– Spanyolország 2004. évi eredményei kitűnőek voltak: 53 millió turista érkezett hozzánk, ami 3 százalékos növekedést jelent a 2003. évihez képest. A turizmusból származó bevételek szintén növekedtek 1,2 százalékkal 2003-hoz képest, és elérték a 37.331 millió eurót.
Milyen eredményt vár az idei évtől? A Tourespa~na promóciós tevékenységének középpontjában mi áll az idén?– Jó teljesítményre számítunk 2005-ben is. A hivatalos marketingtervünkön túl a Tourespa~na 160 fejlesztési programot hirdetett meg, köztük a tengerparti szállodák átfogó felújítási programját 100 millió euró értékben. Turisztikai promócióra az idén 60 millió eurót tudunk fordítani, ebből az összegből elsősorban a kulturális és a nyelvtanulási célú turizmust fogjuk népszerűsíteni, de természetesen reklámozni fogjuk Spanyolország legnagyobb hagyományos vonzerejét, a napsütést és a tengerparti turizmust is. A Tourespa~na egy új médiakampányt is készített az idén, amelynek jelmondata: „Mosolyogj, hiszen Spanyolországban vagy!”, ennek keretében 32 millió eurót költünk el azzal a céllal, hogy Spanyolországot olyan különleges desztinációként mutassuk be, amely sokszínűséget és kiegyensúlyozottságot nyújt a turistáknak. Ennek az összegnek a 82 százaléka jut Európára, 18 százaléka pedig Amerikára és Ázsiára, különösen Japánra és Kínára.
Várhatóan milyen turisztikai termékek, mely spanyol régiók lesznek különösen népszerűek az idén?– Ebben az évben ünnepeljük a Don Quijote de la Mancha születésének négyszázadik évfordulóját. (Az események listája megtalálható a www.donquijotedelamancha2005. com honlapon.) Barcelona pedig az ország gasztronómiai fővárosaként tündököl az idén (www.barcelonaturisme.com). Általánosságban a kulturális és az üzleti turizmus további fellendülésére számítunk. Azért is mondhatom ezt, mert 2003-ban az 53 spanyolországi turista 12 százaléka kulturális céllal utazott hozzánk. A Nemzetközi Kongresszusi és Konferencia Szövetség információi szerint pedig Spanyolország a világ második legfontosabb incentive és kongresszusi desztinációja.
Milyen céllal jött létre a Tourespa~na, és ki gyakorol ellenőrzést felette?– A Spanyol Turisztikai Intézet (TURESPANA) a Kereskedelmi és Turisztikai Államtitkárságon be2005. május ttrend 17 EXCLUSIV lüli turisztikai főtitkárság felügyelete mellett működik, de autonóm testületként, önálló jogi személyként. Feladata, hogy külföldön népszerűsítse a spanyolországi turizmust és a spanyol turisztikai iparágat. Ez a szervezet koordinálja ugyanakkor azokat a nemzetközi tevékenységeket is, amelyeket a központi kormányzat, illetve a regionális, illetve helyi hatóságok anyagilag támogatnak. A szervezet elnöke jelenleg az államtitkárság vezetője. A Tourespa~ na jelenleg 32 képviseleti irodát tart fenn 24 országban.
Mire fókuszál a Tourespana a közép-kelet-európai régióban?– Legfontosabb feladatunk Magyarországon, hogy erősítsük jelenlétünket és imázsunkat. Ezért is jövünk el minden évben az UTAZÁS kiállításra. A kiállítási terület, a kiállítók száma és a költségvetésünk évről évre nő. Továbbá workshopokat és tanulmányutakat rendezünk, hirdetési kampányokat szervezünk. Szeretnénk még jobban megerősíteni Spanyolország pozícióját a nyári üdülődesztinációk körében. Hiszünk abban, hogy Spanyolország még nagyon sok mindent tud nyújtani a magyar turistáknak, és a magyar piacon még bőven akadnak kihasználatlan lehetőségek. 2005-ben konkrétan szeretnénk népszerűsíteni a Don Quijote születésének 400. évfordulójához kapcsolódó ünnepségeket, illetve Barcelonát, mint az ország gasztronómiai fővárosát.
Mely országok tartoznak a bécsi irodához, mekkora büdzséből gazdálkodhatnak, és honnan jön az anyagi háttér? A teljes összeg a központi kormányzattól származik? Milyen az együttműködésük az egyes független régiókkal? Milyen szabályok vonatkoznak erre az együttműködésre?– A bécsi képviselet Ausztria mellett Magyarországért, a Cseh Köztársaságért és Szlovákiáért felel. Az idei évre feladatul kaptuk, hogy tanulmányozzuk és elemezzük a piaci lehetőségeket Bulgáriában és Romániában. Így elképzelhető, hogy 2006-ban már különböző promóciós lehetőségeket, tanulmányutakat, sajtómeghívásokat is bonyolíthatnánk ezekben az országokban is.
Mi jellemző a magyarok spanyolországi utazásaira?– Magyarországról stabil a turisták érdeklődése Spanyolország iránt. A nyelvi és kulturális turizmus iránt érdeklődők száma nő jelentősen. A Katalóniába utazó magyaroknak például a 39,6 százaléka ilyen céllal utazik, de jelentős a kulturális turisták aránya Valencia tartományban (12,7 százalék), Madridban (13 százalék Andalúziában (11,7 százalék), a Baleári-szigeteken (8,1 százalék) és a Kanári-szigeteken (6,4 százalék) is.
Kimutatásaink szerint a magyarok nyári üdülési célterületei között Spanyolország a negyedik helyet foglalja el Horvátország (16,8 százalék), Olaszország (16,1 százalék) és Görögország mögött (11,4 százalék).
2004-ben a magyarok 90 százaléka közúton érkezett Spanyolországba, többségük maga szervezte meg utazását, az utasok 16 százaléka vásárolt komplett utazási csomagot valamelyik utazási irodában, illetve 12 százalékuk vette igénybe utazási iroda szolgáltatását valamilyen szolgáltatás lefoglalásához. Az utazók 27 százaléka szállodában, 26 százaléka pedig barátoknál, ismerősöknél szállt meg.
A magyarok átlagos tartózkodási ideje 6,7 éjszaka. A magyarok többsége (41 százalékuk) üdülési céllal látogatott el hozzánk. Egy nyaralás során személyenként átlagosan 86 433 forintot költöttek tavaly, ami 11 744 forintos átlagos napi költést takar.
Melyek az idei év legfontosabb eseményei, rendezvényei Spanyolországban?– Mint már említettem, Miguel de Cervantes Don Quijote de la Mancha című regénye megjelenésének négyszázadik évfordulóját ünnepeljük az idén. Ennek keretében népszerűsítjük a Don Quijote emléktúra-útvonalat, amelyeket egyébként a világörökség részeként szeretnénk bejegyeztetni kulturális és környezeti értékeire való tekintettel. A turistáknak ezen a nagyon is valóságos útvonalon lehetőségük nyílik végigutazni azokon a helyeken, amerre a búsképű lovag is megfordult annak idején.
A Barcelona Gasztronómiai Főváros rendezvénysorozat keretében pedig szakmai vásárokat, kiállításokat, fesztiválokat, főzőversenyeket, gasztronómiai túrákat kínálunk a turistáknak. Barcelona különleges, nagy múltú gasztronómiai hagyományai lehetőséget nyújtanak arra, hogy a turisták még nagyobb számban keressék fel az idén ezt a tengerparti nagyvárost.
Milyen hatással volt a fapados légitársaságok megjelenése a spanyol turizmusra?– Kétségtelenül pozitív hatással volt turizmusunkra. A Magyarországról közlekedő diszkont-légitársaságok több spanyolországi városba is kínálnak járatokat, így komoly szerepet játszanak a forgalom növelésében.
Küldőpiac | Vendégszám | Aránya az összvendégszámból (%) | Változás 2003-hoz képest (%) |
Németország | 10,022,282 | 18.7 | 2.7 |
Ausztria | 434,995 | 0.8 | 0.1 |
Belgium | 1,742,871 | 3.3 | -1.3 |
Dánia | 728,147 | 1.4 | 10.4 |
Finnország | 436,824 | 0.8 | 9.4 |
Franciaország | 7,498,545 | 14 | -2.0 |
Görögország | 87,616 | 0.2 | -15.3 |
Írország | 1,489,039 | 2.8 | 9.4 |
Olaszország | 2,610,177 | 4.9 | 10.3 |
Luxemburg | 136,409 | 0.3 | -5.2 |
Norvégia | 779,444 | 1.5 | -1.1 |
Hollandia | 2,294,190 | 4.3 | -2.9 |
Portugália | 2,005,556 | 3.7 | 19.4 |
Egyesült Királyság | 16,383,287 | 30.6 | 2.9 |
Oroszország | 267,366 | 0.5 | 23.7 |
Svédország | 938,579 | 1.8 | -6.2 |
Svájc | 1,079,998 | 2 | 3.5 |
A többi európai ország | 1,565,236 | 2.9 | 16.4 |
USA | 933,676 | 1.7 | 0.5 |
Argentína | 208,229 | 0.4 | 12.4 |
Brazília | 193,333 | 0.4 | 93.0 |
Kanada | 114,657 | 0.2 | -10.8 |
Chile | 55,571 | 0.1 | -5.9 |
Mexikó | 200,734 | 0.4 | 5.9 |
Venezuela | 113,305 | 0.2 | 17.9 |
A többi amerikai ország | 339,739 | 0.6 | 34.3 |
Japán | 157,303 | 0.3 | -36.6 |
A világ többi országa | 781,720 | 2.9 | 22.9 |
Összesen | 53,598,827 | 100 | 3.4 |
Forrás: I.E.T. – Instituto de Estudios Turísticos |