció során a főváros számos látványosságát egyetlen jeggyel tekintheti meg két látogató, akciós áron kínálnak belépőket a West Enden található színházak egyes előadásaira, 50 látványosságot pedig a színfalak mögé tekintve nézhetnek meg az érdeklődők. Az Oxford Streeten fesztivál és vásárlási akciók tömege várja majd szeptemberben a turistákat. A rendezvénysorozat szeptember elsején indul, amikor a Trafalgar Square-en óriási partin ünneplik meg, hogy London nyerte el a 2012-es nyári olimpia rendezésének jogát.
Ken Livingstone üzenete
Ken Livingstone londoni polgármester augusztus elsejei közleményében arra hívja fel a figyelmet, hogy a július 7-i, illetve 21-i incidensek után a londoniak folytatják mindennapi életüket, nem hagyták, hogy megossza õket ez az esemény, és London továbbra is a világ egyik legklasszabb városa. Ez azt is jelenti, hogy London továbbra is a világ egyik legvonzóbb turisztikai desztinációja, és a látogatók özönlenek a városba, ahol élvezhetik a vonzerõk és események sokaságát. Livingstone polgármester közleménye azt is hangsúlyozza, hogy emelt szintû biztonsági rendszabályokat vezettek be, és a turistákat arra kérték, hogy legyenek a megszokottnál figyelmesebbek és óvatosabbak. London élettel teli, kozmopolita város, amely nagy szeretettel fogadja a turistákat. A város nyitva áll a vendégek elõtt, és a polgármester személy szerint is üdvözletét küldi mindenkinek, aki azt tervezi, hogy ellátogat a brit fõvárosba.
A Visit Britain közleménye a londoni terrortámadással kapcsolatban
Küldőország | Látogatók száma (000) | Költésük (millió £) |
USA | 3,616 | 2,400 |
Franciaország | 3,254 | 825 |
Németország | 2,968 | 769 |
Írország | 2,578 | 760 |
Hollandia | 1,620 | 618 |
Forrás: Visit Britain |