A Yummber egy közösségi vendéglátórendszer, amelynek célja, hogy az otthon szívesen főző ambiciózus séfek és a városban kószáló, új élményekre nyitott és éhes „gasztrokalandorok” egymásra találjanak. A jelentkezők saját otthonukban elkészített ételekkel vendégül látják az ezen az applikáción, mobiljukon keresztül bejelentkező vendégeket. A program ötletgazdája, Kalmár Péter a Yummbert működtető, Luxembourgban bejegyzett IG Monde Investment S. A. egyik tulajdonosa. A cég hazai képviselőjét, Boros Reginát kérdeztük a különleges ötletről és a vendéglátószakmát érintő kérdésekről.
Hogyan jutott eszükbe egy ilyen alkalmazás létrehozása? Van-e mögötte valós piaci kereslet?
Eredetileg az Uber alkalmazás adta az ötletet, azaz egy olyan közösségi megosztórendszer életre hívása, ahol magánemberek adják össze azt, amiben profik, és a szolgáltatást üzletszerűen működtetik. Minden ember szeret jót enni, imádja a házias konyhát. Óriási kaland új ízeket, új elkészítési módokat felfedezni, személyessé teszi magát az élményt.
Honnan jön a név, és mit jelent?
A Yumm a jóízű ételre utal, a kiegészítés pedig a már jól csengő és befutott közösségi rendszert idézi.
Van-e valamilyen életkor vagy társadalmi réteg, amely alapján beazonosítható a célközönség?
Bárki lehet „yummbervendég”. Elsősorban az illető életstílusa határozza meg, hogy kipróbálja-e az új gasztronómiai kalandot. Az új szolgáltatás nem tömegigényt elégít ki, elsősorban olyan emberek jelentkeznek, akik nyitottak az újdonságokra, keresik a nem szokványos helyeket és élményeket.
Ki garantálja a minőséget, az ételek színvonalát?
Alapjában véve olyan emberek jelentkeznek, akik szeretnek és tudnak is főzni. Mi is rendszeresen végzünk tesztelést, de a jelentkezéskor nem kell semmilyen teszten átesni, tehát bárki bekerülhet a rendszerbe, aki szabályosan kitöltötte a regisztrációs lapot, és rendelkezik az előírt feltételekkel. A vendéglátókat és főztjüket, vagyis a minőséget alapvetően a vendégek tesztelik, ők a legfőbb kritikusok. Az ő értékelésük alapján dől el, hogy ár-érték arányban ki hogyan teljesít. Aki ügyes és jó értékelést kap, felkapott lesz, és egyre több vendégre számíthat a későbbiek során.
A vendéglátásban nagy az egészségügyi kockázat. A Yummbernél ki garantálja a biztonságot?
Jelenleg 14 adag ételig bárki értékesíthet legálisan ételt a saját konyhájában, nem kell hozzá engedélykérés a Nébihnél, csak bejelentési kötelezettség van. A házigazdáknak azonban egészségügyi kiskönyvvel kell rendelkezniük, mint bárki másnak a vendéglátás területén, a felelősség tehát a vendéglátót terheli.
A vállalkozó szellemű „wannabe” séfek, azaz a vendéglátó házigazdák idegen embereket engednek be otthonukba. Ki vagy mi védi meg őket a bűnözőktől?
A Yummber rendszerbe a vendégeknek is előre be kell jelentkezniük, rengeteg személyes adatot megadnak, a bankkártyaszámukat is. Ha bármi probléma felmerülne, nyomon követhető az illető. A vendéglátó pedig mindig eldöntheti, hogy kit enged be a lakásába.
Hány órás készenlétet kíván ez a munka?
A jelentkezés nyitott, bárki jelentkezhet, és ez rugalmasan végezhető kiegészítő tevékenységként is felfogható, hiszen nem kíván állandó készenlétet. A rendszerben ugyanis a házigazda csak akkor aktív, ha éppen van mit kínálnia, azaz maga döntheti el, hogy mikor és mennyi adagot főz, ezzel kapcsolatban semmilyen elvárás nincs. Megkötés nincs, a nap bármely szakában akár reggelire, ebédre vagy vacsorára is fogadhat vendéget.
Konkurenciát jelent a Yummber az éttermeknek?
Szeretnénk, ha a vendéglátósok látnák és értenék, hogy ez az új szolgáltatás nem váltja ki az éttermeket, csupán egy teljesen új és más élményt kínál az arra nyitott vendégek számára. Lehet, hogy alkalmanként kipróbálja, de a következő alkalommal már étterembe megy, ahol megfelelő környezetben profi kiszolgálást kap. Az új kaland csupán egy kiegészítő attrakció, amely színesíti a hazai gasztronómiai palettát, de véleményünk szerint ettől nem fognak kevesebbet járni az éttermekbe.