Három százalékkal csökkent a belföldi vendégéjszakák száma

(MTI) - A külföldiek 15,7 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek el tavaly novemberben a kereskedelmi szálláshelyeken, mint egy évvel korábban, a belföldiek vendégéjszakáinak száma viszont 3,0 százalékkal csökkent. A kereskedelmi szálláshelyek vendégeinek száma összességében 7,1 százalékkal, az eltöltött vendégéjszakák száma pedig 6,1 százalékkal volt több, mint 2011 novemberében - jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Novemberben 288 ezer belföldi vendég 631 ezer vendégéjszakát töltött a kereskedelmi szálláshelyeken, ez a teljes vendégforgalom 47 százaléka.
A 279 ezer külföldi vendég 703 ezer vendégéjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken. A vendégéjszakákban mért forgalom 53, a szállásdíjbevétel 63 százaléka származott külföldiektől. A külföldivendég-éjszakák száma a turisztikai régiók többségében visszaesett, míg Budapest és a Közép-Duna-vidék esetében 27 százalékos volt a növekedés.
A külföldivendég-forgalom jelentős részét fogadó szállodákon belül az egy- és a kétcsillagos egységek kivételével minden kategóriában növekedést regisztráltak.
Novemberben a szállodák szobakihasználtsága átlagosan 44,6 százalékos volt, 5,1 százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban. Ezen belül az ötcsillagosok 65,8, a négycsillagosok 51,0 százalékos foglaltságot értek el.
A szálláshelyek bruttó árbevétele azonban csak 1,0 százalékkal haladta meg a 2011 novemberit, amely március óta a legkisebb növekedés és messze elmarad az előző havi 8,3 százalékos ütemtől. A szálláshelyek 19,5 milliárd forint bruttó árbevételt, ezen belül 10,2 milliárd forint szállásdíj bevételt értek el.
A múlt év első 11 hónapjában befolyt szállásdíj bevétel 142,3 milliárd forintot ért el 8,6 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A külföldiektől származó bevétel 10,3, a belföldiek által fizetett 5,9 százalékkal nőtt.
A kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 13 958 forint volt, 4,5 százalékkal csökkent, elsősorban az erősebb forint hatására - közölte a KSH. Az átlagos forint/euró árfolyam 282 forint volt novemberben, 27 forinttal erősebb, mint egy évvel korábban. Az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) stagnált, 6231 forint volt.
Novemberben 30 gyógyszálloda és 157 wellness szálló működött az országban. A kihasználtság a gyógyszállók esetében kedvezőbben alakult, 63,5 százalékos volt, miközben a wellness szállodák átlagot alig meghaladó, 46,0 százalékos foglaltságot regisztráltak. A kiadott szállodai szobák bruttó átlagára a gyógyszállók esetében 12 259 forint, a wellness szállók esetében 14 771 forint volt.
Budapesten a vendégforgalom összességében 23,8 százalékkal nőtt, a külföldivendég-forgalom dinamikus növekedésének eredményeképpen. A vendégforgalom jelentős részét fogadó három-öt csillagos kategóriákban a szobák átlagára novemberben 7900 és 29 500, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 3200 és 20 300 forint között alakult, ami 28-104, illetve 11-72 eurónak felelt meg.
A balatoni üdülőkörzetben a belföldiek vendégéjszakáinak száma 11,3, a külföldieké 3,3 százalékkal visszaesett novemberben, az egy évvel korábbihoz képest.
A működő kereskedelmi szálláshelyek közül novemberben 1592 egység fogadott el fizetőeszközként üdülési csekket és 1405 egység Széchenyi Pihenőkártyát. A szálláshely- és a kapcsolódó szolgáltatásokért a belföldi vendégek 887 millió forint értékben fizettek SZÉP-kártyával, 77 millió forint értékben üdülési csekkel.
A szálláshely-szolgáltatást nyújtó vállalkozások a szálláshelyeken novemberben közvetlenül 28 ezer főt foglalkoztattak, ez hasonló, mint 2011 azonos időszakában.
Tavaly novemberben 2211 kereskedelmi szálláshely működött Magyarországon, ezen belül 875 szálloda 51 ezer szobával, 891 panzió 9 ezer szobával. A szállodákban novemberben csaknem 2 ezer szobával kevesebb állt rendelkezésre, mint az előző év azonos időszakában. Budapesten 183 szálloda működött, ezek kapacitása csaknem azonos volt, mint 2011-ben.
Az egyéb szálláshelyek, üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek száma országosan 445 volt novemberben.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.