Így utaztunk belföldön az első félévben

Kevesebbet és rövidebb ideig utaztunk belföldön 2010 első félévében az egy évvel korábbihoz képest - derül ki a KSH adataiból.

Az október 8-án napvilágot látott KSH adatok szerint 2010 I. félévében a népesség 23%-a utazott belföldön, tett legalább egy alkalommal többnapos belföldi utazást.

Az utazások száma (7,9 millió), az azokon eltöltött idő (29,5 millió nap) 2, illetve 1%-kal csökkent az egy évvel korábbihoz képest.

A lakosság az előző évinél 4%-kal többet, 100 milliárd forintot költött el, a turisztikai fogyasztás kevésbé nőtt, mint az infláció. Szálláshely-szolgáltatásokra 33 milliárd, vendéglátó szolgáltatások és élelmiszerek vásárlására 23 milliárd, közlekedésre (beleszámítva az üzemanyagvásárlásokat is) 22 milliárd forint jutott. A turisztikai fogyasztás harmada a budapestiektől származott, és 28%-a a Balaton régióban valósult meg. a négy- és annál több éjszakás utakon.

Az utazásokban a hétvégi típusú (1–3 éjszakás) utak voltak többségben, ilyenen a lakosság 19%-a vett részt.  

Jellemző a régiós különbségekre, hogy az ország gazdaságilag elmaradottabb régióinak lakossága ritkábban utazik, mint a fejlettebb régióké. A fővárosban és Pest megyében lakók körében az utazók aránya 24, a Közép-Dunántúlon 22, míg az ország többi területén mind össze 13–20% volt.

A jobb módúak utazási aktivitása nagyobb volt, csakúgy, mint a nyaralóval rendelkezőké; közülök 55% „hosszúhétvégézett”.

Szintén befolyásoló tényező a személygépkocsi megléte; az ilyen járművel rendelkezők 20%-a számolt be 1-3 éjszakás utazásról, míg a személygépjárművel nem rendelkezők 16%-a. Az utazások során személygépkocsit 69, autóbuszt 19, vonatot 12%-ban vettek igénybe az útnak indulók.

Az eltöltött idő tekintetében az utazások több mint fele rokon, is merős meglátogatása volt, így a szállástípusok között 59%-ot képvisel a rokon, ismerős által biztosított szállás, míg 17%-ban saját második otthont vettek igénybe az utazók, a szállodák részesedése 13% volt.

Az utazások harmadát a 25–44 éves korosztályba tartozók tették, de nem sokkal marad el ettől a 45–64 éves korosztályba tartozók utazásainak száma sem.

A meglátogatott régiók sorrendjében Budapest–Közép-Duna-vidék vezet, majd a Balaton következik, az Észak-Alföld és Észak- Magyarország után a Közép-Dunántúl zárja a sort. Érdekes, hogy az utazások legnagyobb része a saját régióba irányult.

Egy turista egy nap alatt átlagosan 3200 forintot költött el a hétvégi típusú utazása során, ami 2%-kal több, mint az egy évvel korábbi.

A négy- és annál több éjszakás utazások jellemzői

Négy- vagy annál több éjszakás utazáson a lakosság 8,2%-a vett részt 2010 első félévében, ami bővülést jelent az előző évhez képest. Ugyanakorr a regionális különbségek lényegesen nagyobbak, mint a hétvégi típusú utazásoknál.

A fővárosiak 17%-a vett részt ilyen utazáson, Észak-Magyarországon és az Alföldön élőknek azonban csak 4,8–5,5%-a, de a dunántúli régiókban sem haladta meg a 8%-ot.

A hétvégi házzal, nyaralóval rendelkező háztartásokban élők 41%-a tett az időszak során négy- vagy annál több éjszakás utazást. A személygépkocsit használók 9, a többieknek azonban csak 6%-a utazott belföldön ilyen időtartamra.

A lakosság a félév során összesen 1,5 millió négy- és annál több éjszakás utazást tett, melyek során az előző évinél 5%-kal több, 11 millió napot töltött el. A Közép-Magyarországon lakók 2,1 millió napot töltöttek el a Balatonnál, ami az üdülőkörzet vendég forgalmának 58%-a. A Budapest–Közép-Duna-vidék és a Balaton adta a teljes belföldivendég-forgalom közel felét. Az ország többi részére elsősorban a régión belüli utazások voltak a jellemzők.

Az utazások fő motivációja az üdülés, pihenés (57%), de számottevő a rokonok, ismerősök meglátogatása is (24%), az utazáson töltött idő 5%-a hobbi jellegű munka végzéshez kötődött.

Az átlagos tartózkodási idő 7,7 nap volt, ennél lényegesen hosszabb ideig tartottak az egészségmegőrzési, wellnessutak (9,1 nap), rövidebb ideig pedig a hivatalos okból (6 nap), a hobbimunka, kertészkedés céljából tett utazások (6,9 nap), valamint az ismerősök meglátogatása (7,1 nap).

A kereskedelmi szálláshelyek közül a szállodák (28%) a legnépszerűbbek. Minden harmadik éjszakát ismerős által nyújtott szálláshelyen töltöttek az utazók, a saját második otthon részesedése 21% volt.

Az utazások 73%-a gépkocsival történt, az autóbusz részesedése 14, a vasúté 13% volt

Az egy utazó egy napjára jutó költés az egy évvel korábbinál 10%-kal magasabb, 3600 forint volt.

Miért nem keltek útra

A magyar lakosság 77%-a nem utazott turisztikai céllal sem hétvégére, sem hosszabb időre. A turizmusból való kimaradás oka – lényegében régiótól függetlenül – leggyakrabban anyagi eredetű (47 %), illetve egészségügyi probléma (20%), előbbire az Alföldön lakók hivatkoztak az átlagosnál lényegesen gyakrabban.

A lakosság 16%-áról feltételezhető, hogy bár az első fél- évben nem utaztak, azt a későbbiekben megteszik. A nem utazóknak mindössze 3%-a nyilatkozott úgy, hogy akkor sem szeretne utazni, ha megtehetné.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.