Illy & vanília (2. rész)

A maestro, Marino Petracco látványos színielőadásánál hagytuk félbe múltkor tudósításunkat az illy cég trieszti gyorstalpaló kávékurzusáról, amikor épp amiatt tért ki a hitéből oktatónk, mert itáliai honfitársai otthon ma is holmi kotyogókban főzik a feketét. Amint tanárunk úgy-ahogy fellocsolta magát, a gyakorlatban mutatta be, hol milyen ízt érez egy igazi kávéimádó.

Aki az ördöggel cimborál…

Mivel nem pszichológiai ismereteket tanulunk, hanem a kávéivás művészetét lessük el, Petracco mester irányításával maradunk a rég bevált, érzéki ötös fogatnál. Vakteszttel ízesített vizeket kóstolunk – keserűt, édeset, savanyút, sósat és természeteset –, hazudnék, ha azt állítanám, hogy mindnél sikerül eltalálnom a helyes megoldást. És mivel asztalunknál, akárcsak az iskolában dolgozatírásnál, egymástól lessük el a teszt kitöltését, ezért egész alkalmi csapatunk rosszakat ikszel be. Jön a következő teszt – ekkor már kávék gőzölögnek előttünk csészékben. A feladat is hasonló: eltalálni közülük a keserűt, a savanyút és ezek keverékét. Hol is kell érezni a szájban a keserűt? Hátul valahol? És a savanyút? A száj két oldalán? És melyik kávéfajta ilyen ízű? Mintha azt a robustát nevezte volna meg mesterünk, amelyikről egyébként úgy beszélt, mint magáról az ördögről. Hiszen első pillanattól kezdve azt halljuk, az igaz kávéivó kizárólag száz százalékban arabicából készültet iszik, olyat, amilyen az illy is.

Dobozolás igen, kávékeverés nem

Teszteknek, iskolapadban ülésnek vége, irány a gyár! Fehér köpenyt, hófehér kis kalpagot kapunk, de mint később kiderül, kizárólag azért, hogy látogatóként jól megkülönböztethetők legyünk az ott dolgozóktól, akik egyszerű, hétköznapi viseletben végzik munkájukat. Ez akkor derül ki igazán, amikor letérek a látogatók részére felfestett csíkkal jelzett útról, és belépnék egy olyan terembe, ahol maga a mágikus művelet, azaz az arabicák egymáshoz keverése folyik, vagyis ahol az isteni illy születik. Ám rögvest nyakon csíp egy guide, és nagyon kedvesen, de határozott mozdulattal visszaterel a fehérben vonuló nyájhoz. Alaposan megtekintjük a cég mostani csúcstermékét, a háromkilós kiszerelésű kávét, amely darálóra illeszthető dobozba kerül. A dobozoktól amúgy sem tudunk elszakadni, megtekintünk egy komplett doboztesztet is (15 percenként zajlik ilyen a gyárban), amelynek során azt vizsgálják, hogy mindenütt tökéletes-e a szigetelés. Hiszen ebbe a tartóalkalmatosságba kerül majd a kávé, és a csomagolás során az oxigént gyorsan illanó nitrogénnel helyettesítik. Ez biztosítja mind a szemes, mind az őrölt kávé frissességét. Pod- és kapszulakiszerelést is csomagolnak, és annyit azért kiszedünk kísérőnkből, hogy a kávéjuk egyik titka a blending, azaz a különböző területekről beszerzett kávészemek vegyítése (amit korábban szerettem volna megnézni, de rögvest kitessékeltek), mert ezt illyék a pörkölés előtt végzik, nem pedig utána, ahogy másutt szokás. Nemcsak a dobozokat, az elkészült kávékat is tesztelik: naponta 450 tesztet végeznek – méghozzá emberek, nem gépek… A laborban Hamupipőkék ülnek némán Petri-csészék és mikroszkópok fölé görnyedve, és csak válogatnak, válogatnak egész álló nap.

A hosszú a legmenőbb

Végül néhány meglepő adat, érdekesség és tanfolyamunk mesterétől a zárószó. 25 millió embernek ad munkát a világon a kávéüzlet, bár saját ültetvényekkel mindössze 60 ország rendelkezik. A kávépiacot olyan multik uralják, mint a Kraft, a Nestlé vagy a Sara Lee, az illy családi vállalkozás, az övék sokkal kisebb volumenű vállalkozás. Szomorúan vallják be, hogy hiába a sok tökéletes kiszerelés, a pedáns dobozolás, a legkelendőbb mostanában a hosszúkávé-változat, mert a német és az amerikai piacon abból fogy a legtöbb. Az is különös, hogy melyik országban fogyasztanak a legtöbb kávét. Idevésem, mert úgysem találná ki senki: nyelvrokonaink, a sok-sok hónapon át teljes sötétségben élő finnek vedelik a világon a legtöbbet, 12 kilót fejenként, évente (beleértve az újszülötteket is). Signor Petracco kávésbögrével a kezében be is mutatja, miképp dülöngél hazafelé egy-egy átmulatott éjszaka után a finn – aki nyilvánvalóan az alkoholt téveszti össze a koffeinnel, azért iszik ennyit belőle. „Itt születtem, ez a hazám, remélem, itt halok majd meg a gyárban, természetesen egy kávéscsészével a kezemben” – mondja búcsúzásképp a maestro. Biztos saját kávés halottjuknak tekintik majd illyék, és isznak az emlékére egy gazdagon cremás feketét.

Vágó Ágnes

Az írás a Vendég & Hotel 2011. júniusi számában jelent meg.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.