A déli vallon, az északi flamand és a központi fekvésű brüsszeli régiókból álló Belgium beutaztató turizmusa elsősorban a két utóbbi területre koncentrálódik. A flamand nyelvterületen a vendégéjszakák csaknem felét a külföldiek adják, Brüsszelben pedig ez az arány még nagyobb, mintegy 90 százalék. 2003-ban a 36,2 millió vendégéjszaka 66 százaléka (24 millió éjszaka) a flamand területen, 13 százaléka (4,8 millió éjszaka) pedig a fővárosban realizálódott. A vallon területre mindössze 13 százalék, azaz 7,35 millió vendégéjszaka jutott. Egész Belgium és a flamand régió számára is Hollandia, Németország, Nagy-Britannia és Franciaország a legfontosabb küldőországok, amelyek a vendégforgalom kétharmadát adják. Az új évezred lendületes fejlődést hozott Flandria turizmusában: főleg a belföldi utazási kedv élénkülésének köszönhetően zárt csúcsévet 2000-ben. Még a New York-i terrortámadást illetve a belga Sabena légitársaság csődjét hozó 2001-es esztendőben sem következett be visszaesés. 2002-ben Brüsszelben és a flamand területen is tovább emelkedett a külföldi vendégéjszakák száma, 2003-ban azonban már csak a fővárosban folytatódott az élénkülés. Flandriában a legfontosabb küldőpiacok között számon tartott Németországból és Nagy-Britanniából enyhe visszaesés következett be.
Turizmusmarketing Flandriáért
Mivel Belgium legfontosabb küldőpiacainak gazdaságát továbbra is a recesszió jellemzi, a Flandria és Brüsszel nemzetközi idegenforgalmi marketingjéért felelős Toerisme Vlaanderen a potenciális küldőországok utaztatóival is igyekszik felvenni a kapcsolatot. A szervezet összesen 12 országban fejt ki aktív tevékenységet, innen érkezett az első flamand beutaztató vásár résztvevőinek egy része. További 11 országból, köztük hazánkból, a belga légitársaság, az SN Brussels és partnere, a Virgin Express toborozták a látogatókat. Az elsősorban utazásszervezők és utazási irodások képviseletében érkezett hosted buyer-ek száz flamand idegenforgalmi cég ajánlataival ismerkedhettek meg.
Mit kínálnak a magyaroknak?
Érdekes módon az öt meghívott magyarországi tour-operátor cég belga partnerei közül sokan nem állítottak ki a kiállításon, amelynek kínálata zömmel a magyar piac számára egyelőre nehezen elérhető luxusszálláshelyekből állt. Honfitársaink jelenleg a 3-4 csillagos kategóriát fizetik meg Belgiumban, amelyet az utazásszervezők a rentabilitás kedvéért eddig többnyire csak buszos körút keretei között programoztak Hollandiával és Luxemburggal együtt úgy, hogy Belgiumra átlagban két-három nap jutott. A brüsszeli repülős utakat egészen mostanáig csak a tehetősebb egyéni vendégeknek ajánlották fel a túraszervezők. A fapadosok megjelenése azonban a csoportos utaztatásban is áttörést hozott, és idén először a Wizz Air diszkont-légitársaság kedvező jegyárainak köszönhetően a hazai túraszervezők közül többen is meghirdettek egy-egy csoportos brüsszeli városlátogatást.
Az IBUSZ főreferense, Szalai Piroska elmondta, a piac tavalyi áraihoz képest idén egyharmaddal olcsóbban repülhetnek a magyarok a belga fővárosba, ráadásul a fedélzeten és egész útjuk során magyar nyelvű idegenvezető is a rendelkezésükre áll. Négynapos brüsszeli városlátogatásukat a magyar fapadossal, ötévente megrendezésre kerülő genti dísznövény- és rózsakiállításra épített programjukat pedig a belga SN Brussels légitársasággal repülik, amely szintén elfogadható árakat biztosított az idén. Míg az IBUSZ-nak tavaly mindössze hatvan repülős utasa volt, most ennek ötszörösére, mintegy 300 főre számítanak. A szakember szerint a repülős kereslet gyarapodása nem jelenti a Benelux buszos körutak végét, mivel mindkettő más igényeket szolgál, más időtartammal.
A Tensi Holiday ugyancsak kínál csoportos repülős utakat Belgiumba fapadossal és hagyományos légitársasággal egyaránt. Boros József ügyvezető igazgató szerint el kell oszlatni azt a tévhitet, hogy az Európai Bizottság és a NATO székhelyeként ismert főváros csak az üzleti utazó számára lehet érdekes. A város számos emblematikus vonzerővel rendelkezik, kezdve a lebilincselő szépségű fő térrel (Grand Place), a pisilő kisfiú (Maneken Pis) apró bronzszobrával, a szecessziós stílusú házakkal, és a hamarosan régi fényében ragyogó, futurisztikus Atomiummal. És akkor még meg sem említettük a brüsszeli csipkét és a belga gasztronómia védjegyeit, a csokoládéról, a sörökről és a kihagyhatatlan kagyló-sült krumpli kombinációról.
A magyar irodák új repülős csomagajánlataiban a főváros mellett még többnyire Gent, Brugge és Antwerpen szerepelnek. A buszos körutak ezeken kívül felölelik még Mechelen, Leuven és Waterloo nevezetességeit. Az IBUSZ-os Szalai Piroska úgy véli, ha új repülős termékeik jó fogadtatásra találnak, érdemes lesz kibővíteniük a jelenlegi négynapos flamand programot néhány vallon várossal és egy luxemburgi kirándulással is.
Soknyelvű állam
Az 1994-es új belga alkotmány rendelkezése szerint Belgiumot a három hivatalos nyelv elterjedtsége alapján három régióra osztották, és azóta Flandria, Vallónia és Brüsszel föderációt alkotnak. A holland nyelvet beszélő 61 százalékos többséget flamandoknak nevezik, ők élnek az ország északi felén. A 36 százalékot adó francia ajkú közösség Vallóniában él a fővárostól délre eső területeken. Brüsszelben mindkét csoport azonos arányban képviselteti magát, ezért a főváros hivatalosan kétnyelvű. Talán kevesen tudják, hogy Belgium harmadik hivatalos nyelve a német, az ország legkeletibb régióit főként német anyanyelvűek lakják.
Erősít az SN Brussels
Egy vadonatúj üzleti modellt követve rövid idő alatt sikeressé vált a 2001. végén csődbe jutott Sabena légitársaság jogosultságait megszerző, 2002 februárjában, belga bankok és nagyvállalatok által alapított SN Brussels légitársaság. A cég 2003-ban már nyereségesen működött, és tavalyi adatai is biztatóak.
Az SN Brussels ötvözi a hagyományos légitársaságok és a fapados modell előnyeit. A rugalmas árképzés mellett színvonalas fedélzeti szolgáltatásokkal, alacsony kezdőárakkal és széles körű légitársasági code-share megállapodásrendszerrel biztosítja szolgáltatásai versenyképességét. Útvonalhálózata kiterjed Európa legtöbb nagyvárosára, azon belül is jóformán az összes uniós tagállam fővárosára. A történelmi kapcsolatok miatt is erős jelenléte Afrikában, ahol 14 nagyvárosba repül, bizonyos helyekre egyedüli európai légitársaságként.
A társaság márciusi tájékoztatóján Földvári András, magyarországi countrymenedzser elmondta, hogy az eddigi napi három Budapest-Brüsszel járat mellett március 8-án elindult a negyedik is, amely jelenleg hetente háromszor közlekedik, de később várhatóan a hét minden napján repül. Ezzel párhuzamosan a légitársaság növelte kapacitásait is az útvonalon. A heti három új járat kedden, csütörtökön és vasárnap délután indul Budapestre, így az utazók több időt tölthetnek a magyar fővárosban. A forgalomnövekedés egyik oka, hogy mióta tavaly májusban Magyarország belépett az Európai Unióba, az üzleti és a diplomáciai forgalom is megugrott Budapest és az Európai Unió fővárosának is nevezett Brüsszel között. Ráadásul Budapest is egyre több turistát vonz a térségből. A Belga Utazásszervezők Szövetségének legutóbbi adatai szerint 2004 nyarán Budapest népszerűsége jelentősen nőtt.
'