Hiányzik az idegen nyelvű programmagazin

Hiába látogat egyre több külföldi Budapestre, egyelőre nem igazán éri meg a nekik szóló, speciális médiumokat fenntartani.

A magyar médiapiacról hiányzik egy idegen nyelvű, a heti ingyenes programmagazinokhoz hasonló kiadvány. Nem véletlenül; nincs olyan hirdetői kör, amely el tudna tartani egy ilyen kiadványt. Helyette számtalan – tartalmát tekintve változó minőségű – lap kerül forgalomba. A jelenleg elérhető havi, kéthavi és éves városkalauz jellegű kiadványokat többségében néhány főt foglalkoztató vállalkozások szerkesztik, és közel ugyanaz az ötven cég hirdet bennük. Ahhoz, hogy jobb tartalmat lehessen a turistáknak adni, komolyabb szerkesztőségi munkára lenne szükség, ennek költségeit azonban nem lehet finanszírozni a jelenlegi forrásokból. A piaci szereplők szerint a turizmus további fejlődése, a szolgáltató szektor szakértőbbé válása, és a nagyobb hirdetők bevonása jelenthet fejlődést.

Kicsik a halak

A turistáknak szóló kiadványokban elsősorban éttermek, autókölcsönzők, kisebb szállásadóhelyek, városnézést kínáló szolgáltatók, illetve ritkán kiállítás- vagy koncertszervezők hirdetnek. „Kevés vendéglátó tudja, hogy a célcsoportját hogyan érheti el” – mondta Vértes Éva, a Servus magazin tulajdonos- főszerkesztője. Hasonlóan vélekedik Rainer Gahn, az elsősorban Budapesten élő külföldieknek szóló Pep! magazin és on-line portál tulajdonosfőszerkesztője. Szerinte sokszor nem a kiadvány kommunikációs értéke, hanem a személyes kapcsolatrendszer a döntő.

Nincsenek adatok

„Angol nyelvű programfüzet kiadása a fejlesztési lista legalján szerepel” – vázolta az Est Média szándékait Bartucz László ügyvezető igazgató. Szerinte nem érdemes olyan lapot indítani, amelyben szinte csak kisvállalkozások hirdetnek, mert ezek nem tudnak eltartani egy komoly szerkesztőségi háttérrel működő lapot. „Nagy hirdetők jellemzően médiaügynökségen keresztül vásárolnak, az ügynökség pedig a kutatási adatok alapján tervez. Ha egy médium nem tudja megfelelően mérni az olvasottságát – és a külföldieknek szóló, ingyenes lapok nem tudják – nem számíthat sok hirdetőre. Hasonlóan gondolkodik Vékási Andrea, a Sanoma Exit című kiadványáért felelős lapigazgató is. „Azt tapasztaltuk, hogy a külföldieket potenciális ügyfélnek tartó hirdetők nem tudnak sokat költeni, sőt gyakran a terjesztésért cserébe ingyenes megjelenést kérnek.”

Mégis mozog

„A Budapesten élő külföldieknek szól a Budapest Sun és a néhány, évente egyszer megjelentett magazinunk. A Visitors Guide pedig inkább a turistáknak szól, de programmagazinként használják az itt élők is” – fogalmazott Varga László, az említett lapokat kiadó Lapcom kereskedelmi igazgatója. Szerinte a Visitors Guide a turistaszezonban termel annyi bevételt, hogy a gyengébb hónapok miatt sem lesz veszteséges egész évre vetítve. A célcsoport kiterjesztésében bízik Rainer Gahn. „A Pep! magazint először a helyi német közönségnek szántuk, idén tavasszal jelentünk meg először az angol/német verzióval.¨

Neten lenne helye

Budapesten több idegen nyelvű on-line tartalom is megjelent, de egyik sem tudott tartósan saját bevételekből nyereségesen működni. Szakértők szerint a Magyarországon élő és az idelátogató turistáknak szóló on-line médiafelületek előtt mégis nagy lehetőség áll. „A pepmagazin.hu megjelenése előtt nem volt olyan felület, ahova napi frissítéssel kerültek volna fel a hírek, információk” – mondta Rainer Gahn. „Az idegenforgalmi piacon kevés a tőkeerős vállalkozás, ezért nagyon nehéz kizárólag erre a célcsoportra alapozva fennmaradni” – tette hozzá Paszternák László, a Budapesti Turisztikai Kht. (BTH) kiadványokért felelős menedzsere, aki a Budapest Guide című, évente egyszer megjelenő kiadványért is felelős. A Budapest Guide, a BTH több más idegenforgalmi kiadványával együtt összesen közel 50 millió forintos költségvetéséből mindössze 10 millió forintot tud hirdetői bevételekből összegyűjteni. Paszternák László úgy látja, hogy az on-line városkalauzok nagyobb eséllyel üzemeltethetők nyereségesen. Román Balázs Cikkünk a Kreatív című kommunikációs szaklap 2005. júliusi számában megjelent írás kivonatos változata. tudja megfelelően mérni az olvasottságát – és a külföldieknek szóló, ingyenes lapok nem tudják – nem számíthat sok hirdetőre. Hasonlóan gondolkodik Vékási Andrea, a Sanoma Exit című kiadványáért felelős lapigazgató is. „Azt tapasztaltuk, hogy a külföldieket potenciális ügyfélnek tartó hirdetők nem tudnak sokat költeni, sőt gyakran a terjesztésért cserébe ingyenes megjelenést kérnek.” Mégis mozog „A Budapesten élő külföldieknek szól a Budapest Sun és a néhány, évente egyszer megjelentett magazinunk. A Visitors Guide pedig inkább a turistáknak szól, de programmagazinként használják az itt élők is” – fogalmazott Varga László, az említett lapokat kiadó Lapcom kereskedelmi igazgatója. Szerinte a Visitors Guide a turistaszezonban termel annyi bevételt, hogy a gyengébb hónapok miatt sem lesz veszteséges egész évre vetítve. A célcsoport kiterjesztésében bízik Rainer Gahn. „A Pep! magazint először a helyi német közönségnek szántuk, idén tavasszal jelentünk meg először az angol/német verzióval.¨ Neten lenne helye Budapesten több idegen nyelvű on-line tartalom is megjelent, de egyik sem tudott tartósan saját bevételekből nyereségesen működni. Szakértők szerint a Magyarországon élő és az idelátogató turistáknak szóló on-line médiafelületek előtt mégis nagy lehetőség áll. „A pepmagazin.hu megjelenése előtt nem volt olyan felület, ahova napi frissítéssel kerültek volna fel a hírek, információk” – mondta Rainer Gahn. „Az idegenforgalmi piacon kevés a tőkeerős vállalkozás, ezért nagyon nehéz kizárólag erre a célcsoportra alapozva fennmaradni” – tette hozzá Paszternák László, a Budapesti Turisztikai Kht. (BTH) kiadványokért felelős menedzsere, aki a Budapest Guide című, évente egyszer megjelenő kiadványért is felelős. A Budapest Guide, a BTH több más idegenforgalmi kiadványával együtt összesen közel 50 millió forintos költségvetéséből mindössze 10 millió forintot tud hirdetői bevételekből összegyűjteni. Paszternák László úgy látja, hogy az on-line városkalauzok nagyobb eséllyel üzemeltethetők nyereségesen.

Román Balázs

Cikkünk a Kreatív című kommunikációs szaklap 2005. júliusi számában megjelent írás kivonatos változata.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.