Csökkenő látogatottság mellett is nőtt az adóbevétel Hévízen

A kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma alapján Budapest után továbbra is Hévíz a második leglátogatottabb település Magyarországon, de a 2009-es adatok szerint tovább csökkent a fürdővárosba érkezők száma - derül ki abból az elemzésből, amelyet a város közgyűlése tárgyalt a napokban.

A gyógytaváról nevezetes városban az elmúlt évben 196 ezer hazai és külföldi vendég szállt meg, akik összesen közel 951 ezer éjszakát töltöttek el. A vendégek száma 4 százalékkal volt kevesebb 2008-hoz képest, ezzel együtt azonban 3,3 százalékkal emelkedett az idegenforgalmi adóból származó bevétel, amely tavaly meghaladta a 275 millió forintot - közölte az MTI-vel az önkormányzati előterjesztést készítő Szabó Zoltán turizmus referens.

A KSH előzetes adatait felhasználva készített elemzésből az is látható, hogy a teljes vendégforgalmat illetően országosan második helyen szereplő Hévíz a belföldi vendégéjszakák számában Budapest, Hajdúszoboszló és Siófok után a negyedik helyen áll. Márpedig 2006-ig még a külföldi vendégek voltak túlsúlyban Hévízen, azóta azonban a belföldi vendégek aránya folyamatosan emelkedik, jelentős mértékben az üdülési csekkeknek köszönhetően. A Hévízre látogatók több mint 90 százaléka a gyógyulás-regenerálódás miatt keresi fel a várost, így az egészségturizmus miatt nem érvényesül a szezonalitás, a látogatottságot sem az évszakok, sem az időjárás nem befolyásolja jelentősen. A gyógyszállodákban tapasztalható, 5,5 nap fölötti átlagos tartózkodási idő is jóval meghaladja az idegenforgalomban megszokott átlagot - fogalmaz a helyzetjelentés.

A gyógy- és wellnesturizmusra jellemzően az egy főre eső fajlagos költés - a gyógyászati és kiegészítő szolgáltatások igénybevétele miatt - mintegy harmadával magasabb, mint a turizmus más területein. A Balaton régiójában átlagosan napi 30-40 eurót költenek a turisták, míg a Hévízre látogatók kiadása eléri a 45-55 eurót. Ez utóbbi még mindig jóval elmarad a nyugat-európai gyógy- és wellnes-központokban elköltött napi 70-120 eurótól, ez pedig nagy vonzereje a zalai fürdővárosnak a külföldi vendégek körében. A becslések szerint évente hozzávetőlegesen 25-30 millió euró körüli összeget költenek el összesen a térségben megszálló vendégek, de további mintegy 10 millió euróra taksálják azon turistáknak a kiadásait, akik csak egy napra látogatnak Hévízre. A közel ötezer lakosú városban 20 szálloda, 4 panzió, 2 üdülőház és 1 kemping található, fizető-vendéglátó tevékenységhez szükséges engedéllyel 914-en rendelkeznek. Összesen 10,5 ezer férőhely található, 8,3 százalékkal több, mint négy évvel ezelőtt. A fürdővárosban 2009-ben 175 vendéglátó egység működött, közülük 140 étterem és cukrászda, 27 bár és borozó.

Szabó Zoltán az elemzés alapján úgy látja: a látogatottság további csökkenésének megelőzésére fejleszteni kell még a magasabb minőségű egészségturizmus feltételeit és célzottabb marketingakciókra is szükség lenne. A város lakóinak fő megélhetési forrása továbbra is ez az ágazat, és ennek köszönhető, hogy Hévíz az országra jellemző bizonytalan gazdasági helyzet ellenére továbbra is stabil lábakon áll. (MTI)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.