Az angol nyelvű sajtóban a sort a Woman's Day magazin nyitotta, amely az utazási irodákat elavultnak nyilvánította, majd folytatódott a CareerCast.com írásával, amely szerint fölösleges az utazási szakma. Itthon blogger, olvasói levél egyaránt foglalkozott a témával, amelyet most a Time magazin is körüljárt. "Az utazási irodák visszavágnak, nem haszontalanok vagy idejét múltak, hangsúlyozzák" - írja a magazin.
A vitában az Amerikai Utazási Irodások Szövetsége (ASTA) elnök-helyettese is felvette a kesztyűt, Paul M. Ruden a CareerCast cikkét "egyszerre sértő és pontatlan" írásnak tartja. Véleménye szerint ráadásul azok az irodák, amelyek felhasználják munkájuk során a legújabb technológiákat, kiváló eredményeket érnek el: "Kutatások szerint 2012 végén 8000 utazási iroda működött az Egyesült Államokban 105 ezer alkalmazottal. Az irodák 143 millió tranzakciót hajtottak végre, és 86 milliárd dollár értékű repülőjegyet adtak el, ami az össz repjegyértékesítés 64%-a. Ennek a forgalomnak a fele realizálódott online utazási irodákban, a másik fele a hagyományos irodáknál. A 15 milliárd dolláros tengerhajózási piac forgalmának 64%-át, a 9 milliárd dollár forgalmú csomagtúra piacnak pedig a 66%-át az utazási irodák adják. Erre mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy kevés" - olvasható a cikkben.
Az utazási irodások hazai érdekképviseleti szervezete, a MUISZ szintén hallatta a hangját nemrégiben az utazási szakmát érő méltatlan megnyilvánulások miatt. Kiemelték: az utaztatás szakképzett munkaerőigényes tevékenység, a munkafolyamatokhoz kapcsolódó üzemeltetési költségek és a jogszabályok által az utasok érdekében előírt bankgaranciák, felelősségbiztosítások költségei minimálisra csökkentik az idegenforgalmi vállalkozások pénzügyi eredményét. Az utazásszervezők és utazásközvetítők tevékenysége az esetek jelentős részében komoly hozzáadott értéket tartalmaz. Ennek egyik alapeleme a felelősségvállalás, másik az általában sok éves tapasztalaton alapuló szaktudás.
Nagyon sok ember számára jelent bizonytalanságot távoli, idegen nyelvű országokba utazni. A magyar utazási irodák – saját munkatársaik, illetve külföldi képviselőik vagy idegenvezetőik bevonásával – az elképzelhető legextrémebb helyzetekben és leglehetetlenebb időpontokban is utasaik rendelkezésére állnak. Sok esetben előfordult az is, hogy nem csak saját utasaiknak, hanem más – az utazásukat egyénileg lefoglalt – magyar állampolgároknak is segítséget nyújtottak vészhelyzetben.
Habár a Time írásában nem foglalnak állást, és mindkét felet megszólaltatják, a szakmában dolgozók közül többen érezték úgy, hogy el kell mondaniuk véleményüket, kommentálniuk kell az írást a lap weboldalán. Mi is szívesen fogadjuk a kommentárokat a témában cikkünk alatt!
Forrás: Time