Délibáb vagy valóság?

Mi is az a hungarikum? Milyen értékek mentén lehet definiálni kimagasló nemzeti teljesítményeinket? Van-e konkrét lehetőség a kimozdulásra, hogy végre egyértelmű legyen a hungarikummá történő minősítés rendszere? Ezekre kereste a választ a Pest Megyei Kormányhivatal Kossuth Lajos dísztermében megrendezett előadás-sorozat és fórum a Hungarikum Szövetség szervezésében. 

Nem elég definiálni, hanem elérhetővé, vonzóvá kell tenni a folyamatot éppúgy, mint a termékeket, mégpedig a fiatalok számára is érthető módon, összefogva a kommunikációs csatornákat, kihasználva az egymást erősítő lehetőségeket, azért, hogy ne rejtett kincseink maradjanak csupán, hanem olyan büszkeségeink, amelyeknek már most az ország kirakatában kellene lenni. 

Még nem ettek Puskást, de hallottak róla

Birinyi József, a 21 alapító taggal indult szövetség elnöke fogalmazott így, amikor előkerült a karcagi birkapörkölt kontra Puskás kérdés, amely a napokban megosztotta egy kicsit a hungarikumos társadalmat, ráirányítva a figyelmet a szervezet által mindig felidézett igazodási pontra: az érték a mérték. A szilágysági dallamokat megszólaltató Berta Alexandra előadását követően, az elnök úr nyitóbeszédében kihangsúlyozta, hogy a trendek utánzása helyett, nézzük meg azt, hogy mi mit tudunk adni a világnak, mi az, amiben egyedülállót alkotott és hoz létre ma is az ország. Kétségtelen, hogy e jelző csak azokra az értékeinkre vonatkozhat, amelyek mindenféle ágazati lobbin túlmutatva, politikamentesen érdemlik ki ezt a címet az úgynevezett válogatási piramison keresztüljutva, a lokális értéktáraktól a globális elismertségig. Nem valamiféle ki-mit-tud játék ez, hanem komoly országmárka építés, melynek eredményeként a hungarikumokkal lesz azonosítható a magyarság is. Többször elhangzott, hogy a hungarikum-ügyet nem a kompetíció, hanem a civil szféra, a gazdasági és a politikai szereplők kooperációja viheti csak előre: csak együtt lehet jót csinálni!

Ha túl sok, akkor felhígul

Egy biztos, egy mondattal nem meghatározható, hogy mi is az a hungarikum, és az is, hogy egyszerre több szempontnak is meg kell felelnie. Van ugyan törvényünk is, de pontosításra szorul egy-két vonatkozásban. Nem tisztázott a határokon túlnyúló területek kérdése sem, de az igen, hogy csak pontosan körülhatárolt és megnevezett dolgok juthatnak a rendszeresen monitorozott minősítési rendszerbe, ugyanis ezek híján nem jelenthet minőségi garanciát sem ez a szó, ami örökre nemis, hanem csak egy időtartamra kerülhet a jelölésre érdemes csúcsteljesítmény neve elé. Fontos kritérium az ismertség és az elismertség, a külcsíny és a belbecs egyaránt. Birinyi elnök úr e szavakkal foglalta össze a meghatározást a lehető legrövidebben: megismételhetetlen, egyedi és magyar.

Gyakorlatilag bármi lehet hungarikum, ha átmegy a rendszeren, de ez óhatatlanul oda vezethet, hogyha túl sok van valamiből, az felhígul, elértéktelenedik, és kezelhetetlenül nagy előterjesztés-tömeg is jelentkezhet.

Az emberben rejlő csoda

Az első szellemi hungarikum, az 1945 óta alkalmazott konduktív pedagógiai fejlesztő módszer, a Pető-módszer, amely egyedülálló eredményeivel nem véletlenül a leggyakrabban emlegetett gyógyító eljárás világszerte. A külföldön hamarabb elismert és megismert intézet ma már itthon is bekerült a köztudatba és jelentősen bővült is. A Hungarikum Akadémia előcsarnokában „Az emberben rejlő csoda” címmel egyszeri és csak az alkalomra összeállított fotókiállítást hozott Makk Ádám, aki maga is konduktor.

Borolimpia

Arany Jánost idézve, Mathiász János olyan a szőlészetben, borászatban, mint Petőfi a költészetben. A 2014-ben induló Borolimpia megálmodója a Szövetség alelnöke, Mathiász Gábor, kiemelte, hogy a világ borászatának 60%-ában ott van a nagy előd munkássága. A mozgalom nem öncélú és nem csak a borról szól, a világméretű road-show egyes állomásain felidéződik majd Puskás, a máig legismertebb magyar, gyakorlatilag minden kiemelkedő nemzeti csúcs-értékünk, Neumanntól a Herendiig. A hungarikumok legyenek vonzóak és az egész világ számára értelmezhetőek, befogadhatóak, megoszthatóak, hangzott el többször is.

Őrültség semmit tennünk, ha mindent nem is tehetünk

A Neumann életmű képviselője, Alföldi István, megállapította, hogy a technika fejlődése nem állítható meg, ugyanakkor a mai kor embere terelheti azt jó vagy rossz irányba. Kiemelt feladatként említette a tehetséggondozást, és azt is, hogy Neumann neve ne csak mindig a sor végén említessék meg, ha a nagy magyarokat soroljuk. Kádár Imre előadásában elmagyarázta, hogy ki és miért kaphat Premium Hungaricum védjegyet és mit tett eddig a 2008 óra most negyedik alkalommal kiadott díj alapítója a globalizált világ által gyakorlatilag lesöpört hagyományos élelmiszerkultúra megmentésért az egyesület.

Premium Hungaricum
A Premium Hungaricum védjegyet kiemelkedő minőségű, magyar élelmiszereknek, italoknak ítélte most is oda a HUSZ alapító tagja, a Premium Hungaricum Egyesület bírálóbizottsága. A hat éve bejegyzett védjegy használati jogát egy évre nyerték el a legkiválóbbak: Danyi Éva (Horgos) Donum Terrae hidegsajtolású növényi olajak, krémek, Dobosi pincészet (Szentantalfa) bio szőlőlé; FinoFood Kft. (Kaposvár) Tokaji boros sajt; Hiksz Kft. (Bokor) Bokri juhsajt és gomolyacsalád; Jona Drink Kft. (Kiskőrös) Alföld aranya, 100%-os almalé; Kék Levendula Bt. (Tihany) Levendula lekvár, Szerelem lekvár; Mecsek Drog Kft. (Pécsvárad) gyógyteák; Panyolai Szilvórium Kft. (Panyola) Aranyalma, Elixír, Eszencia; Stelcz és Fia Kft. (Bátaszék) Házi csemege és paprikás szalámi; Szomor Farm Kft. (Dömsöd) szürke marha és vízi bivaly húskészítményei, Vasuta Zrt. (Budapest) palackozott fröccs.

A közfelkiáltásos

Ez annyit tesz, hogy törvény ide, piramis oda, van olyan termék, és ilyen a Tokaji Aszú is, amely mindenki számára egyértelműen és megmásíthatatlanul egyenlő a hungarikum szóval. Ezt erősítette Májer János, Tokaj polgármestere és Illés Tamás, a Tokaj Kereskedőház marketingvezetője is, tartalmas, az aszú készítés titkait is fel-felfedő előadásukban. Megismerhettük a legújabb, modern, de a hagyományosan ismert módszerekkel épülő pincesort, és a nemsokára kapuit megnyitó, 2500 főt befogadni képes ún. Fesztiválkatlan rendezvény-helyszint is. A világörökségi helyszín, mint kirándulóhely is értékes szabadidő-sport desztináció, de, hogy érdemes legyen több napra is beilleszteni pihenéseink naptárjába, most új hotel is épül a kisvárosban. A királyok bora, a borok királya valóban elsőrendű, de ahogy hallottuk, a hungarikumok között nincs sorrendiség: nincs kicsi, közepes, vagy nagy!

A minőség a fejben és a szívben kezdődik

Ezeket a gondolatokat Joó Lajos osztotta meg a hallgatósággal, aki egyben moderátora is volt a kétrészes fórumnak. A legnagyobb hungarikum a magyar gondolkodásmód, fejtette ki az egyik hozzászóló, aki maga több, mint száz találmány birtokosaként emelkedett szólásra. Az előadó megmutatta, hogyan kell az egymásra mutogató kéztartásból, kinyitva a kezünket, kézfogásra nyújtani azt, ami a jelképes jelentésen túl, nagyon is konkrét dolgokat jelent. Elég, ha csak az értékek rendszerezésére, az értékbankra, vagy a magyar mártixra gondolunk. Ez utóbbi nem más, mint a jó értelemben vett szomszédolás, vagyis kitekintés a környezetünkben elindult kezdeményezésekre, hiszen a tapasztalatok szerint, az elmúlt évtized sikeres projektjei majdnem mind multidiszciplináris alapon valósultak meg. Tehát, a hungarikum nem szabad, hogy valami megfoghatatlan délibábként lebegjen előttünk, hanem az maga a valóság, ha rendet teszünk az értékeink háza táján.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.