A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) képviseletében Ujvári Éva megbízott városfejlesztési vezető és Dományi Bálint vezérigazgatói tanácsadó tartott prezentációt a várható beruházásokról. „2013-ig valós idejű forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszert építünk ki, 2014-ig felülvizsgáljuk és egységesítjük a megállóhelyek, aluljárók és forgalomirányító táblák arculatát és jelzéseit, 2015-ig ügyfélcentrumok és -központok hálózatát hozzuk létre a kulturált ügyintézés és információszerzés érdekében – sorolta el Ujvári Éva. 2014-től időalapú, kiszámítható elektronikus jegyrendszert vezetünk be, amely átláthatóbb és igazságosabb lesz a jelenleginél. A fővárosba látogató külföldieknek és a „belföldi turistáknak” kétféle megoldást kínálunk majd: időalapú jegyet, amellyel valóban csak annyit fizetnek majd az utazásért, amennyit utazással töltenek, illetve érintésnélküli bankkártyás fizetést, ami az egy-egy alkalommal utazók álma.”
Szabályozzák a turistabuszokat
A Budapest Szíve Programmal kapcsolatban elhangozott: a Széchenyi István tér alulhasznosított zöldterületei 2014-2015-ben új köntöst kaphatnak, a Ferenciek terén viszont már heteken belül azon dolgoznak majd, hogy növekedjen a terület turisztikai vonzereje. A dunai partszakaszokkal az a cél, hogy új közösségi tereket alakítsanak ki (2015-2016-ban). A Közlekedésfejlesztés és -szabályozással kapcsolatban Dományi Bálint elmondta: prioritást élveznek a kötöttpályás, gyalogos és kerékpáros szempontok. A Budai fonódó villamos kiépítése lehetőséget jelenthet a Döbrentei tér – Fő utca – Frankel Leó út térségének turisztikai fejlesztésére. A következő években felújítják és meghosszabbítják az 1-3-as villamosvonalakat, átépítik a 2-es villamosvonalat, és lecserélik a járműveket, valamint fejlesztik a hajózást is. Tervbe van véve a menetrendszerű hajójáratok fejlesztése, nemzetközi szállodahajó-terminál(ok) kialakítása bécsi mintára, és rendezni kívánják a városnéző és turistabuszok működését is - megálló- és parkolóhelyek kialakítása, irányító szervezet kialakítása, forgalomtechnikai intézkedési terv stb., ez a cél.
Taxik és biciklik
A minőségi repülőtéri transzferről a BKK képviselői elmondták: sem a belváros buszos, sem pedig a vonatos megközelítése nem versenyképes a taxival és a reptér transzfert biztosító szolgáltatókkal szemben. A budapesti taxiközlekedés átláthatatlannak titulálták, pedig a cél, hogy egységesen előre kiszámítható, megbízható és jó színvonalú legyen. A BKK 2012-től vette át az ezzel kapcsolatos feladatokat. Közösségi kerékpárkölcsönző rendszert (BUBI) is bevezetnek, amely bárki, így turisták számára is igénybe vehető a tervek szerint 2013 végén.
47.000 látogatót vonz – mi a titka?
Gerendai Károly, a Sziget Kft. ügyvezető igazgatója azzal kezdte előadását, hogy a Sziget fesztivál jelentős turisztikai értékkel bír: idén több, mint 46.000 külföldi volt kint a Szigeten, bár Gerendai szerint tény, hogy a szállodák ennek a tömegnek csak töredékével találkoznak. A Szigetre érkező turisták átlagosan 5,6 éjszakát töltenek itt, ami azért érdekes, mert számukra a fesztivál elsősorban 5 napig tart. A nemzetközi sikerekhez Gerendai szerint hozzájárul a fesztivál sokszínű, nemzetközileg is értelmezhető programja, a jó minőségű vendéglátás, a szép környezet és a jó ár-érték arány. A Malév csődjéről az igazgató úgy vélekedik: a fapadosok által jobb áron jutnak ide a fesztiválozók, ám az összkapacitás lecsökkent, és bizony ezt érezni lehetett a jegyeladásokon is. A megoldást a charterjáratokban látja. Kiemelte a külföldi partnerhálózat szerepét a Sziget sikerében, és ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy itthon azért nem működik az eseményturizmus, mert a szervezőkben fel sem merül, hogy külföldön is reklámozzák az adott eseményt.
Olasz és spanyol dömping
A Budapest Airport Zrt. képviselője számadatokkal tarkította prezentációját, és elmondta: ma fapadosokkal utazik a turisták fele. 15%-kal több utas érkezett illetve távozott a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről, azonban 22%-kal kevesebb a járatszám idén, a charterjáratok száma viszont 5%-kal nőtt. 35 légitársaság és összesen 90 úti cél - ez a 2012-es nyári mérlege a reptérnek, az egész évet nézve pedig 15 új úti célt (például Lübeck, Bologna, Lyon) és 8 új légitársaságot (például Air Berlin, Ryanair, Ural Airlines) említettek a prezentációban. Az is kiderült, hogy a beutazó toplista első helyén Nagy-Britannia áll, majd Németország és Olaszország következik a sorban – ez utóbbi kapcsán egészen drámai a növekedés: 2012-ben eddig 66%-kal több utazó érkezett a Liszt Ferenc Repülőtérre. Még ennél is nagyobb a spanyolok aránya – 88%-kal többen érkeztek idén. „Ha mindehhez hozzáadjuk a németek arányának 44%-os növekedését, az a Malév nélkül azért egész szép eredmény” – zárta előadását a Zrt. képviselője.