Emanuel Lehner, aki 2000 januárja óta áll az Österreich Werbung alkalmazásában, 2010 áprilisától veszi át a közép-európai régió vezetését Budapesten. Emanuel Lehner 2002-től 2004-ig az Österreich Werbung berlini képviseletét, valamint a németországi régiót vezette, majd 2004 júliusától az Oroszországot és Ukrajnát magában foglaló régió élére került, az Österreich Werbung moszkvai irodájába. Lehner 1972-ben született, a salzburgi Paris- Londron Egyetemen végzett, német fi lológia és romanisztika szakon, valamint elvégezte a Bécsi Diplomáciai Akadémia posztgraduális képzését. Szakmai karrierjét idegenvezetőként és nyelvtanárként kezdte, majd a „Salzburger Volkszeitung” szabadúszó újságírója lett, ezt követően 2000 januárjában került az Österreich Werbunghoz. A folyékony angol és francia nyelvtudás mellett rendelkezik spanyol és orosz nyelvismerettel is. Dédanyja magyar volt, nagyapja még beszélt magyarul. Ő ellenben most kezd el nyelvünkkel ismerkedni. Hobbija a foci, a főzés és természetesen az utazás. Az online interjú kérdéseire Ománból küldte el válaszait.
Melyek az orosz piac sajátosságai?Oroszország kiutazási piacát jellemző módon tour-operátorok dominálták az utóbbi 15 év során. Mostanában azonban az emberek egyre inkább felfedezik az egyéni foglalási lehetőségeket. Kezdik követni az európai utazó-fogyasztók szokásait. Az internet fontossága is folyamatosan nő, de az orosz emberek főleg az orosz keresőmotorokat (pl. Yandex) részesítik előnyben a nemzetközikkel (pl. Google) szemben. Népszerűbben a speciális orosz online szociális hálózatok, például az Odnoklassniki, mint a Facebook. A nagy távolság miatt pedig az orosz utasok 95%-a repülővel érkezik Ausztriába.
Milyen piaci trendek figyelhetők meg?Az utóbbi tíz év során folyamatosan nőtt az Ausztriába utazó orosz turisták száma. 20-30%-os volt a növekedés évről-évre, 2008-ben pedig 40%-os pluszt regisztráltunk. Természetesen ebben közrejátszott az orosz labdarúgó válogatott sikeres szereplése az UEFA EURO2008 kupában. 2009-ben persze nálunk is visszaesés volt: 12%-os. De az idei év nagyon reménykeltőn indul: szerintem visszatértünk a normál kerékvágásba. Ukrajnában a helyzet érdekesen alakult 2009-ben. Mindenki arra számított, hogy komoly lesz a visszaesés, meglepő módon ez a piac nőtt a legjobban 2009-ben! Úgy tűnik, hogy kialakult az ukrán társadalomnak egy olyan rétege, amelynek marad elég pénze még válság idején is.
Mi lesz az első dolga Budapesten?Azt hiszem, elmegyek a Gerbeaud-ba vagy a Gundelbe egy fantasztikus vacsorára. ☺ Természetesen találkozni akarok a csapatommal, meg akarom ismerni a partnereinket, az újságírókat, a tour-operátorokat, az Austrian Airlines magyarországi képviselőit. És valószínűleg hosszú beszélgetéseket fogok folytatni Kapus Györggyel, hogy megszerezzem tőle azokat az információkat, amelyeket 20 éves, lenyűgöző budapesti munkája során összegyűjtött.
Milyen konkrét lépéseket tervez?Először mindent megbeszélek a csapat tagjaival. De néhány dolog evidens: folytatjuk márkaépítési stratégiánkat, profi és megbízható partnerei leszünk mind a magyar, mind az osztrák szakma számára. Nagy hangsúlyt kap munkánk során az internet, hiszen az utazók döntéshozatalában is ez történik.
Milyen tanácsot adna utódjának?Csak nyugodtan. ☺ És még talán azt, hogy ne becsülje alá ennek az országnak a méreteit. Oroszország tényleg speciális ország és különleges piac. Nagy kihívást jelent, ugyanakkor borzongató is néhanapján. Néha nehéz ezt az országot megérteni, máskor meg leveszi az embert a lábáról kedvességével.
Helycserés támadás Kapus György, aki a kezdetektől, 1990-től vezette az Österreich Werbung budapesti képviseletét és hosszú éveken át a közép-európai régió vezérigazgatója volt, 2010 áprilisától az Oroszországot és Ukrajnát magában foglaló régió vezetéséért felel majd moszkvai székhellyel. |