Csehország területe és lakosainak száma megközelítőleg azonos hazánkéval. Évi 70 milliárd USD értékű importjával és évi öt százalék körüli GDP növekedésével a cseh Közép-Kelet-Európa egyik legjelentősebb gazdaságának számít, amely azonban a magas munkanélküliségi ráta (nyolc százalék), a folyamatosan növekvő államadósság és a felülértékelt korona miatt nehézségekkel küzd – mondta a Magyar Turizmus Zrt. „A hónap küldő országa” című előadás- sorozatán Kiss Kornélia kutatási igazgató. Csehország az európai külföldi utazási ranglistán a 16., a külföldi üdülésilistán a 15. helyet foglalta el 2004-ben. Ha az arányokat nézzük, ez 1,7, illetve 1,8 százalékos részesedést jelent az európaiak összes külföldi utazásából és nyaralásából. A külföldi utazások 72,4 százalékának szabadidős célja volt. A külföldi utazások száma 1996 és 2004 között nyolc százalékkal lett több, a szabadidős célú külföldi utazások száma pedig másfélszeresére nőtt.
A European Travel Monitor adatai szerint 2004-ben a csehek szabadidős célú utazásainak döntő többsége (97,3 százalék) Európába irányult. A kontinensen belül Délkelet-Európa részesedése kiemelkedő. A Magyarországot is magában foglaló Kelet-Európát a szabadidős utazók 17,3 százaléka választotta.
A legkedveltebb desztinációk között az első helyen Horvátország áll, ahová a szabadidős célú külföldi utazások 15,9 százaléka irányult. A képzeletbeli dobogó második és harmadik helyét Szlovákia és Ausztria foglalja el. Magyarország részesedése 2004-ben 3 százalékot tett ki, ezzel hazánk a cseh turisták 10. legkedveltebb úti célja. 2005-ben a cseh lakosság összes üdüléseinek 56 százaléka belföldre irányult.
A magyarországi cseh vendégforgalom 1996 és 2005 között folyamatos növekedést mutatott, 2005-ben már több mint 855 ezer cseh látogató érkezett Magyarországra. Kereskedelmi szálláshelyet kevesebb mint egytizedük (60 ezer fő) vett igénybe; ők 164 ezer vendégéjszakát töltöttek el nálunk. Tavaly Csehország Magyarország legfontosabb küldő országai között a kereskedelmi szálláshelyek vendégszáma alapján a 13., a vendégéjszakák száma alapján a 17., a szállodákban regisztrált vendégek száma alapján pedig a 15., illetve a 17. helyre került. A csehek többsége kedveli a szállodákat: 2005-ben minden tíz vendégéjszakából hetet szállodában töltöttek. A cseh vendégforgalom Magyarországon erős szezonalitást mutat: 2005-ben a június–szeptember időszakban regisztrálták a cseh vendégéjszakák háromötödét. Emellett május (7,7 százalék), október (7 százalék) és november (6 százalék) részesedése volt viszonylag magas a vendégéjszakákból. Az itthoni cseh vendégforgalom területi szempontból nem koncentrált. 2005-ben a cseh vendégéjszakák egyötödét regisztrálták a Balaton (20,2 százalék) illetve a Nyugat-Dunántúl (20,8 százalék) régióban, több mint egyharmadát a Budapest–Közép-Dunavidék régióban (32,1 százalék).
Magyarország imázsa Csehországban jónak mondható, hazánkat kulturális értékekben és történelmi örökségben gazdag országnak tartják. Pozitívan ítélik meg a magyar kortárs művészeteket, a vendégszeretetet és a természeti szépségeket is. A megkérdezettek 31 százaléka mindenképpen szeretné felkeresni hazánkat.
Kínáljunk a cseheknek magyar specialitást!
A cseh vendégek által eltöltött vendégéjszakák száma folyamatosan nő. 2006-ban 5-6 százalékos bővülés valószínűsíthető – mondta Szirányi András külképviselő. A magyar gasztronómia Csehországban ismert és népszerű, ezért érdemes a cseh vendéget klasszikus magyar specialitásokkal fogadni. Népszerű program a borkóstoló is, a csehek által keresett termékek között kiemelkedő szerepet játszanak a gyógyfürdők, a Balaton, Budapest és Észak-Magyarország. A cseh kollektív gondolkodás szerint a magyar az egyik legmegtanulhatatlanabb és legegzotikusabb nyelv a világon, rendkívül nagyra értékelik, ha anyanyelvükön szólítják meg őket; egy cseh nyelvű ajánlat már-már fél siker.