A külpiaci stratégia célja az utóbbi évek forgalmában észlelt csökkenés megállítása és beutazó turizmusunk növekedési pályára állítása. (Megjegyzendő, hogy a 2005. év kiemelkedő eredményeket hozott.) A Magyar Turizmus Zrt. szándéka, hogy külföldön olyan hatékony marketingmunkát végezzen partnereivel, amelynek eredményeképpen a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma és a beutazó turizmusból származó abszolút és fajlagos bevételek egyaránt növekednek.
A Magyar Turizmus Zrt. az összes marketing-költségvetésének csaknem kétharmad részét külpiaci marketingre fordítja. A Magyar Turizmus Zrt. külpiaci stratégiája illeszkedik a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiához, a további évek nemzeti operatív marketingtervei pedig ezen stratégia alapján kerülnek kidolgozásra. A stratégia elsősorban középtávon megvalósítandó teendőket tartalmaz, de a változó piaci körülményekhez való azonnali reagáláshoz szükséges tennivalókat is megfogalmaz. Az anyagban a külpiaci tevékenység végzéséhez szükséges kritériumok és működési keretek kerültek meghatározásra. A külpiaci stratégiát – a változó piaci körülményekre tekintettel – minden évben felülvizsgálja a Társaság.
Célkitűzések
A beutazó forgalom és a beutazó turizmusból származó bevételek növelése
Új úti célok és termékek bevezetése, meglévők karbantartása
A szolgáltatásokkal kapcsolatos információk gyors és könnyű elérhetőségének biztosítása, foglalási lehetőség megteremtése
Turisztikai vállalkozások piacra segítése
A partnerségi szerepvállalás részarányának növelése a turisztikai marketingtevékenységben, a jelenleg 10%-ot jelentő saját bevétel részarányának növelése
A piac változásaira gyorsan reagálni képes hatékony külpiaci szervezet kialakítása
Ügyféladatbázis létrehozása, a végfogyasztók és közvetítők közvetlen elérésére
A célok megvalósításához vezető út – a stratégia
Kutatás: a külpiaci tevékenység támogatása rendszeresen végzett adatgyűjtéssel, elemzésekkel, kutatásokkal. Cél: a tevékenység hatékonyságának mérése és a stratégiai döntések megalapozása.
Termékstratégia: a magas színvonalú szolgáltatások a nyertesei az elmúlt évek keresleti változásainak. A turizmusból származó bevételek és a marketingtevékenység hatékonyságának növelése érdekében a külföldre irányuló kommunikáció középpontjába az országot legmagasabb színvonalon képviselő, folyamatosan a kereslethez, aktuális trendekhez igazított és igazodó termékportfoliót helyezi a Zrt., piaconként eltérő pozícionálásban. A kiemelt termékek továbbra is: Budapest, Balaton, egészségturizmus és hivatásturizmus. Mindezeket kiegészíti a történelmi-kulturális örökség, a bor és gasztronómia, a szép tájak és a magyarok vendégszeretete. A nemzeti turisztikai marketingszervezet különös figyelmet fordít továbbá Pécs, Európa Kulturális Fővárosa népszerűsítésére.
Marketingkommunikáció: a termékalapú marketing mellett keresletorientált, forgalomgeneráló marketingtevékenység folytatása, tehát a promóciós munka a fizetőképes kereslet felmérésén alapuló igényekre épül. A Zrt. marketingkommunikációs tevékenységét a fókuszálás jellemzi: a végfogyasztókra, a legfőbb küldőpiacokra, a célcsoportokra és a kiemelt termékekre. A marketingkommunikáció teljes eszköztárának alkalmazása szükséges: e-marketing, public relations, reklámok, kiadványok, vásárok, kiállítások, work-shop-ok, direct marketing. Ezek közül a költséges, de elengedhetetlen, végfogyasztót megcélzó reklámkampányokra, és a költséghatékony e-marketingre kerül a hangsúly.
Partnerstratégia: a külpiaci marketingtevékenység fontos eleme lesz a partnerség, a szolgáltatók, potenciális partnerek, az állami és regionális szervezetek, a szakmai szervezetek bevonása már az akciók tervezésekor is. A Zrt. folytatja együttműködését a külföldi regionális partnerekkel a harmadik piacokon. Az MT Zrt. növeli a partnerei felé értékesíthető szolgáltatásainak az arányát. Szervezett kapcsolatot létesít továbbá a hazánkban működő multinacionális cégek vezetőivel, az igényeik jobb megismerése érdekében.
A külpiaci tevékenység és a külpiaci hálózat átalakítása a 2007. május 31-re elkészülő piaci potenciált vizsgáló kutatás eredményeire alapozva. A Magyar Turizmus Zrt. jelenleg 20 ország 22 városában működtet turisztikai képviseletet. A nemzeti marketingszervezet jelenléte különbözőképpen valósul meg az egyes piacokon. Legfontosabb küldőterületeinken önálló nemzeti turisztikai képviseletek dolgoznak magyarországi kiküldöttel és átlagosan egy-két helyi alkalmazottal non-profit képviseletként bejegyeztetve vagy a magyar nagykövetségeken belül szakdiplomataként.
A külpiaci tevékenység és a külpiaci hálózat átalakításnak az alapja a legfontosabb és legígéretesebb piacok meghatározása, amelyekre a forrásokat a Zrt. koncentrálni fogja. Ennek megfelelően a Zrt. fenntartja jelenlétét önálló nemzeti turisztikai képviselettel a legjelentősebb piacokon, a kevésbé fontos állomáshelyeken pedig egyszemélyes képviseletekkel, vagy egyéb módon (ügynökséget megbízva, on-line formában, stb.) biztosítja Magyarország turisztikai kínálatának képviseletét. Az egyes külképviseletek és relációk marketing-költségvetését a Zrt. úgy állapítja meg, hogy a promócióra fordítható összeg jelentősen nagyobb legyen a működési költségeknél. Bizonyos alapfeladatok továbbra is központi költségvetésből, további feladatok részfinanszírozó és közreműködő partnerek bevonásával valósulnak meg.
Németország, Nagy-Britannia és Izrael vonatkozásában heteken belül rövid távú intézkedési terv kidolgozása szükséges a visszaesés megfordítása érdekében.
A Magyar Turizmus Zrt. megvizsgálja továbbá, hogy az Európai Uniós források közül melyek azok, amelyekre a tevékenységével összefüggésben pályázhat.
A Magyar Turizmus Zrt. külpiaci stratégiáját az Önkormányzati és Területfejlesztési Miniszter, valamint a Zrt. Igazgatósága április elején hagyta jóvá. Ezt követően ismerkedtek meg a stratégia részleteivel a marketingszervezet külképviselői a Társaság április 16. és 21. között tartott külképviselői értekezletén. A Magyar Turizmus Zrt. külképviseletei a jövőbeni tevékenységüket a stratégiában megfogalmazott irányelvekre fókuszálva végzik, a stratégia célkitűzéseinek mielőbbi megvalósítása érdekében. A stratégia végrehajtásának mikéntjét egy hamarosan elkészülő megvalósítási ütemterv határozza majd meg pontosan.