Belgium pedig az egyik legfontosabb küldőpiac Európában: 2005- ben a külföldi utazások tekintetében a 7., a szabadidős célú külföldi utazások tekintetében a 6. helyen állt a rangsorban. A szabadidős célú külföldi utazások között a mediterrán országok a legnépszerűbbek: Franciaország az utazások 28,5 százalékát, Spanyolország 16,1 százalékát, Olaszország pedig 7,6 százalékát mondhatta magáénak 2005-ben – mondta a Magyar Turizmus Rt. (MT Zrt.) „A hónap küldőországa” című rendezvénysorozatának utolsó tavalyi prezentációján Kiss Kornélia, a társaság kutatási igazgatója. A szabadidős célú külföldi utazások kilenc százalékával a legkedveltebb úti célok között található Németország, Hollandia (5,6 százalék) és Nagy-Britannia (5,3 százalék). Az elmúlt években a belgák körében Ausztria és Svájc veszített népszerűségéből, a Törökország iránti kereslet nőtt.
A középmezőnyben
A belga lakosság külföldi utazásaiból Magyarország jelenleg alig részesül: a belga külföldi utazások 0,6 százaléka, illetve a szabadidős célú külföldi utazások 0,5 százaléka irányult hazánkba 2005-ben. A külföldi utazások esetében hazánk a 19. helyet, a szabadidős célú utazások tekintetében a 21. helyet foglalja el. A magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken regisztrált belga vendégforgalom magas szezonalitást mutat: a vendégéjszakák több mint fele a nyári hónapokban realizálódott. Ezen belül a július szerepe kiemelkedő. A főszezoni időszak mellett szeptemberben (a vendégéjszakák 9,4 százaléka) és májusban (8,3 százalék) realizálódik jelentősebb belga vendégforgalom a kereskedelmi szálláshelyeken.
A szezonalitás mellett erőteljes területi koncentráció is jellemzi a belga beutazóforgalmat: a vendégéjszakák csaknem nyolctizede a két legnépszerűbb régióban, Budapest– Közép-Duna-vidéken és a Balatonnál realizálódott 2005-ben. Az elmúlt néhány évben a Balaton részesedése csökkent, a főváros és környéke pedig egyre népszerűbbé vált. Budapest és a Balaton mellett a közép- és a nyugat-dunántúli régiót látogatják szívesen, ahol is a vendégéjszakák 5,5, illetve 4,3 százalékát regisztrálták az elmúlt évben.
Nem ismernek minket eléggé
Magyarország a belga lakosság körében kevésbé ismert. Mindössze a belgák 11,4 százaléka véli úgy, hogy hazánk innovatív, a tudományok és a technika fejlődéséhez hozzájáruló ország. A nők és a 45–64 évesek az átlagosnál innovatívabbnak tartják hazánkat. A belga lakosság 50,8 százaléka gondolja, hogy az ország gazdag kulturális örökséggel rendelkezik. Az egyes korcsoportok között jelentős különbségek figyelhetők meg: míg a 18–29 évesek 40,5 százaléka vélekedik pozitívan a kulturális örökségről, a 45–64 évesek körében ez az arány 61,3 százalék. A hagyományos értelemben vett kultúra mellett a kortárs, kreatív kultúra szempontjából is érdekes lehet hazánk. A fiatalabb korosztályok körében elsősorban a popzene, a fesztiválok és a filmek ismertek, míg az idősebbek inkább a „hagyományos” kultúrát, illetve a sportot emelik ki. Magyarország szempontjából a vendégszeretetnek kiemelt jelentősége van. A megkérdezettek 47 százaléka vendégszerető fogadtatásra számít egy esetleges magyarországi utazás során. A magyarok iránti pozitív attitűdöt jelzi, hogy a belgák 42,8 százaléka szívesen barátkozna magyarokkal, illetve hogy a magyar embereket szorgalmasnak, őszintének és megbízhatónak tartják.
A turizmus szempontjából vonzerőink megítélése kiemelt fontosságú. A belgák 58,1 százaléka szerint Magyarország természeti szépségekben gazdag ország. A megkérdezettek 59,3 százaléka szívesen utazna el Magyarországra. A hazánk iránti érdeklődés az átlagosnál jóval magasabb (71 százalék) a 45–64 évesek körében. A magyarországi utazást döntően izgalmasnak, romantikusnak, kiszámíthatónak és magával ragadónak vélik.