Haragszanak szigetükre az istenek

Hogy mivel sértették meg rengeteg istenük közül valamelyiket a Bali szigetén élők, nem tudjuk, de tény, hogy pontosan három évvel a 212 halálos áldozattal járó bombamerénylet után, 2005. október elsején ismét tombolt a terror az „istenek szigetén”.

Ez alkalommal ugyan „csupán” 22 életet követelt a három öngyilkos merénylő, a kegyetlen tett hatásai azonban kiszámíthatatlanok. Bali turizmusa ugyanis éppen újra fellendülőben volt, és nem lehet tudni, mekkora kárt okoz belátható időn belül a terror a sziget turizmusának.

Egy szempontból mindenképpen tanulságos volt a 2002-es merénylet: az akkori megdöbbenés és az azt követő dermedtség helyett az idén felkészülten és azonnal reagáltak a helyi turisztikai szakemberek: már a merényletet követő napon kialakítottak egy Krízisinformációs központot, amely azonnal a legfrissebb információkkal látta el az érdeklődőket. A PATA (Ázsia és a csendes-óceáni térség Turisztikai Szövetsége) fejlesztési elnök-helyettese, Peter Semone a helyszínen arra emlékeztetett, hogy a 2003-ban kiadott ajánlások jelentős részét követik az illetékesek: így megvalósult az érintett társadalmi csoportok közötti együttműködés, gyors és pontos információkkal látták el a médiát és a közvéleményt, nekiláttak a belföldi kereslet élénkítésének.

Semone így fogalmazott: „Nehéz megbecsülni ebben a pillanatban a merénylet turizmusra gyakorolt hatását. Az látszik, hogy ez a hatás jelentősen különbözik az első merényletétől. A helyiek végzik napi teendőiket, az üdülők többsége pedig folytatja üdülését. Úgy tűnik, hogy a turisták egyre inkább immunissá válnak az efféle eseményekre. Ha valaki most végigsétál Jimbaran vagy Kuta utcáin, azt hiheti, hogy itt semmiféle rendkívüli esemény nem történt.” A légitársaságok nem tervezik járataik leállítását a merényletek hatására, a Quantas csupán három rendkívüli járatot indított azoknak a hazaszállítására, akik nem akartak a szigeten maradni a tragikus események után.

Hátizsákos terroristák

Három öngyilkos merénylõ robbantotta fel magát néhány perces eltéréssel. Egyikük a különösen az ausztrál hátizsákos turisták által kedvelt Kuta település központjában található Raja Restaurantba sétált be hátizsákjában a robbanószerkezettel, míg másik két társa a szintén népszerû környéknek számító Jimbaran beach két tengerparti éttermében robbantott. A 22 áldozat között 17 indonéz volt, az öt külföldi közül négyet „kaukázusiként”, egyet pedig észak-ázsiaiként azonosítottak. 123 személy sérült meg a robbantásokban, közülük 37 volt külföldi.

Turistaérkezések alakulása Balin a főbb küldőpiacokról
  2001  2002  2003  2004  2005
 Japán  215 280  217 884  100 692  204 685  228 736
 Tajvan    113 528  136 055  116 944  132 071  93 093
 Kína   1 451  3 228  4 201   14 507  10 779
 Dél-Korea    22 798  31 566  23 884  53 573  61 319
 Ausztrália     166 052  137 026  79 479  175 374  186 517
 Új-Zéland    17 927  15 734  10 044  14 288  12 649
 Hollandia      27 623  29 023  21 421  22 785  28 763
 Egyesült Királyság    78 252  71 253  33 563  32 302  52 611
 Olaszország     25 995  26 074  8 820  14 868  15 520
 Németország    55 524  52 567  31 974  44 538  51 107
 Franciaország    31 784  34 167  19 939  28 063  31 434
 Svájc  11 461  9 518  5 785  9 776  11 193
 Oroszország    4 411  4 280  2 341  6 786  7 542
 Amerika     76 635  57 230  34 869  49 019  55 888
 Malajzia     11 323  14 121  21 345  33 510  47 458
 Szingapúr     11 889  17 666  26 881  26 926  24 658
 Thaiföld   10 259  9 893  6 956  9 964  6 030
 Más nemzetek     82 129  91 822  61 644  78 729   79 359
 Összesen    964 321  959 107  610 782  951 764  1 004 656

 Forrás: Indonéz Turisztikai Minisztérium     


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.