Akinek nem inge, ne vegye magára, de többek számára gondolatébresztőnek szánta előadását Horváth Ákos. Felrázandó a zömében hazai utazási irodák képviselőiből álló közönséget, Horváth kifejtette: tetszik, nem tetszik az online piacon ugyanazok a trendek jellemzőek, mint a világ nyugati felén, de a hazai utazási irodák mintha ezt nem vették volna észre és egy folyamatosan csökkenő piacon versenyeznek egymással. Elrettentésképpen még hozzátette: a nyugati kollégáik „álmukból felkelve is fújják” az utazóközönség online-hoz való hozzáállására vonatkozó adatok.
Azok pedig önmagukért beszélnek; elég, ha csak arra gondolunk, hogy egy reprezentatív felmérés szerint az interneten még nálunk is 63% foglal szállást, üzleti utazást 68%, szabadidős utazást 76%. „És egy igazán online utazási iroda sem létezik” - vetette Horváth az egybegyűltek szemére.
Ha nem szedik össze magukat az online értékesítésben, a határon átnyúlva, teljesen legálisan elhappolják előlük a külföldi versenytársak. A kelet-európai online utazási piac forgalmának 51%-a a booking.com bevételeit hízlalja. Magyar online utazási iroda nem szerepel Kelet-Európa első 20 versenyzője közt. Pedig volna miért derül ki az adatokból, melyek szerint 2012-ben a magyarok a teljes európai utazóközönség 5,4, míg online 8%-át adják.
„Egy út lefoglalása ma már nem misztikum” - józanított ki Horváth Ákos. Ehhez kár is már fizikailag fenntartani egy irodát. Az utcáról beeső forgalom nem a válság miatt csökken, miközben az online értékesítés forgalma az utóbbi években 501-ről 811 millió dollárra nőtt - tette hozzá.
Nem tűnik túl biztatónak Horváth azon állítása, sem mely szerint a 2000 magyar vállalat is egyre kevésbé fordul utazási irodához, ha munkatársaik üzleti útra indulnak. Létrehozhatnának a céges utazókkal foglalkozók olyan saját weboldalt, melyen keresztül az ügyfeleik maguk is tudnak foglalni - hozta fel példaként Horváth Ákos.
Az Amadeus atyai dörgedelmét követően Horváth Ákos megerősítette, nekik érdekük, hogy az utazási irodák talpon maradjanak, mivel belőlük élnek, de nőjenek fel a 21. századhoz. Ne azzal akarjanak egymással versenyezni, hogy ki a legolcsóbb. Árverseny helyett a ki kínál több szolgáltatást szemléletét kellene magukévá tenni. Horváth szerint a hazai idegenforgalomban nincs innováció, pár kivételtől eltekintve hiányoznak a profi weboldalak. Javasolta: ne másolják az élen járókat, ehhez már késő; legyenek kreatívak, vezessenek be újdonságokat.
Ugyanezen a konferencián egy másik előadás során hangzott el: sokaknál hátrány, ha már meglévő online felülethez nem tartozik kártyás fizetési lehetőség. Ez az előadó szerint akár a forgalom 73%-ának elvesztését is jelentheti.