Gulyásleves töltött káposztával

A Magyarország egyik legnagyobb utazási irodáját működtető ügyvezető igazgató azt reméli, nemsokára ugyanúgy divat lesz Japánba utazni, mit ahogy most divat szushit enni.

Szokatlanul nagy utazási iroda az önöké. Mivel foglalkoznak?

– A beutaztatás a nagyobb üzletágunk, amelynek forgalma tavaly mintegy 6,5 milliárd forint volt. Az ügyfeleink nagy része japán. Őket a két anyacégünk, a dán Tumlare és a japán JTB hozza. Dolgozunk a kiutazás fellendítésén is, de a súlya egyelőre meg sem közelíti a beutazásét. Most először jelenünk meg önálló standdal az UTAZÁS kiállításon, ezzel is a Japánba irányuló forgalmat kívánjuk fellendíteni. Ez a japán kormány célja is, amely „Welcome in Japan” szlogennel promóciót is indított. A kiutazók száma 16-20 millió között van, a beutazók száma pedig mindössze 4 millió. A tervek szerint ezt a számot 2010- re 8 millióra növelik.

Mekkora realitása van Ön szerint annak, hogy sok magyar utazzon Japánba? Messze van, drága...

– Szerintem – ez a katalógusunk mottója is – Japán nem olyan drága, mint sokan gondolják. Van olyan réteg Magyarországon, amely volt már például Dominikán, tehát nyilván meg tudja fizetni a drágább utakat. Egyhetes tartózkodást egy személyre ki lehet hozni 500 ezer forintból. Japán nagyon érdekes; aki egy kicsit is érdeklődik, azt rabul ejti. Azt remélem, hogy előbb-utóbb Japán is divatba jön, ahogyan divat például szushit enni.

Önt is rabul ejtette Japán?

– Bevallom, igen, sőt a lányomat is. Egészen más kultúra, mint a miénk.

Mondana pár példát arra, miben mások a japánok?

– Nagyon udvariasak, figyelembe veszik a másik véleményét, soha nem mondanak nemet. Próbálnak mindig elébe menni a másik gondolatának; egy japán étteremben ritkán hangzik el az a kérdés: – Mit iszik?, előbb bemutatják a választékot: – Van kóla, bor, sör, mit szeretne? Aki náluk először elmegy a munkából, az elnézést kér a többiektől. Jellemző rájuk, hogy hosszú idő alatt hoznak döntést, a kivitelezés viszont gyors. Nagyon aprólékosak, kimerítő információt kérnek mindenről.

Hány japánt utaztattak be tavaly?

– Mintegy 22-23 ezret, ami 40 százalékos növekedést jelent az előző évihez képest. Ennél többen is lehetnének, ha lenne közvetlen járat Budapestre.

Ön irigylésre méltó helyzetben van. A japán anyacégre támaszkodhat és a kiutaztatásban versenytársuk is alig van; ilyen pozícióból nem lehet hibázni.

– Kicsi a szegmens, és nagyon alaposan meg kell fontolni, mekkora összeget érdemes belefektetni. 2004-ben alig 4 ezer magyar állampolgár utazott Japánba. Mi hiszünk benne, hogy ezt a számot lehet növelni, és érdemes is.

Milyen a japán turista?

– Sok szempontból olyan, amilyennek a karikatúrákban ábrázolják: akkor érzik jól magukat, ha a fényképezőgépükkel kattintgatva nyolc nap alatt bejárhatnak négy-öt országot. Érdekli őket a gasztronómia, de nem nagyon járatosak benne; előfordul, hogy gulyáslevest esznek töltött káposztával.

Melyek a kedvenc úti céljaik?

– A toplista elején Olaszország–Franciaország– Anglia áll, utána pedig a keleteurópai régió következik, ami lényegében a visegrádi négyek országait jelenti. Ha tovább is kell folytatni a felsorolást, akkor azt mondanám, utánunk Oroszország jön.

Ön folyamatosan együtt dolgozik régióbeli kollégáival. Lát-e valamilyen különbséget a visegrádi négyek országai között turisztikai szempontból?

– Nagyon sok minden hasonló; a szállás, a közlekedés, a gasztronómia. A magyarok érezhetően kedvesebbek, mint a csehek, még arra is hajlandóak, hogy megtanuljanak néhány szót japánul, amit az utazók nagyon nagyra értékelnek. Egyelőre jól érzékelhető, hogy Ausztriában minden turisztikai szolgáltatás fejlettebb, mint a másik három országban: például a repülőtéri közlekedés, a múzeumi kínálat, a látnivalók minősége.

Milyen Budapest a japánok szemével nézve?

– Szeretik és tetszik nekik, de sokszor több, a turisztikát támogató megoldást igényelnének. Nagyon sok dolog megvalósításához nem a pénz hiányzik, hanem az ötlet vagy a szándék. Prágában a turizmusból származó bevételek nagy részét a nevezetességek szépítésére költik, míg nálunk ez hiányzik. És hogy még egy példát említsek: például a bazilikánál nem lehet busszal parkolni. Csúcsidőben 10-20 busznak is kellene hely, de talán négynek van. A japánok nagyon nehezen viselik azt is, ha valami késik; voltak olyan vendégeink, akiknek adott időpontban a Keleti pályaudvarra kellett volna érkezniük, a vonat késett, ők pedig leszálltak Kelenföldön, mert eszükbe se jutott, hogy késés lehetséges.

Megtévesztő lehet az iroda neve; én először azt hittem, internetes szolgáltatásról van szó. Gondolkodnak a megváltoztatásán?

– Nem, hiszen ez egy bevezetett márkanév, jól ismerik a környező országokban és Japánban is. Azon gondolkodunk, hogy talán már az idén NTS-re változtatjuk a nevünket, és megújul a logónk is.

Született

1966. július 4.

Család

Nős, felesége egy osztrák cég marketingigazgatója. Van egy 15 éves lánya

Iskolák

• Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskola

Munkahelyek

• 1984–1996 IBUSZ, keletnémet beutaztatás, majd angol–német referatura, 1994-től csoportvezető
• 1996–1998 WelcomeTouristik
• 1998– Tumlare magyarországi irodája, ügyvezető igazgató, majd a cégvásárlások és összeolvadások befejeződése után a Net Travel Service ügyvezető igazgatója

Nyelvismeret

Angol, német

Hobbi

• Golf, futball, olvasás, utazás


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.