GBTA: visszaesik idén az üzleti turizmus Európában

Megjelent a GBTA Európa üzleti turizmusának várható alakulásáról szóló előrejelzése. A kétévente megjelenő elemzés Európa öt országát vizsgálja, melyek összesen az üzleti turizmus 70 százalékos részesedésével bírnak az öreg kontinensen. 

A GBTA előrejelzése szerint az üzleti turisztikai költések európaszerte esni fognak 2012-ben, de a 2013-as évre már növekedés várható. Az elemzés az öt legfőbb üzleti turisztikai piacot vizsgálta Európában: Németországot, Nagy-Britanniát, Franciaországot, Olaszországot és Spanyolországot. Előbbiek tudhatják magukénak az európai üzleti utaztatás oroszlánrészét, együttesen 70 százalékos piaci részesedéssel, és a rájuk érvényes piaci trendek a teljes európai üzleti utaztatói piacra igazak.

A felmérés főbb megállapításai szerint Németország, Franciaország és Nagy-Britannia várhatóan GDP növekedést ér el az idei évben, habár a növekedés szintje 1,0%-os szint alatt marad. Borús időszakot élt át a Európa ipara, kereskedelme, bank szektora, így az eurórégió (17 ország) 2012-es várható GDP növekedését még tavasszal a szervezet -0,4%-ra módosította. Olaszország és Spanyolország recessziót él meg, amely 2014-ig eltart.

Az üzleti turisták költése összeségében 2012-ben várhatóan 2,2%-ot esik (177 milliárd dollárra), mielőtt újra (1,4%-os) növekedésbe lendülne 2013-ban. A várakozások szerint az üzleti turisztikai költések Németországban nőni fognak 1,6%-kal, elérve a 50,8 milliárd dollárt 2012-ben, 2013-ban a várakozások szerint ezen a piacon 3,3 százalék lesz az emelkedés. A brit üzleti turisztikai költések várhatóan a tavalyihoz hasonló szinten (40,2 milliárd USD) maradnak, majd 2013-ban 2,8%-kal emelkednek. Franciaországban az idei évben 2,2 százalékos mérséklődés várható, 35,7 milliárd dollárt érnek el itt az idei üzleti turisztikai költések, majd 2013-ban 1,1 százalékkal nőnek. Spanyolországban 7,8%-os visszaesés (17,9 milliárd dollárra) várható idén, majd további 1,6 százalékos romlás jövőre. Olaszországban az üzleti turisztikai költések visszesése idén 6,9 százalékos lesz, elérve a 32,9 milliárd dollárt, 2013-ban pedig 1,2 százalékkal tovább süllyed az összeg.

A GBTA Europe ügyvezetőigazgatója, Paul Tilstone szerint 2012-es eurórégiós GDP előrejelzésüket Spanyolország, Olaszország, Franciaország és Nagy-Britannia gyengébb első féléves teljesítménye miatt módosította a szervezet az eredeti 0,3 százalékos csökkenésről, 0,4 százalékosra. A vezető szerint a régióról most elkészült elemzésük jól mutatja a belföldi és nemzetközi üzleti turizmus hosszú- és rövidtávú trendjeit a régiógban. Tilstone szerint Európa gazdasága a következő években is nagy kihívások előtt áll majd, így 2013-ban is csak óvatos, 1,4%-os növekedést prognosztizál Nyugat-Európa üzleti turizmusában.

Belföldi üzleti turizmus és több munkahely

Az európai munkanélküliség a kontinens legfőbb szociális és gazdasági problémája. A nagy gazdasági válság óta egyedül Németország volt képes mérsékelni a munkanélküliség szintjét, de a javulás üteme ott is mérséklődött 2011-2012-ben. A spanyol munkanálküliség 25%-os szintet ért el, Görögország 22%-ot, Portugália 15%-ot. Habár a várakozások szerint a GDP mérsékelten növekedni fog, várhatóan Franciaországban és Nagy-Britanniában sem javul a foglalkoztatottság egészen 2014-ig.

A GBTA elemzése szerint a munkahelyek számának növekedése nagyon erős korrelációban van a turisztikai költésekkel. Egy hosszabb múltbeli időszakra vonatlkozó korrelációs elemzés szerint a munkahelyek gyarapodása a belföldi üzleti turisztikai költéseket közel negyedével növeli. Ez az összefüggés bizonyos fokon mind az öt európai országra igaz.

Az alábbi ábra a francia munkahelyek számának növekedése és a turisztikai költések kapcsolatát mutatja be: 

 

Külföldre irányuló üzleti utazások és az export

2012 második negyedévében örvendetes export növekedést ért el Németország és Spanyolország. Németország kereskedelme globálisan jobban diverzifikált, több lehetősége van a dinamikusan fejlődő feltörekvő piacokon értékesíteni. Ez a lehetőség több más eurórégióbeli ország számára hiányzik, akik főként a régión belül kereskednek.

A GBTA elemzése szerint a külföldre irányuló üzleti utazások alakulása leginkább az adott ország külkereskedelmével áll összefüggésben az európai országokban. 

Az alábbi ábra a brit kiutazás és az export korrelációját mutatja:

 

Az üzleti turizmus országonkénti bontásban

Németországban a GBTA előrejelzése szerint 2012-ben az üzleti turisztikai költések 1,6%-kal 50,8 milliárd dollárra nőnek, 2013-ban pedig 3,3%-kor növekedéssel elérik az 52,5 milliárd dollárt. A belföldi üzleti turisztikai költések várhatóan 2,8%-kal nőnek 2012-ben, míg a kölföldi üzleti utasok költése Németországban 3 százalékkal csökken. Az üzleti turizmust segíti az ország erős ipari és szolgáltatói szektora, és nagy kereskedelmi központjai, mint Frankfurt, München és Berlin.

Nagy-Britannia tudja magáénak Nyugat-Európa második legnagyobb üzleti turisztikai költési szintjét, amely 2011-ben elérte a 40,2 milliárd dollárt. Az ország kiterjedt kereskedelmet folytat az európai kontinensen, ebből ered, hogy a nemzetközi kiutazó üzleti utazásból eredt a fenti összeg 35%-a. GBTA előrejelzés szerint a tavalyival azonos szintet ér el Nagy-Britanniában az üzleti turizmus költése. A brit üzleti kiuutazás 3,1%-kal esik, a belföldi üzleti turizmus költése 1,6%-kal nő. 2013-ra összességében 2,8%-kos növekedést jósolnak, ebből a belföldi 2,3%-kos, a külföldre irányuló 3,9%-kos bővülést ér el.

Várhatóan 2,2%-kos csökkenést szenved el az ágazat az idei évben Franciaországban, mellyel a turisztikai költések 35,7 milliárd dollárra esnek. Az üzleti turizmus (valamint az európai gazdaság) helyreállása várható 2013-tól, az előrevetített 1,1%-os javulás várhatóan 36,1 milliárd dolláros költést eredményez. A francia eredményeket várhatóan a belföldi üzleti turizmus hajtja majd fel, mely a 2012-es stagnálás után 4,5 százalékos növekedést produkál 2013-ban. A francia kiutazó üzleti turizmus költése idén 5,7%-kal, jövőra 4,6 százalékkal esik.

Dél-Európában a GBTA szerint 2013 végéig marad a recesszió. Spanyolországban várhatóan 7,8 százalékos lesz a visszesés az üzleti turisztikai költésekben 2012-ben, 17,9 milliárd dollárra esve. A belföldire irányuló üzleti turizmus költése 5,9%-kal, majd 2013-ben 0,4 százalékkal romlik. A nemzetközi, külfölre irányuló üzleti turisztikai költések Spanyolországban, amely az ország üzleti turizmusának ötödét teszi ki, még a belföldinél is jelentősebb mértékben, 14,4 százalékkal zuhan idén, majd 2013-ban további 6,2 százalékkal esik vissza. A külföldre irányuló utazások főként a gyenge belföldi gazdaságot, Kína és az USA lassabb gazdasági növekedését és a viszonylag alacsony euró árfolyamot sínylik meg.

Hasonló a helyzet Olaszországban is, habár itt a várható alakulása a dolgoknak még kevésbé rózsás. Az üzleti szektoron, illetve az üzleti szektor turisztikai költésein 2012 hátralévő részében is nyomot hagynak az ország folytatódó megszorításai. Ennek eredményeként 2012-ben 6,9 százalékkal, 2013-ban pedig további 1,2 százalékkal esik az üzleti turizmus kötési szintje. A belföldi üzleti utazások költései idén 6,5%-kal, 2013-ban pedig 0,8%-kal esnek. A külföldre irányuló üzleti uzatásoknál pedig idén 10, jövőre 3,9 százalékos lesz a visszaesés.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.