Európa legerősebb gazdasága igen előkelő helyet foglal el a nemzetközi utazások célpontjainak globális rangsorában a tavaly ott eltöltött 79,7 millió külföldi vendégéjszakával. Ennél is impozánsabb a növekedés mértéke: 4,1 millióval több volt a vendégéjszaka, mint egy évvel korábban. „Európa továbbra is ez első számú küldőpiacunk” – jelentette ki Klaus Laepple, a Német Turisztikai Hivatal (DZT) felügyelőbizottságának az elnöke. Konkrétan a külföldi vendégéjszakák 73,4 százalékát köszönhetik az öreg kontinens országaiból érkező turistáknak, a tíz legnagyobb küldőpiacuk európai. A sort továbbra is Hollandia vezeti 11,2 millió éjszakájával, de növekedésben tavaly a spanyolok mindenkit leköröztek: 24,2 százalékos forgalombővüléssel 2,7 millió vendégéjszakát hoztak az országnak. Magyarország a 2014- es 2,2 százalékos csökkenésen túljutva tavaly már enyhe növekedésnek indult, így 267 ezer érkezésre jutott közel 707 ezer, magyarok által eltöltött vendégéjszaka.
Az Európán kívüli főbb küldőpiacok szintén jelentős számú vendégérkezést és -éjszakát generáltak. Nem meglepő módon növekedésben Kína vezeti a sort 24 százalékkal, több mint két és fél millió éjjel. Az első számú tengerentúli küldőpiac, az Egyesült Államok is jelentősen nőtt, 8,5 százalékkal. Tavaly 5,6 millió éjszakát töltött el Németországban 2,533 millió amerikai turista. A sok ország által hőn áhított, jómódú öböl menti utazók 2014-ben 587 ezren, tavaly már 697 ezren érkeztek a nyugat-európai államba, és 329 ezerrel több éjszakát töltöttek el itt, így az utóbbi mutató először emelkedett 2 millió fölé.
Az ország továbbra is tartja vezető pozícióját az európai üzleti utazások terén. 2015-ben 3,6 millió nemzetközi utazást tettek Németországba üzleti motivációval, nyolc százalékkal többen, mint az előző évben. Ebből 2,8 millió fő érkezett vásárokra. Németországba az utazók 39 százaléka érkezik üzleti motivációval, a szabadidős utazások aránya 37, míg a család- és rokonlátogatóké 25 százalék.
A számos politikai konfliktus, az egyes országok gazdaságát sújtó alacsony olajár – a költségvetését jóval magasabb hordónkénti olajárra alapozó Oroszországból 2015-ben a 2014-es 951 ezer után 676 ezren érkeztek, vendégéjszakáik száma 29 százalékkal esett – és a menekültválság miatt kihívásokkal telinek tűnik az idei év a DZT központjának frankfurti ablakaiból is. A hivatal saját bevallása szerint is „óvatos optimizmussal” tekint 2016-ra; reálisan egy–három százalékos növekedést látnak. A jövőre mindazonáltal a DZT a tőle jól megszokott módon alaposan kidolgozott kampányokkal készül. Az idei évet – mint arról egyik korábbi számunkban már részletesen beszámoltunk – a zöld turizmusnak szánják. A 16 nemzeti parkot, száz natúrparkot, valamint 15 UNESCO bioszféra-rezervátumot felmutatni képes ország jó alappal indul neki egy ilyen kampányévnek. 2017-ben az európai történelmet a sarkából kidöntő reformációt propagálják, míg a 2018-as gasztronómiai évet követően a formatervezést és építészetet szintén alapjaiban megrengető Bauhaus százéves évfordulója kerül majd a turisztikai marketing középpontjába.
„Személyes meggyőződésem, hogy a német turizmusban további potenciál rejlik” – zárta a sajtótájékoztatót Klaus Laepple.